USPRKOS gubicima koji se već sada bilježe u milijardama, autoindustrija sasvim sigurno neće propasti.
Kao da već prisutne turbulencije nisu bile dovoljne da se autoindustrija nađe u prijelomnim trenucima... Elektromobilnost, tehnologije autonomne vožnje i online povezivanje samo su neki od izazova koji su se dogodili ovoj grani industrije. I sada je došla pandemija, koja je prvi put u povijesti doslovno zaustavila svjetsku autoindustriju.
Nakon što su stale tvornice u Kini, isto je zahvatilo i Europu. Prvo su s radom na dva tjedna stale talijanske tvornice, a zatim su isti recept primijenili i drugi. Dva tjedna su prošla, a situacija nije ništa bolja. Naprotiv, umjesto današnjeg starta proizvodnje, tvornice će ostati zatvorene još barem dva tjedna. Od Ferrarija do Volkswagena. Ista praksa ponovila se i u Americi, gdje su s radom stale sve tvornice automobila, pa i Tesla Motors.
Milijarde gubitaka
Koliko prekid proizvodnje znači za autoindustriju najbolje govore konkretni brojevi na konkretnom primjeru. A njih je s javnosti podijelio prvi čovjek VW koncerna Herbert Diess. On je za njemački ZDF potvrdio kako prekid proizvodnje Volkswagen stoji nevjerojatne dvije milijarde eura, i to za svaki tjedan dok stoji proizvodnja.
Stoga ne čudi što u Volkswagenu razmišljaju o otkazima. Ako se situacija ne popravi i ne pronađu lokacije gdje se proizvodnja može pokrenuti, a tržište zaživjeti, Volkswagen će morati otpustiti radnike. "Prodaju i prihod ostvarujemo samo u Kini. Moramo razmisliti o proizvodnji. Nemamo disciplinu u njemačkim tvornicama kao što imamo u kineskima. Stavimo li problem pod kontrolu kao što smo to uspjeli u azijskim zemljama, onda imamo šansi prebroditi krizu bez otkaza", pojašnjava Diess.
Podsjetimo, Volkswagen zapošljava 671.000 radnika i ima 124 tvornice. 72 tvornice su u Europi, a njih čak 28 u Njemačkoj. Prošle godine koncern je prodao 10,96 milijuna vozila.
Krediti za spas proizvodnje
Prema posljednjim informacijama, Toyota pogone u Americi planira otvoriti 20. travnja, a trenutno od japanskih banaka traži oko 9 milijardi dolara kredita. Daimler, prema pisanju Bloomberga, treba i više, čak 10 milijardi eura kredita.
Fiat Chrysler se već prije dobrano zadužio, a sada su odlučili ući u kredit od 3,5 milijardi dolara. Oni pak svoje tvornice misle otvoriti ranije, već 14. travnja.
Što rade tvornice?
Autoindustrija ipak ne miruje. Brojni su primjeri gdje proizvođači automobila pomažu zajednicama protiv koronavirusa. Istina, nisu to presudne vrijednosti, ali je simbolika tu.
Posebno aktivni su u Americi. Tako Tesla Motors i General Motors kreću u proizvodnju respiratora i medicinske opreme. Toyota je već donirala pola milijuna dolara pojedinim ustanovama, a pokrenula je i proizvodnju maski, zaštitnih vizira i pojedinih medicinskih komponenti.
Fiat Chrysler Auto proizvodi maske, a očekuje se kako će proizvoditi barem milijun primjeraka mjesečno. Ford i 3M su se udružili u proizvodnji zaštitne opreme. Plan je proizvesti 100.000 zaštitnih vizira, a radi se i na novom dizajnu.
Konačno, nakon otkazivanja brojnih autosalona otkazan je i NAIAS, jedan od najvećih autosalona u svijetu. Detroitski sajam se prvi put trebao održati u ljetnom terminu, ali sada je odgođen. Hale u kojima su se trebali izložiti autonoviteti postaju mobilne bolnice za pomoć oboljelima od koronavirusa.
Neki kažu da tu nije kraj. Ni izbliza.