Hoće li spektakularna Muskova prognoza za Teslu spektakularno propasti?

Foto: EPA

Elon Musk je zapanjio investitore i analitičare najavom da će Tesla povećati prodaju vozila za 30% iduće godine, zahvaljujući novom, jeftinijem modelu i rastućem interesu za softver za autonomnu vožnju. Ipak, Wall Street bi bio iznenađen ako Tesla doista uspije ostvariti ovaj ambiciozan cilj.

Muskova optimistična prognoza za 2025. i sve veće profitne marže potaknule su najveći rast cijene Teslinih dionica još od 2013., kada je kompanija ostvarila svoj prvi kvartalni profit, čime je ohrabrio investitore da vjeruju kako, unatoč projektima poput robotaksija, Musk ipak ostaje usredotočen na svoje temeljno poslovanje. 

Velika razlika između Muskovih najava i onoga što predviđaju analitičari

Analitičari i stručnjaci iz industrije međutim upozoravaju da Musk mora prevladati smanjenu potražnju za Teslinim trenutno ograničenim i zastarjelim modelima, usporavanje rasta prodaje električnih vozila na globalnoj razini te sve snažniju konkurenciju na ključnim tržištima poput Kine i SAD-a. Prognoza rasta od 20-30% nadmašuje očekivanja Wall Streeta, koji očekuje skromniji rast, a Deutsche Bank sada predviđa rast od 12% za iduću godinu, čak i uz novi model ispod 30.000 dolara i osvježeni Model Y, piše Reuters. 

Globalna prodaja električnih vozila zaostaje za ranijim visokim očekivanjima i pokazuje usporen rast zadnjih godina. Međunarodna agencija za energiju (IEA) procjenjuje da će globalna prodaja EV-a porasti za oko 23% na 17 milijuna ove godine, u usporedbi s rastom od 35% prošle godine i više od 50% u 2021. Kina ostaje najveće tržište, čineći gotovo dvije trećine ovogodišnje prodaje, dok Europa ima nešto više od petine, a SAD oko 10%.

Kineska konkurencija

Američki proizvođači automobila zabrinuti su zbog mogućnosti da ih kineski konkurenti, kao što je BYD, nadmaše cijenama, dok Tesla nastoji pozicionirati svoj novi model kao pristupačan. "Pobijediti BYD u njihovoj igri nije jednostavan zadatak", komentirao je Pat Ryan, osnivač platforme CoPilot, dodajući kako će priuštivost i dalje biti izazov zbog skupih autokredita, unatoč smanjenju kamatnih stopa. Situaciju bi mogla dodatno otežati pobjeda Donalda Trumpa na izborima, što bi moglo dovesti do ukidanja poreznih olakšica za kupce električnih vozila, koje trenutno iznose do 7500 dolara po vozilu.

U Teslinoj ponudi trenutno su najprodavaniji Model Y, koji bi trebao biti obnovljen, i futuristički trapezoidni Cybertruck, koji bilježi rast proizvodnje. Musk je također pojačao promocije i marketing Teslinog naprednog softvera za autonomnu vožnju, nazvanog Full Self-Driving, očekujući da će usvajanje ove tehnologije potaknuti prodaju u 2025. godini. Cybertruck je dosegnuo razinu proizvodnje koja omogućuje profitabilnost, što je pozitivan znak za iduću godinu, no analitičari poput Bernsteina, koji prognoziraju rast od 16%, ističu da će 2025. ovisiti o dizajnu pristupačnog modela i brzini njegove proizvodnje.

I Muskova javna percepcija i njegov politički angažman utječu na prodaju

Nakon godina brzog rasta Teslina prodaja opala je u prva dva tromjesečja 2024. godine. Iako su poticaji i povoljni uvjeti financiranja privukli dio kupaca, Musk je istaknuo da će Tesla ove godine isporučiti tek nešto više vozila od rekordnih 1.8 milijuna prodanih u 2023. godini. Muskova javna percepcija također utječe na prodaju; kontroverze povezane s njegovim političkim stavovima udaljile su neke potencijalne kupce. Prema anketi koju je u kolovozu proveo Edmunds, gotovo trećina ispitanika izjavila je da su manje skloni kupnji Tesle zbog Muskovih izjava i političkih stavova.

Investitori su usredotočeni na broj isporuka, profitne marže i razvoj novih pristupačnih modela, prateći kvartalne rezultate i očekujući da Tesla ispuni svoja obećanja, istaknuo je Will Rhind, izvršni direktor GraniteShares.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.