Francuzi se protiv poskupljenja goriva bore željeznicom. Što radi Hrvatska?

Foto: Shutterstock, Pixsell

FRANCUSKA je, između ostalog, poznata po razgranatoj mreži vrlo brze željeznice. Kažu da to nije dosta. 

Francuska smatra da je željeznica budućnost i da je njen potencijal vidljiv ne samo u smanjenju emisija štetnih plinova iz prometa već i u aktivnoj borbi protiv viših cijena goriva. 

Tako su iz francuske vlade najavili daljnje proširenje mreže, ali i modernizaciju postojeće infrastrukture. Plan je težak čak 100 milijardi eura do 2040. godine. Uključivat će i uvođenje ekspresnih vlakova, poput Paris RER (Rapid Regional Express) sustava, i to u sve veće francuske gradove, potvrdila je premijerka Elisabeth Borne. 

Inicijativa dolazi iz želje za smanjenjem CO2 otiska, ali i radi uravnoteženja trenutnog nesklada u lokalnom prijevozu između Pariza i drugih regija u zemlji gdje je javni prijevoz znatno slabiji. Time bi se trebalo utjecati i na rastuće cijene goriva, zbog kojih milijuni putnika danas plaćaju skuplju vožnju, piše Reuters.

Podsjetimo, predsjednik Emmanuel Macron rekao je u studenom da želi vidjeti uspostavljanje regionalnih željezničkih mreža u 10 velikih gradova.

Poznat je i način financiranja. Nositelj će biti nacionalna željeznička kompanija SNCF, a dio sredstava osigurat će EU i regionalne vlade u Francuskoj. Zanimljivo je da je SNCF prošle godine ostvario rekordne prihode od 41.35 milijardi eura, što je porast od 19% u odnosu na 2021. godinu i neto dobit od 2.4 milijarde eura. 

A gdje je Hrvatska?

U Hrvatskoj se danas malo tko oslanja na željeznicu. HŽ je zbog nesigurnosti linija i besmisleno sporog povezivanja između pojedinih odredišta često na meti izrugivanja. Kašnjenja od pola sata i više su normalna, kao i putovanja uz prosječnu brzinu na razini zaprege. 

Hrvatska trenutno raspolaže s 2617 km dugom željezničkom mrežom, od čega je samo 274 km dvokolosiječnih pruga, a 980 km je elektrificirano. 

Gledamo li samo HŽ Putnički prijevoz, u 2022. godini ostvario je prihod od gotovo 100 milijuna eura, ali i gubitak od 29.6 milijuna eura. Financijski plan kaže da očekuje manjak i u ovoj godini. HŽ Infrastruktura će, prema financijskom planu, u 2023. godini uz prihode od 365.2 milijuna eura ostvariti manjak od gotovo 40 milijuna eura. Tijekom 2024. i 2025. godine poslovanje bi trebalo biti u plusu. 

Iz ranijih dokumenata vidljivo je da se planiraju daljnja ulaganja u željeznički prijevoz u Hrvatskoj, posebno u infrastrukturu. Tako se, prema vladinim dokumentima, vrijednost ulaganja procjenjuje na 4.4 milijarde eura do 2030. godine, što će donijeti 750 km moderniziranih i obnovljenih pruga uz projektiranu brzinu prometovanja od 160 km/h. Uz to, HŽ Putnički prijevoz bi 2024. u voznom parku trebao imati gotovo 70 novih vlakova, što čini više od 50 posto flote.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.