KRAJ je 1980-ih, a iz Zastave dolazi novi model, prvi koji se "ravnopravno" može nositi s europskom konkurencijom.
Univerzijada, Yugo u Americi, moćna brodogradnja i vojna industrija, ali ništa se ne može mjeriti s Floridom, najnovijim proizvodom jugoslavenske autoindustrije. Upravo to su sugerirali tadašnji mediji u kojima su neki išli toliko daleko proglasivši ga u testu i boljim od Fiata Tipa, tada europskog auta godine.
Mi se u suradnji s Yugopapirom vraćamo još koju godinu unazad, sve do premijere automobila.
Veljača 1987: Oko 350 domaćih novinara i dopisnika stranih glasila s nestrpljenjem je očekivalo 19. veljače, promociju novog Zastavinog auta. Bilo je i onih koji su prije vremena pokušali zaviriti u svečano ukrašenu salu kragujevačkog hotela Šumarice. Predsjednik Poslovodnog odbora Zastave dr. Radoljub Micić održao je kratak govor. Za to vrijeme ka sredini svečane sale ispod prekrivača nazirale su se konture novog automobila. Dvije ljepotice u dugim bijelim haljinama, Gordana Simić i Nataša Svekler, predstavnice Univerzijade iz Zagreba, čiji je i Zastava jedan od sponzora, stajale su lijevo i desno od automobila.
Točno u 11 sati zvuci svečane muzike. Polako se skida veo, ispod njega u punoj raskoši izranja novi Zastavin automobil. Kada je otkriven, nekoliko sekundi vladala je potpuna tišina. Zatim se prolomio aplauz. Bio je dug i spontan. Novinari nisu krili svoje oduševljenje.
Zatim je slijedila obavijest da će novi automobil nositi ime Yugo Florida. Potpredsjednik poslovodnog odbora Radivoje Andonović obrazložio je zašto je automobil dobio baš to ime.
"Od preko trideset tisuća prijedloga za ime", rekao je on, "mi smo se opredijelili za ovo zato što s tim želimo da upoznamo svijet da se radi o automobilu ekstraklase, dizajna koji ne zaostaje za postojećim modelima u svijetu. Florida je ekskluzivnost Amerike, a naš Yugo je na američkom tlu napravio bum još na samom početku. Ima tu simbolike, a i poštovanja prema našem partneru Yugo-Americi, a i opredjeljenja kada se razmišlja o budućem plasmanu."
Giugiaro i naši
Uz uvažavanje i poštovanje čuvenog svjetskog dizajnera Talijana Giorgetta Giugiara, vlasnika firme Italdesign, koja je dosta učinila u ukrašavanju Yuga Floride, treba reći da je novi automobil djelo Zastavinih stručnjaka, naročito onih iz Instituta za razvoj, na čijem čelu stoji inženjer Zdravko Menjak.
I tako, poslije četiri godine napetog kreativnog rada u Institutu za automobile, rodila se naša nova uzdanica jugoslavenske privrede, automobil Yugo Florida.
Dok su stvarali ovaj automobil, Zastavini kreativni inženjeri, pored problema traženja najboljih konkurentskih svjetskih rješenja, morali su sačuvati svoju ljepoticu od radoznalih očiju i objektiva konkurencije. U tom nadmetanju Zastavini inženjeri su pobijedili, nitko nije uspio snimiti automobil prije nego što su oni to željeli. I doživjeli smo na promociji da nam se to zadovoljstvo prezentira na veoma uzbudljiv način, u maniru najvećih svjetskih biznismena.
Očekivali smo i načuli da se u Kragujevcu priprema jedan izuzetan automobil. Ono što smo vidjeli premašilo je sva naša očekivanja. Videli smo automobil 21. stoljeća, na čemu možemo čestitati inženjerima Zastavinog instituta za automobile i svima onima što Zastavinu tvornicu polako, ali sigurno svrstavaju u gigante svjetske automobilske industrije.
Nevjerojatno je koliko je prostran Yugo Florida, koji je dug samo 4 metra. Njegov unutrašnji prostor i komfor je na nivou automobila visoke europske klase, a istovremeno ima veliki prtljažni prostor. U oči padaju ogromne staklene površine, veće nego i u jednom europskom automobilu ove klase. Na automobil je ugrađeno 3,59 kvadratnih metara staklenih površina, što vozaču osigurava izuzetno dobru vidljivost u svim pravcima, a s time i sigurnost. Ovaj novi Zastavin automobil ima karoseriju s pet vrata, što omogućava veliku praktičnost i funkcionalnost.
Zapremina prtljažnog prostora iznosi 410 litara. S oborenim zadnjim sjedalima ovaj prtljažni prostor se pretvara u zapreminu od 1280 litara. Velika peta vrata, koja završavaju na krovu, omogućavaju veoma lako i komforno ulaženje u automobil. Karoserija je projektirana oblo uz primjenu istraživačkih rezultata, tako je otpor zraka mali jer je koeficijent otpora zraka čak 0,32.
I na prednjim i na zadnjim sjedištima mogu se udobno smjestiti i putnici velike visine. U nosu automobila poprečno je ugrađen motor, koji preko suhe, jednolamelaste spojnice petostupanjskog mjenjača poluosovina i homokinetičkih zglobova pokreće prednje kotače.
Na automobil su ugrađene moderne hidraulične kočnice, naprijed disk, a iza bubanj. Malu silu na pedali kočnica omogućio je pneumatski servouređaj. Zastavini inženjeri su posebno studirali rješenje da bi osigurali ovom automobilu veliku pouzdanost i sigurnost. U slučaju sudara putnici su zaštićeni u krutoj ljusci centralnog dijela automobila, dok se deformira prednji kraj i amortizira udar.
Maksimalna brzina automobila s motorom od 1400 ccm iznosi 160 km/h, a s motorom od 1600 ccm maksimalna brzina je 170 km/h. Potrošnja goriva je 5 l/100 km pri brzini od 90 km/h. Ovo osiguravaju aerodinamična karoserija i niz suvremenih tehničkih rješenja uz veliku primjenu elektronike koja upravlja motorom. Prostor za motor projektiran je tako da je moguće ugraditi i odgovarajući dizel-motor
Bez licence
Posebno nas veseli što je ovaj konkurentski proizvod djelo domaćeg znanstveno-istraživačkog rada iz Instituta za automobile Zastave, njenih kooperanata uz korištenje parcijalnih usluga specijaliziranih inozemnih firmi. Dakle, ovo je jugoslavenski automobil bez licence.
Pitali smo direktora Zastavinog instituta za razvoj inženjera Zdravka Menjaka, kako se osjeća čovjek koji rukovodi ustanovom koja stvara ovakav skup i odgovoran projekt.
"Raditi ovakav posao", rekao nam je, "u koji treba da se ulože ogromna sredstva, kako u Zastavi tako i u cijeloj Jugoslaviji, znači nositi jedan ogroman teret odgovornosti. Tu je i ogromno zadovoljstvo kada se zna da se stvara veliki napredak našoj privredi, veliko zapošljavanje posebno mladih ljudi širom naše zemlje, jer ovaj automobil skoro kompletno treba se proizvoditi u Jugoslaviji."
U četvrtom kvartalu iduće godine počet će serijska proizvodnja Yuga Floride za domaće tržište. Međutim, prvi kupci već se javljaju. Đorđe Romoda iz Beograda, koji 33 godine vozi isključivo Zastavina vozila, traži da mu se odmah pošalje faktura bez obzira na cijenu. Javljaju se i drugi.
Prošlo je više od tri godine od onog povijesnog dana kada je Yugo krenuo za Ameriku. Bilo je i nevjernih Toma koji nisu vjerovali u uspjeh tog projekta. Nažalost, više su vjerovali i više su nas hvalili sami Amerikanci. I sada se nekako stidljivo i skromno spominju naši stručnjaci. To su naše naravi. I kada bismo sami do Marsa stigli, pitali bismo tko nas je tamo odveo.
Međutim, vidljiva je činjenica, a to s ponosom kažemo, Yugo Florida je naših ruku djelo, i još jedan dokaz da u ovoj zemlji postoji u ljudima nešto što treba pokrenuti.
Napisao: Žika Danilović (RTV revija, 1987.)