CITROEN slavi 100 godina postojanja, a tim povodom se i u Hrvatskoj organizira niz događaja koji će obilježiti bogatu povijest marke. Dolaze čak i vlasnici Spačeka iz cijelog svijeta.
Veliki jubilej poslužio je i da se odabrano društvo skupi nedaleko od Zagreba. Brojni klasici izloženi zajedno s novom gamom jasno pokazuju s kojim nasljeđem marka dolazi i u kojem smjeru ide. No ipak, ovaj put u centru pažnje su klasici koji su obilježili povijest marke. A među njima posebno mjesto ima 2CV koji je zaslužio i zasebnu temu. Zasad ćemo samo reći da potkraj mjeseca u Samobor dolaze Spačeki iz cijelog svijeta, na godišnje svjetsko okupljanje.
Povijest Citroena počinje još i ranije. Tada mladi inženjer i student André Citroen je još 1900. godine dobio patent za zupčanike u obliku chevrona, a koji će kasnije postati znak njegove marke. 1912. godine, zainteresiran za automobilsku industriju, putuje u SAD gdje se susreće s Henry Fordom i upoznaje s procesom proizvodnje Forda T. Već 1919. godine André Citroën osniva automobilsku marku Citroen lansiranjem Type A, prvog masovno proizvedenog automobila u Europi. Tridesetih godina prošlog stoljeća Citroen je najveći europski proizvođač vozila, a otprilike tada Citroen prvi uvodi postprodajnu uslugu, jamstvo ili potrošački kredit. André Citroen u vrijeme najveće slave tvrtke udružuje snage s talentiranim umjetnicima Eiffelov toranj osvijetljen je imenom Citroen (1925.-1934.), a pokrenute su i hrabre ekspedicija širom svijeta kako bi pokazale pouzdanost i robusnost vozila Citroen (prijelaz Sahare 1922., "Croisière Jaune" od 1931. do 1932. itd.).
U nastavku donosimo i 10 modela koju su obilježili marku:
TIP A - 10 KS
U prodaji je od 4. lipnja 1919. i prvi je automobil marke Citroen i prvi francuski velikoserijski proizvedeni automobil. Bio je to učinkovit, udoban i ekonomičan automobil s potrošnjom od 7.5 l/100 km što je bilo iznimno za to razdoblje. Bio je luksuzno opremljen tvorničkim presvlakama, jastucima i naslonjačima sjedala s ugrađenim oprugama, drvenim okvirima vrata, zavjesama na bočnim prozorima i električnom rasvjetom u kabini. Imao je nekoliko oblika – Torpedo (najčešći), Coupé de Ville (gradski) i Must (zatvorena limuzina s 4 sjedala). U prodaji do 1924, a proizvedeno je više od 24.000 vozila.
TRACTION AVANT
Posljednje briljantno vozilo tijekom života Andre Citroëna, a predstavljen je 1934. Niži i aerodinamičniji nego bilo koji automobil u to vrijeme, dizajnirao ga je Flaminio Bertoni i projektirao Andre Lefebvre. Imao je prednji pogon i neovisni prednji ovjes, što je bila fantazija u to vrijeme, kao i hidraulične kočnice. Sve ovo doprinijelo je novoj razini užitka u vožnji i sigurnosti. 1954. dobio je hidraulični ovjes straga te ponudio udobnost bez premca i iznimno držanje ceste. Proizveden je u cca 760.000 primjeraka do kraja proizvodnje 1957.
TIP H
Lansiran je 1947, bio je to prvi masovno proizvedeni kombi s prednjim pogonom i nastavio je karijeru do 1981. kada ga je naslijedio C25. Bio je proizveden u više od 490.000 primjeraka. Imao je osobito inovativan dizajn za komercijalno vozilo u to doba. Motor izbačen sprijeda, okvir nalik na kralježnicu od valovitog čelika i prednji pogon. Često su ga prerađivali za prijevoz namirnica, stoke, služio je kao ambulantno i policijsko vozilo, ali je oduvijek bio drugačiji zbog svog specifičnog oblika. Uključivao je inovacije kao što su bočna klizna vrata.
2 CV
Novi direktor, Pierre Boulanger oformio je 1936. dizajnerski ured na čelu sa sjajnim inženjerom Andreom Lefebvreom kako bi radili na malom udobnom modelu. Naziv projekta bio je TPV, Tout Petit Vehicule ili Vrlo maleni automobil. 1936. godine sastavlja specifikacije automobila koji se može opisati kao „kišobran na 4 kotača u kojem se vozeći kroz polje ne smije razbiti niti jedno jaje”. Iako je bio spreman za otkrivanje na pariškom salonu 1939., bio je otkazan radi početka rata. Javnost je morala čekati do salona 1948. kada postaje zvijezdom. To je bio početak rekordno duge karijere s 5,1 milijuna proizvedenih primjeraka koja je potrajala do srpnja 1990. Sada je jedna od ikona automobilske povijesti.
DS
Lansiran 1955., Citroën DS podsjećao je na NLO s futurističkim dizajnom bez presedana, u obliku vodene kapi, i iznimno velikim prozorima. DS ili božica neosporno je bio zvijezda Pariza 1955, a prvi dan prodan je u 12.000 primjeraka. Linija vodene kapi, koju je osmislio sjajni talijanski dizajner Flaminio Bertoni izdvajala ga je od svih automobila tog razdoblja. Unutar ove futurističke karoserije bio je luksuzni interijer, a cijeli automobil bio je upakiran s tehnološkim inovacijama kao što su hidraulički ovjes, servo upravljač i disk kočnice. Imao je i sjajnu karijeru kao predsjednički auto, kad je DS 19 spasio predsjednika De Gaullea prilikom atentata, iako su meci probušili gume. Prodan je u 1,5 milijuna primjeraka, a danas je DS jedan od najviše cijenjenih klasika u automobilskom svijetu.
MEHARI
Lansiran u svibnju 1969, ovaj automobil je bio vozilo za slobodno vrijeme, u potpunosti ispred svog vremena. Napravljen na platformi Citroën Dyane 6. Roland de la Poypo, predsjednik tvrtke SEAP i stručnjak za plastiku osmislio je istodobno rekreacijsko i višenamjensko vozilo. Otporan je na grebanje, manje udarce i koroziju. Zamisao je bila napraviti karoseriju od ABC plastike. I tako je rođen Mehari, prvo francusko serijsko vozilo s karoserijom načinjenom posve od obojene plastike. Bio je lagan za održavanje i mogao se prati mlazom vode (čak i iznutra). Proizvodio se do 1987., a 2016. napravljen je E-Mehari.
SM
Otkriven na salonu u Ženevi 1970. Ovaj Grand Torismo coupe iznenadio je tržište sa svojim aerodinamičkim linijama i naprednim tehnološkim inovacijama. S Maseratijevim motorom od 6 cilindara i hidropneumatskim ovjesom, SM kombinira udobnost, dizajn i performanse, a bio je i najbrži auto s prednjim pogonom na svijetu. Proizvodnja je prestala 1975. Danas je SM iznimno tražen od kolekcionara.
CX
Lansiran u Parizu 1974. utjelovljuje novi luksuz marke i zamjenjuje DS. Zapanjujuće zaobljeni vjetrobran dio je fluidnih linija automobila smišljenih od strane Roberta Oprona. Imao je preglednu kontrolnu ploču zbog koje ne treba skidati ruke s volana. Sve su to bile inovacije koje su isticale ovaj model 1975. i zajamčile mu dug proizvodni vijek sve do 1991. kad ga nasljeđuje druga legenda, model XM. Proglašen je automobilom godine 1975. Proizveden je u više od 1,1 milijuna primjeraka.
XSARA PICASSO
Lansiran 1999. godine., Xsara Picasso je prvi Citroënov kompaktni monovolumen. Imao je inovativni oblik jajeta, velike prozore te simetričnu i pročišćenu komandnu ploču. Donosi izvanredan, velikodušan prostor za putnike, posebice radi 3 prava stražnja sjedala. Postiže komercijalni uspjeh s više od 1,7 milijuna proizvedenih primjeraka do 2010.
C4 CACTUS
Lansiran 5. veljače 2014. na dan rođenja Andre Citroëna. Posjeduje tehnološke inovacije kao što su zračni jastuk u stropu, sustav Magic Wash, panoramski krov s visokom razinom termičke zaštite. Prvi serijski automobil koji na sebi ima Airbump, dizajniran za zaštitu vozila od oštećenja.