SUSTAVI za vožnju uz pomoć autopilota i automatiziranu vožnju većine proizvođača automobila u SAD-u nisu poboljšali sigurnost, pokazalo je istraživanje Američkog osiguravajućeg instituta za sigurnost na cestama (IIHS).
Ocijenjeno 14 sustava za pomoć
IIHS je po vlastitim standardima ocijenio 14 sustava za pomoć u vožnji devet proizvođača automobila. Američka nacionalna uprava za sigurnost u prometu nije definirala službene standarde koji reguliraju napredne sustave pomoći u vožnji, napominje Reuters.
"Ne postoje savezni propisi ni dobre, dosljedne smjernice", rekao je Reutersu predsjednik IIHS-a David Harkey, "pa smo definirali vlastite standarde."
Podaci o nesrećama ne sadrže dokaze da autopilot i drugi sustavi za pomoć u vožnji imaju sigurnosne prednosti u stvarnom svijetu, pokazala je studija osiguravatelja.
Hitno kočenje ipak funkcionira
"Imamo uvid u podatke o odštetnim zahtjevima. Analizirali smo vozila s tim sustavima i bez njih i utvrdili da ti napredniji sustavi nisu smanjili odštetne zahtjeve", istaknuo je Harkey.
Usporedbe radi, sustavi automatskog hitnog kočenja dokazano su prepolovili broj naleta na stražnju stranu vozila koje se kreće u istom smjeru i smanjili su broj naleta vozila na pješake za 30 posto, dodao je čelnik IHHS-a.
Na 'testu' je prošao samo Lexus Teammate s naprednim pogonom, ponuđen prošle godine na malom broju Toyotinih luksuznih hibridnih limuzina Lexus LS.
GM-ov Super Cruise i Nissanov "ProPILOT Assist with Navi-link" na električnom vozilu Ariya 2023. - 2024. dobili su tek prolaznu ukupnu ocjenu.
Sustavi za pomoć u vožnji kod Tesle, Mercedes-Benza, BMW-a, Nissana, Forda, GM-a, Hyundaijeva brenda Genesis i Geelyjeva brenda Volvo dobili su "loše" ukupne ocjene, iako su svi postigli "dobre" rezultate na određenim elementima testova, objavila je grupa.
Tesla pod istragom
Američki regulatori trenutno istražuju gotovo 1000 nesreća Teslinih vozila s uključenim autopilotom. Kompanija redovno svaljuje krivnju za nesreće na vozače, tvrdeći da ne poštuju upozorenja da moraju paziti na cestu i uz uključen autopilot i sustav za potpuno samostalnu vožnju, primjećuje Reuters.
Tesla i njegov izvršni direktor Elon Musk tvrde da su njihova vozila s uključenim autopilotom 10-ak puta sigurnija od prosjeka u SAD-u. Teslina vozila s isključenim autopilotom sigurnija su od prosjeka pet puta, tvrde.
Proizvođači automobila mogli bi dobiti bolje ocjene ako usvoje postojeće tehnologije za funkcije kao što su nadzor vozača i sustavi upozorenja s dobrim rezultatima, rekao je Harkey.
I Tesla i drugi proizvođači automobila poboljšavaju svoje sustave, naglašavaju u IIHS-u. Tesla je tako izmijenio softver nakon sporazuma s regulatorima i IIHS će ga testirati, istaknuo je čelnik udruge osiguravatelja.