Rimčeva kompanija Project 3 Mobility, zadužena za robotaksije, objavila je da danas pokreće prvu u nizu faza testiranja sustava autonomne vožnje u gradu Zagrebu. Prva aktivnost u toj fazi je prikupljanje prometnih podataka.
Što će testni automobili raditi na zagrebačkim ulicama
Za tu svrhu koristit će se standardna komercijalna vozila opremljena naprednom tehnologijom potrebnom za mapiranje prometnica, kažu iz kompanije. Dodaju kako su prometni podaci poput širine prometnih traka, kolnika, prometnih znakova i drugih oznaka nužni su za validaciju sustava autonomne vožnje i kalibraciju senzora na prometno okruženje u Zagrebu.
Project 3 Mobility napominje kako će u nadolazećim mjesecima provesti brojne aktivnosti i faze testiranja buduće P3 usluge. Kroz te faze koristit će se različita testna vozila koja neće izgledati kao finalno vozilo koje P3 razvija. Za prikupljanje podataka koristit će se vozila opremljena naprednim senzorima i tehnologijom kompanije Mobileye, partnera Project 3 Mobilityja i globalnog lidera u rješenjima za autonomnu vožnju.
"U P3 smo potpuno fokusirani na pokretanje usluge urbane mobilnosti koju razvijamo i to u Zagrebu kao prvom gradu. Kako bismo to ostvarili, u iduće dvije godine provest ćemo različita testiranja tehnologije i naše buduće usluge na zagrebačkim cestama, uvijek na vrlo siguran i kontroliran način. To je kompleksan i zahtjevan proces koji se sastoji od više faza. Prikupljanje podataka i mapiranje ulica je samo jedna od njih. Sve te aktivnosti su uobičajene i potrebne kako bi naša usluga urbane mobilnosti bila sigurna za buduće korisnike i sve građane. U ovoj fazi testiranja vozila neće prometovati autonomno niti je to njihov cilj. Vozila su namijenjena isključivo za prikupljanje podataka o prometnom okruženju i infrastrukturi, uz poštivanje najviših standarda zaštite privatnosti sudionika u prometu", izjavio je Marko Pejković, glavni izvršni direktor Project 3 Mobilityja.
Gdje će prometovati i tko će njima upravljati
U fazi prikupljanja podataka vozilima će upravljati kvalificirani testni vozači koje je angažirao Project 3 Mobility, navodi se.
"Naš je zadatak vrlo jasan. Upravljamo vozilom za prikupljanje podataka kao i svakim drugim vozilom na našim cestama. Sustav se koristi isključivo za potrebe sakupljanja podataka“, kaže Dario Šamec, jedan od kvalificiranih testnih vozača i inženjera za prikupljanje podataka.
Vozila će prometovati zagrebačkim ulicama po unaprijed definiranim zonama. Prve aktivnosti započet će na području Novog Zagreba. Nakon što vozila prijeđu prvu definiranu zonu, prelaze na iduću, sve dok se ne obrade prometnice u svim definiranim zonama. Odabrano područje pokriva cijeli Zagreb - od Podsljemena do Novog Zagreba, od Podsuseda - Vrapča do Dubrave.
Nakon ove aktivnosti, Project 3 Mobility, tvrdi se u priopćenju te kompanije, pokrenut će još jednu aktivnost u ovoj fazi testiranja tehnologije autonomne vožnje. Za to će se koristiti drugačija testna vozila od onih za mapiranje te će i njima upravljati vozači, a cilj je demonstracija i testiranje sustava autonomne vožnje na ulicama. Project 3 Mobility posebno će najaviti tu aktivnost u narednim mjesecima
>> Registar afera: Afera Robotaxi
Što je Rimac obećao u dokumentu na temelju kojeg je dobio 180 milijuna eura
Nedavno je objavljeno da Rimac kupuje gotov izraelski sustav za robotaksije tvrtke Mobileye.
Rimčeva firma je još u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti iz 2021. godine, na temelju kojeg je dobila gotovo 180 milijuna eura europskog (dakle i našeg) novca za projekt robotaksija, navela: "Za sam autonomni sustav vožnje, odnosno umjetnu inteligenciju koja upravlja vozilima putem senzora i kamera, odabrali smo tvrtku koja je među 3 vodeće u svijetu u tom području te na taj osigurali maksimalnu sigurnost u prometu u trenutku izlaska flote vozila na ulice." Dodali su kako su uvjereni da "samostalan razvoj sličnog sustava nije potreban budući da bi iziskivao dugogodišnji razvojni proces i višestruke razvojne troškove od cijene ovog projekta".
U istom su dokumentu obećali petu razinu autonomije robotaksija, no po svim informacijama do kojih smo uspjeli doći, od Izraelaca je kupljena četvrta razina autonomije. Nije jasno kako točno Rimac planira dosegnuti petu razinu autonomije robotaksija, koju je obećao u Planu oporavka i otpornosti, kada je najviša razina koja je dosad testirana s Mobileyevim sustavom četvrta razina.
Podsjetimo i da je terminal za robotaksije trebao biti gotov još 2022. godine, a da je krajnji rok pokretanja komercijalne usluge bila 2025. godina.
Na projektu Rimčevih robotaksija ništa se nije radilo već dvije godine
>> Index otkriva: Na robotaksijima se dvije godine nije radilo ništa, nema ni prototipa
Podsjetimo, Index je nedavno pisao o tome da se na projektu Rimčevih robotaksija nije radilo ništa dvije godine te da nema ni prototipa robotaksija.
Robotaksije razvija firma iz Rimac Grupe pod imenom Project 3 Mobility (P3M). Njihovo sjedište je u Zagrebu, a imaju i centar za istraživanje u Velikoj Britaniji. Na službenim stranicama P3M-a sada stoji da planiraju izvesti robotaksije na ulice Zagreba 2026., a potom iduće godine i u Veliku Britaniju i Njemačku. Rimac Grupa planira da P3M ostane baziran u Hrvatskoj, gdje će se proizvoditi i izvoziti deseci tisuća vozila godišnje.