U listopadu skupljanje potpisa za referendum o koncesiji autocesta: Zaustavimo rasprodaju javne imovine!

Foto: Arhiva

U LISTOPADU ove godine kreće prikupljanje potpisa za referendum o davanju autocesta u koncesiju. Najavio je to u razgovoru za Index predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata (NCS) Mijat Stanić.

Podsjećamo, vlada Zorana Milanovića na današnjoj sjednici donijela je odluku o davanju 1024 kilometara autocesta u koncesiju od početka iduće godine. Radi se o dionicama autocesta kojima upravljaju firme HAC i ARZ. Vlada očekuje da će od davanja autocesta u koncesiju na 50 godina zaraditi više od tri milijarde eura.

Strateška imovina ne može se prodavati bez referenduma

"Već smo počeli aktivno raditi na organizaciji skupljanja potpisa za referendum. Prvi koraci su povezivanje sindikata sa nevladinim udrugama i organizacijama civilnog društva, jer želimo maksimalno raširiti frontu djelovanja. Ovo nije stvar samo NCS-a, niti samo sindikata, jer je ugrožen interes svih hrvatskih građana, kao vlasnika strateške imovine", kaže Stanić.

Shodno tome, ideja nije zaštititi od rasprodaje samo autoceste, već kompletnu stratešku imovinu građana. Referendumsko pitanje za koje će se skupljati potpisi stoga će glasiti "Jeste li za to da Vlada ili Sabor ne mogu bez suglasnosti građana putem referenduma prodavati, davati u koncesiju, monetizirati ili ustupati stratešku imovinu RH?", te će biti nabrojana sva javna dobra koja valja zaštititi poput cesta, voda, šuma, energetike...

"Sigurno imamo šanse da skupimo dovoljan broj potpisa. Narod je pogođen u žicu ovom odlukom. Sve ankete do sada su pokazale da se 60 do 80 posto građana protivi davanju autocesta u koncesije. Uspjeh je neupitan, na nama je samo da postavimo organiziranu infrastrukturu, da sa svojim aktivistima pokrijemo sve punktove kojima će tih 15 dana proći veći broj pješaka", kaže Stanić.

Ponudite građanima udio u autocestama

Šef NCS-a uvjeren je da postoje drastično bolje za gospodarenje autocestama od koncesije. Najprije bi se, smatra Stanić, moralo ići u reprogram duga, na način da se dugoročnim kreditom pokriju kratkoročni krediti koji dolaze na naplatu.

"Jednom razumnom godišnjom ratom koja se može vraćati iz cestarina na duži niz godina se moraju pokriti dugovanja i tako omogućiti da HAC i ARZ normalno funkcioniraju u rukama RH. Jedno od rješenja može biti i izdavanje obveznica ili dionica građanima RH inicijalnom javnom ponudom. Građani nikad nisu imali toliko štednje u bankama, taj iznos je sad veći od 150 milijardi kuna, i sigurno bi bili voljni uložiti u ovako nešto jer se radi o isplativom poslu. Kriza neće trajati vječno, promet na autocestama će se povećati pa je mogućnost zarade višestruka", kaže Stanić.

"Neće biti ugrožena prava radnika, već javni interes Hrvatske"

Stanić naglašava da nije zabrinut za prava radnika u HAC-u i ARZ-u čak i ako autoceste odu u koncesiju. Vjeruju da prostora za drastično smanjenje broja zaposlenih nema, a uvjeren je i da će sindikati kolektivnim pregovaranjem uspjeti sačuvati barem postojeću razinu plaća i radničkih prava.

"Ne bojimo se rezanja broja zaposlenih, niti da će biti ugrožene plaće i materijalna prava radnika. Ono što bi bilo ugroženo je javni interes RH i svih njenih građana. Ovo nije pitanje samo za radnike HAC-a i ARZ-a, jer oni nisu vlasnici autocesta. Vlasnici su svi građani Hrvatske", zaključuje Stanić.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.