Foto: Press
ONI SU MLADI, rođeni s tehnologijom u rukama, ne mogu živjeti bez YouTubea. Oni su milenijci na steroidima. Simbolično je tako nazvana generacija Z čijih čak 95 posto pripadnika koristi YouTube, a svaki drugi kaže da bez njega ne može živjeti. Društvene mreže i mladi ‘kliknuli’ su na prvu, a s godinama je njihov odnos samo jačao. Instagram kod generacije Z koristi čak 70-ak posto njenih pripadnika. No, ipak, iako su stalno na društvenim mrežama, sve ih više bježi u potpunu online anonimnost ili koriste aplikacije kao što je Snapchat.
Sve su popularnije društvene mreže na kojima možemo ostati anonimni i ispričati svoje 'najmračnije' tajne bez osuđivanja. Jedna od njih je Whisper koju mjesečno koristi oko 30 milijuna ljudi diljem svijeta. Iako se korisnici mogu međusobno dopisivati, identitet im je cijelo vrijeme skriven. Poanta aplikacije je da jednostavno napišete nešto što želite podijeliti sa svijetom i objavite. Neke teme postale su toliko popularne da su ih i svjetski mediji prenosili. Kako je raditi u DEA-i, kako sam doznala da me partner vara, najgore stvari koje sam napravio pijan - samo su neke od tema o kojima se priča na Whisperu.
U eri Instagrama na kojem korisnici koriste hrpu filtera za savršene fotke na kojima su svi prelijepi i sretni raste popularnost Finstagrama. Finstagram podrazumijeva lažno ime i puno manje 'followera', obično članova obitelji i bliskih prijatelja. Korisnici objavljuju sve što ne žele da baš svi vide: ružne selfije, smiješne situacije i uplakana lica. Iako lažan, Finstagram je zapravo realniji prikaz nečijeg života nego Instagram. Mladi su na taj način i dalje ovisni o društvenim mrežama, ali ‘potajno’.
Nešto drugačija je aplikacija Anomo na kojoj korisnici kreiraju anonimne profile, no ako žele, mogu s drugima podijeliti neke informacije o sebi. Ima opciju za pronalazak sebi sličnih korisnika i onih u našoj blizini. Na sličan način funkcionira i Psst! Anonymous na kojoj sa širom zajednicom ili pojedincem korisnik može dijeliti mišljenja, fotke, iskustva...a sve što se objavi, briše se za 48 sati, slično kao kod Snapchata.
Zbog samodestruktivnih poruka koje se brišu odmah nakon čitanja, popularna je i aplikacija Confide. Poruke su inkriptirane te se ne mogu screenshotat.
Milijuni ljudi koriste ovakve aplikacije koje su osmislili start-upi čija se vrijednost procjenjuje na vrtoglave iznose. Iako su više-manje funkcionirali po istom principu, Yik Yak koji se u jednom trenutku procjenjivao na 400 milijuna dolara i Secret u koji je bilo uloženo 25 milijuna dolara, nisu opstali zbog lošeg marketinga i kaskanja za inovacijama. Whisper najviše koriste mladi između 18 i 34 godine, a njeni kreatori kunu se da ne prikupljaju baš nikakve osobne informacije korisnika.
Generacija Z ne poznaje vrijeme prije interneta. Njima su pametni telefoni stalno u ruci. Stalno su u pokretu i u svakom trenu povezani sa svojim najdražima. Društvene mreže i mladi već godinama predstavljaju neraskidivu simbiozu. A uz anonimne aplikacije mogu u potpunosti biti svoji i izgovoriti svoje najveće tajne bez da ih itko ustvari sazna. Njima je najvažniji konstantan pristup internetu, uvijek i svugdje. Uz inovativne opcije poput novih tjednih paketa mobilne mreže bonbon, gotovo je nemoguće ostati bez giga. Ukoliko korisniku u mjesečnoj opciji zafali minuta, gigabajta ili SMS-ova – jednostavno aktivira tjedni paket za samo 10 ili 20 kuna. Sve što ne potroši u roku sedam dana može prenijeti u novi tjedan.