NAKON što smo ovih dana pisali o zagrebačkom Spud Budu, street food štandu koji je osvojio zagrebačku publiku i izazvao dosad neviđene gužve na Dolcu - jasno je da ga puno ljudi više ne poima samo kao običan prilog. Iza Spud Buda stoji Hrvoje Drahotusky, kuhar i zaljubljenik u hranu, koji svoj specijalitet naziva jednostavno, kao ono što on u originalu i jest - tzv. "jacket potato".
>> Razgovarali smo s tvorcem hit krumpira zbog kojih se u Zagrebu stvaraju redovi
U intervjuu, Hrvoje nam je ovako predstavio hit jelo s kojim se predstavlja. "Potječe iz Velike Britanije i dobro je poznati streetfood specijalitet. Izdvojio bih kako se ne radi o "junk foodu". Baza je krumpir, a dodaje se sol, papar, maslac i glavna poveznica izmedu krumpira i nadjeva, mix cheddar sireva - bijeli i žuti", objasnio nam je.
>> U petak je na Dolcu bila neviđena gužva - stotine metara dug red zbog ovih krumpira
Jacket potato je naziv koji dolazi iz Velike Britanije, gdje se ovaj jednostavan pečeni krumpir jede već stoljećima. Riječ je o krumpiru koji se peče kori, najčešće cijeli, dok mu vanjski sloj ne postane hrskav i poput “jakne” - otuda i ime "jacket". Unutrašnjost ostaje meka i podatna, savršena za nadjeve koji se stavljaju direktno u zgnječeni krumpir.
U klasičnoj britanskoj varijanti, najpopularniji dodaci su maslac, sir, grah u umaku od rajčice, tuna mayo ili čak pečeni grašak. No s vremenom se recept prilagodio trendovima, pa danas postoji bezbroj kombinacija - s mesom, povrćem, raznim umacima i začinima.
UVelikoj Britaniji često se jede kao ručak ili lagana večera, a jacket potato je zapravo jeftino, hranjivo i zasitno jelo - što objašnjava njegovu dugovječnost i popularnost među svim generacijama. Može biti potpuno vegetarijanski, ali i mesno bogat, ovisno o nadjevu, a sve se vrti oko jednog, dobrog pečenog krumpira.
Ono što je nekoć bio jednostavan obrok iz kućne kuhinje, danas je globalni street food fenomen. U Londonu i drugim britanskim gradovima postoje cijeli lokali i food truckovi specijalizirani samo za jacket potato, dok se u ostatku Europe i Amerike sve više pojavljuje na festivalima, tržnicama i u modernim gastro konceptima.
Upravo takav primjer je i zagrebački Spud Bud, iza kojeg stoji Hrvoje Drahotusky. On često ističe kako su ljudi iznenađeni koliko je jedno naizgled jednostavno jelo zapravo puno okusa i tekstura, a interes koji je izazvao potvrđuje da je jacket potato itekako našao svoje mjesto i na domaćem terenu.
Inače, jedan od najpoznatijih ambasadora jacket potato jela je Ben Newman, poznatiji kao Spudman - britanski prodavač krumpira koji je svojim štandom u malom engleskom gradiću Nuneaton postao prava internetska senzacija.
Spudman nije ograničen samo na svoj štand na tržnici u Tamworthu (Abbey Green Market) - iako je ovaj prvi "potato hut" tijekom 22 godine postao legendarno mjesto. Zbog radova na tržnici lokalno vijeće premjestilo ga je na privremenu lokaciju u središtu grada - no podrška koju je dobio kroz peticiju s više od 65 000 potpisa pokazuje koliko je snažno ukorijenjen u zajednicu.
Spudman je proširio djelovanje i van Tamwortha - gostovao je na velikim događanjima poput Suffolk Showa, gdje je za dva dana poslužio više od 3300 porcija jacket potatoa (5000 krumpira). Kao popularni TikTok kreator s više od 4 milijuna pratitelja, krenuo je i na turneju gdje je na različitim eventima parkirao svoj štand i prodavao i dijelio porcije svojih krumpira.
Iako prodaje jednostavna jela - pečeni krumpir s klasičnim britanskim nadjevima poput graha ili sira, njegov pristup, energija i prisutnost na društvenim mrežama učinili su ga viralnim.
Ben svakodnevno objavljuje videe sa svog štanda s krumpirima, dijeli pozitivnu energiju i motivacijske poruke, a njegovi su redovi nerijetko dugi desetke metara. Posjećuju ga i svjetski celebrityji, a njegovi fanovi dolaze iz svih krajeva Britanije i šire - samo kako bi probali njegovu verziju skromnog pečenog krumpira.