SPLIĆANIN Petar Reić, osnivač OmoLaba, razvio je potpuno besplatan sustav koji osobama s disleksijom - a to je otprilike 10 posto populacije - olakšava čitanje. Razvili su mobilnu aplikaciju i sustav fontova koje si korisnik može podesiti kako bi što lakše pročitao tekst. Na ideju za stvaranje aplikacije došao je nakon što je njegovoj kćeri dijagnosticirana disleksija.
"Bio sam neugodno iznenađen što se o nečemu što pogađa 10 % populacije tako malo zna"
''Kada mi je prije pet godina kćeri ustanovljena disleksija bio sam neugodno iznenađen što se o nečemu što pogađa 10 % populacije tako malo zna i što nema jasnih protokola ni alata koje bi olakšali toj djeci i pomogli im da realiziraju svoje pune potencijale. Tada se rodila klica, ali trebalo je dosta vremena, znanja i kvalitetnih ljudi kako bi se ta klica uobličila u ovo što imamo sada.
Za početak, bilo bi dobro na neki način demistificirati disleksiju. Disleksija je drugačiji način kodiranja i dekodiranja informacija. Najvidljivija manifestacija je teškoća čitanja, međutim niz je benefita koji dolaze s disleksijom, poput razvijene mašte i vizualnog razmišljanja. Preko 50 % zaposlenika Američke NASA-e su osobe s disleksijom, upravo zbog drugačijeg pristupa rješavanju problema, no istovremeno u američkoj zatvorskoj populaciji ih je preko 60 %. Naime, nerazumijevanje okoline i nisko samopouzdanje zbog teškoća s čitanjem, nečim što ostali s lakoćom rade, može voditi devijantnom ponašanju.
Bitno obilježje disleksije je širok raspon manifestacija, odnosno problemi s čitanjem su izrazito individualni. Stoga smo u OmoLabu font počeli promatrati kao nešto dinamično, prilagodljivo jedinstvenim potrebama korisnika. Slijedili smo sva dostupna istraživanja na temu čitljivosti fontova i disleksije te smo radili testiranja sa skupinom djece s teškoćama čitanja. Sve to rezultiralo je OmoType font sustavom koji ima 52 inačice. Bilo nam je jasno da će se prosječni korisnik teško snalaziti unutar takvog izbora stoga smo razvili mobilnu aplikaciju OmoReader. Osim optimizacije OmoType fonta, aplikacija nudi niz funkcionalnosti koje olakšavaju, poboljšavaju i potiču čitanje osobama s disleksijom.
Rastavljanje na slogove olakšava ritam čitanja, pozadinska linija poboljšava fokus i praćenje retka, animacijom te linije potiče se brzina čitanja. Unutar aplikacije dostupne su 232 e-knjige od čega su 72 lektirna naslova, a zahvaljujući tehnologiji prepoznavanja teksta moguće je uvesti i tekstove iz tiskanih publikacija.
Bitno je naglasiti da aplikacija nikako nije zamjena za stručnu pomoć i tretman disleksije jer je riječ o fonološkom, a ne vizualnom poremećaju'', kaže Reić.
Niz ljudi i organizacija pomogli razvoju projekta
Za razvoj ovakvog projekta potrebni su stručnjaci iz raznih područja pa je u cijelu priču bio uključen niz ljudi i organizacija.
''OmoType font oblikovao je Marko Hrastovec, sjajan tipograf i dizajner kojega šira javnost zna kao koautora fonta za pariški Louvre. Profesorica logopedije Nina Kupusović je vodila testiranje fonta, u suradnji s Udrugom za djecu i mlade s teškoćama pisanja i učenja Dyxy i Dječjom poliklinikom u Splitu. Zoran Birimiša, stručnjak za vođenje projekata, uobličio je priču u održiv proizvod.
Splitska digitalna agencija Locastic je partner na razvoju OmoReader aplikacije, njihov tim podigao je našu viziju na višu razinu.
Bilo bi nepošteno ne spomenuti zakladu Reach for Change i Tele2 koji su prvi prepoznali naš potencijal i dalje nas prate, ACT grupu iz Čakovca koja nam je pomogla da se približimo financijskoj samoodrživosti te osvajanje potpore Zagreb Startup Factoryja koja nam značajno olakšava daljnji razvoj.
Besplatne e-knjige plod su suradnje s Bulaja Nakladom i CARNET-om. Algoritam korišten za rastavljanje riječi na slogove rezultat je izvornog znanstvenog rada 'Postupak automatskoga slogovanja temeljem načela najvećega pristupa i statistika slogova za hrvatski jezik', autorica Ane Meštrović i Sande Martinčić-Ipšić s Odjela za informatiku i Mihaele Matešić s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci'', kaže Reić.
Petar Reić
Već imaju preko 1000 korisnika
Aplikacija je trenutno potpuno besplatna za osobnu upotrebu, a njeno održavanje financiraju prodajom raznih proizvoda u svojoj web trgovini.
''Zahvaljujući osvojenim potporama na natječajima spomenutim u prethodnom odgovoru osigurano je inicijalno financiranje. Sada smo u fazi stvaranja što šire baze korisnika kako bismo na osnovu povratnih informacija unaprijedili aplikaciju i font sustav te ih pripremili za monetizaciju na stranim tržištima. Trenutno su aplikacija i font potpuno besplatni za osobnu upotrebu, a održavanje financiramo prodajom povezanih proizvoda, grafika, postera i majica jedinstvenog vizualnog jezika. Osim toga, ovi proizvodi stvaraju poticajno okruženje za djecu s disleksijom, okruženje unutar kojeg se oni mogu osjećati kao pripadnici kreativne supkulture umjesto magaraca i magarica iz zadnjih klupa što je prečesto slučaj. Svi proizvodi mogu se kupiti putem naše web trgovine OmoGallery.com'', kaže Reić.
Grafike iz Omo Gallery
Već sada imaju više od tisuću korisnika, a kreće i suradnja s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom u Zagrebu.
''Već smo u fazi oblikovanja znakova za sva latinična pisma kao dio priprema za izlazak na druga tržišta, s Locasticom radimo na web aplikaciji kako bi se, uz postojeće funkcije, tekstovi mogli i printati, kao i na plug-inovima za tekst editore i web preglednike. Posebno me veseli suradnja s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom u Zagrebu čije okvire upravo dogovaramo. Njihovo znanje i tehnologija nužni su nam za daljnji razvoj postojećih kao i zajednički rad na novim alatima.
Već sad imamo više od 1000 korisnika od kojih polovina ima teškoće s čitanjem, a analitikom unutar aplikacije dolazimo do bitnih saznanja za razumijevanje disleksije. Na osnovu tih saznanja, a i kroz spomenutu suradnju, cilj je razviti protokole za ranu, odnosno pravodobnu detekciju disleksije kao i alate koji će biti usmjereni na povezivanje grafema i fonema, oblika i glasa slovnog znaka što i jest ključni uzrok problema s čitanjem. Uz to suradnjom s umjetnicima različitih profila radimo na novim slikovnicama, grafikama i plakatima za OmoGallery'', kaže Reić o planovima za budućnost.