PANDEMIJA je uvelike promijenila radna mjesta. Bez obzira na posao, zaposlenici se moraju brzo prilagoditi ogromnim promjenama, od rada na daljinu do operativnih promjena i ispunjavanja zadataka. No radne vještine mijenjale su se i prije pandemije. Podaci kompanije Gartner pokazuju da se broj vještina potrebnih za jedan posao povećava svake godine za deset posto. A jedna trećina umijeća u prosječnom oglasu za radno mjesto iz 2017. više neće biti relevantna 2021. godine. Gartner je također otkrio da planiranje vještina temeljeno na pozicijama ne pomaže organizacijama da razviju odgovarajuća umijeća kod zaposlenika. Grupiranje nepovezanih vještina ne stvara vještine koje će biti kompetitivna prednost, piše Fast Company.
No neki stručnjaci imaju ideje o tome koje će vještine biti neophodne u budućnosti. Dok poduzeća nastavljaju poslovati u pandemiji i planirati budućnost, evo nekoliko osnovnih vještina koje zaposlenici trebaju imati.
Samousmjeravanje
Uslijed toliko promjena zaposlenici će morati preuzeti odgovornost za vlastite pozicije i biti visoko samousmjereni, poput poduzetnika unutar svojih organizacija, smatra Devin Fidler, osnivač i direktor Rethinkery Foresighta, kompanije za poslovno savjetovanje i promjene u upravljanju. Fidler kaže da zaposlenici, posebice na početnim razinama, moraju sve više voditi vlastite karijere i razviti svojevrsni samostalni mentalitet hakiranja.
Kako se pozicije i organizacije brzo razvijaju, tradicionalne metode obuke za razvijanje neophodnih vještina više ne postoje. Zaposlenici će morati biti aktivni sudionici u identificiranju vještina, resursa i potpore koja im je potrebna za obavljanje poslova te surađivati s kompanijama kako bi ih stekli.
Digitalne sposobnosti
U nedavno McKinseyjevoj anketi 85 posto kompanija izjavilo je da ubrzava digitalizaciju. Zaposlenici će se morati dobro snalaziti s digitalnim tehnologijama, smatra Julia Lamm, partnerica za ljudske resurse u PwC-u. Zaposlenici ne samo da će se morati dobro služiti digitalnim tehnologijama, od softvera za suradnju do videokonferencija, nego će morati i prihvatiti njihovu ulogu u procjenama. U nedavnom istraživanju PwC-a analitika je bila na prvom mjestu za digitalna ulaganja šefova ljudskih resursa.
To postaje još važnije kako zaposlenici rade na daljinu i upravljanje radnom snagom postaje izazovnije. Voditelji ljudskih resursa i direktori koristit će alate za mjerenje produktivnosti. "Kako bolje iskoristiti digitalne alate koji prate implementaciju ili metriku?" pita se Lamm. No važno je također imati na umu da je korisničko iskustvo često prioritet takvih alata. Kako postaju sveprisutniji, tako će vjerojatno biti jednostavniji i bolje integrirani u radne tokove.
Empatija
Sposobnost razumijevanja izazova s kojima se suočavaju drugi zaposlenici i organizacije te pomoć u menadžmentu, drugim riječima empatija, također je vještina koju poslodavci traže i trebaju, kaže Brannon Lacey, predsjednik kompanije za outsourcing zapošljavanja PeopleScout. "To je korisno za svakoga, ne samo za ljude koji se pokušavaju probiti kroz kaos", smatra Lacey.
Komunikacijske vještine
Komunikacijske vještine uvijek su bile ključne i tražene vještine kod zaposlenika. No Lacey smatra da ih sada treba proširiti na više platformi. Porast platformi za suradnju i videokonferencije traži nove vještine. "Treba biti bolji u izražavanju, kratko i jednostavno dijeliti svoje misli i koncepcije na učinkovit i uspješan način", kaže Lacey. Također treba znati kada koristiti koju platformu i kako koristiti video, audio i digitalnu komunikaciju na način koji neće stvoriti negativne ishode poput umora od Zooma i nedostatka angažmana.
Prilagodljivost
Kako se mnoga radna mjesta pretvaraju u hibridne modele ili prolaze kroz druge značajne promjene u načinu rada, prilagodljivost je sve važnija vještina, smatra Lamm. Sposobnost daljnjeg djelovanja, čak i u nelagodnim okolnostima, važna je u vremenu kad toliko toga može biti fluidno. Prihvaćanje rastezljivih pozicija i novih izazova može poboljšati prilagodljivost.
"Uvijek treba gajiti tu iskru inovativnosti i donositi rezultate te biti produktivan za organizaciju", slaže se Lacey. No možda je potrebno pronaći nove načine za virtualnu suradnju ili postizanje rezultata dok na putu leže neizvjesnosti i prepreke.
Motivacijske vještine
Deloitteovo istraživanje otkrilo je niz dimenzija koje su sve važnije za uspjeh na radnom mjestu. Uz intelektualne sposobnosti za posao, veliku ulogu imaju sposobnost prilagodbe promjenama te komunikacijske vještine, motivacija i uvjeravanje, kaže Art Mazor, globalni lider transformacije ljudskih resursa.
"Možda sam sklon prihvaćanju rizika, što je veoma važna sposobnost unutar sposobnosti za promjene, ali ako sam dio organizacije koja nije spremna biti smiona, onda bih se mogao naći izoliran", kaže Mazor. Sposobnost samomotiviranja i nadahnjivanja drugih da prihvate vašu viziju mogla bi biti protuotrov za inerciju pred neizvjesnošću.
Iako se stalno pojavljuju nove radne norme, sposobnost prilagodbe na promjene, pronalaženje rješenja, komunikacija i uvjeravanje su vještine koje vjerojatno neće zastarjeti.