Foto: Hina/YouTube
Hrvatska i Svjetska banka pregovaraju o paketu teškom nešto manje od 2 milijarde eura za rješanje trenutnih kredita s visokim kamatama koje guše HAC. Ako se usuglase, Hrvatska će moći ostvariti reprogram kredita za HAC, ARZ i HC te podići nove kredite uz značajno niže kamate.
Svjetska banka na stol je iznijela i neke svoje zahtjeve. Jedan od njih je, navodno, podizanje cestarina. Iz ministarstva službeno poručuju da ne mogu komentirati bilo koji uvjet iz pregovora jer oni još uvijek traju.
"Pregovori sa Svjetskom bankom su još uvijek u tijeku te do okončanja predmetnih pregovora ne možemo iznositi detalje vezane uz razmatrane modele poslovnog restrukturiranja", ističu u priopćenju.
Od našeg izvora saznajemo da je povećanje cijena izgledno, i to u paketu sa spajanjem HAC-a s HAC ONC-om i uvođenjem automatizirane naplate cestarine. Svjetska banka želi da autoceste podignu prihode i ujedno smanje rashode i to je njihov temeljni uvjet potpisa ugovora. Spominju se razni modeli kako to postići, ali za sada je najizglednije upravo povećanje cestarina, kaže nam sugovornik.
"Najizglednije je da ćemo pristati i na taj i na ostale uvjete"
"Pokušavamo pronaći najbolji model. Puno je tu uvjeta i zahtjeva o kojima se pregovara, a cijena cestarina je jedan od njih. Iako je kraj pregovora daleko, najizglednije je da ćemo pristati na taj i ostale uvjete o kojima danas pričaju mediji", kaže nam naš izvor.
Svjetska banka želi povećanje prihoda i smanjenje rashoda HAC-a kao temeljni uvjet potpisa ugovora, a vlada, odnosno Ministarstvo prometa nema mnogo prostora za manevar. Ovu priliku ne smiju propustiti, ostali bi bez manjih kamata, a i loša bi poruka bila za dalje.
Sama činjenica da ni vlada, ni ministarstvo nisu demantirali moguće poskupljenje cestarine, dovoljan je znak da se o tome razmišlja. Na kraju, po svemu sudeći, opet će se dugovi javnih tvrtki prelomiti na leđa građana.
Ipak, završetak pregovora ne očekuje se tako skoro i moguće je da se ode u potpuno drugom smjeru. Još su mjeseci ponuda, zahtjeva i spinova pred pregovaračkim timovima, a nakon što se usuglase sve to treba potvrditi i Ministarstvo financija, vlada i Europska komisija.