Film koji je zapalio Hollywood

Foto: Press

MOŽDA se tako ne čini onima koji aktivno ne prate kretanja u industriji, ali rijetko koji film stigne u kina s teretom očekivanja kao Weapons (kod nas prilično dosadno i nespretno preveden kao Trenutak nestajanja) Zacha Creggera. Njegov debi sa savršenih 100% na Rotten Tomatoesu i statusom najočekivanijeg filma kolovoza 2025. samo su vrh sante leda. Ispod površine nailazimo na "sagu" koja je mjesecima plijenila pažnju Hollywooda: žestoki rat ponudama za scenarij i navodna dramatična reakcija horor maestra Jordana Peelea nakon što je izgubio prava na film. 

To postavlja ključno pitanje - koliko dobar film mora biti da izazove takav potres? 

Priča o filmu Weapons nije samo priča o hororu; to je priča o promjeni moći u žanru, evoluciji filmskog marketinga i ogromnom umjetničkom i financijskom ulogu na jednog novog, vizionarskog autora čiji filmovi itekako znaju podijeliti kritiku i publiku. Narativ koji se stvorio oko filma postao je gotovo jednako važan kao i sam film – priča o Peeleovom razočaranju stvorila je pitanje zašto ga je toliko želio, a savršene kritike pružile su odgovor - zato što je remek-djelo.

Od komedije do horor majstora

Put Zacha Creggera do statusa horor vizionara nije bio pravocrtan. Kao jedan od osnivača kultne humoristične trupe The Whitest Kids U' Know i redatelj komedija poput Miss March, Creggerova karijera slijedi putanju sličnu onoj Jordana Peelea, koji je također prešao iz svijeta skeč-komedije u sam vrh modernog horora.

Bitan moment Creggerovog uspona bio je film Barbarian iz 2022. godine. S budžetom od svega 4.5 milijuna dolara, koji je jedva prikupljen putem stranih financijera nakon što su ga odbili studiji poput A24, film je postao globalni fenomen. Zaradio je preko 45 milijuna dolara i dobio pohvale kritičara (93% na Rotten Tomatoesu) za svoju genijalnu, nepredvidivu strukturu koja je vješto izbjegavala žanrovske klišeje. Doduše, neki su smatrali da su pohvale preuveličane i da je film neopravdano razvikan, ali izazvao je reakcije.

Barbarian je bio više od filma, bio je dokaz koncepta. Pokazao je da film čiji se uspjeh temelji na misteriju i šokantnom preokretu može postati kulturni događaj vođen usmenom predajom. Taj je model postao temelj za strategiju koja stoji i iza filma Weapons.

Film koji je izazvao "rat"

U siječnju 2023., Creggerov scenarij za Weapons izazvao je "rat ponudama" između najvećih holivudskih igrača, uključujući Netflix, TriStar i zajedničku ponudu Universal Picturesa i Peeleove produkcijske kuće Monkeypaw. Pobjedu je odnio New Line Cinema s nevjerojatnom ponudom od 38 milijuna dolara.

Ovaj dogovor nije bio samo financijski golem, Creggeru je osigurao uvjete o kojima mnogi redatelji mogu samo sanjati: plaću od navodno 10 milijuna dolara, garantirano prikazivanje u kinima i što je najvažnije, pravo na finalnu verziju filma, što je rijetkost za redatelja s tek jednim velikim hororom iza sebe.

Zach Cregger

Posljedice su bile dramatične. Izvještaji navode da je Jordan Peele bio toliko frustriran gubitkom da se, nedugo nakon aukcije, razišao sa svojim dugogodišnjim menadžerima, Joelom Zadakom i Peterom Principatom. Priču dodatno komplicira ključna činjenica: Peter Principato bio je menadžer i Zachu Creggeru. Ta informacija baca novo svjetlo na situaciju, sugerirajući da se Peele možda osjećao izdanim, vjerujući da je njegov menadžment dao prednost interesima drugog klijenta umjesto da se bori za njega. Cijela saga postala je primjer brutalne konkurentnosti unutar iznimno profitabilnog horor žanra i simbolična "predaja palice" novoj generaciji autora.

Horor Magnolija

Radnja filma Weapons je zastrašujuće jednostavna i duboko uznemirujuća. Ukratko, jedne noći, točno u 2:17, sedamnaestero djece iz istog školskog razreda istovremeno ustaje iz svojih kreveta, izlazi iz svojih kuća i nestaje u mraku. Cregger je opisao film kao "horor ep s razgranatom, višeperspektivnom narativnom strukturom", uspoređujući ga s remek-djelom Paula Thomasa Andersona, Magnolia. Naglasio je da početni misterij "nije film", već samo pokretač priče koja će se "granati, mijenjati i iznova otkrivati".

Ambicije filma vidljive su i u prestižnoj glumačkoj postavi. Julia Garner glumi Justine Gandy, učiteljicu čiji učenici nestaju, dok Josh Brolin (koji je zamijenio Pedra Pascala koji, nažalost, nije mogao biti u SVIM filmovima ove godine) tumači Archera Graffa, gnjevnog oca u potrazi za odgovorima. Alden Ehrenreich i Benedict Wong zaokružuju ansambl koji se nosi s kolektivnom traumom. Film, tvrdi kritika, istražuje duboke teme poput roditeljske paranoje i paralize društva suočenog s tragedijom, gdje sam naziv Weapons (oružje, a ne "trenutak nestajanja") postaje metafora za djecu, tajne i strah koji se koriste kao oružje unutar slomljene zajednice. Umjetnički rizik filma leži upravo u pokušaju spajanja strukture prestižne drame s hororom.

Više od filma?

Savršenih 100% na Rotten Tomatoesu, iako temeljeno na malom broju ranih recenzija, postalo je moćan marketinški alat koji je dodatno pojačao ionako snažna komercijalna očekivanja, s predviđenim otvaranjem od preko 25 milijuna dolara. Povjerenje studija bilo je toliko da je datum izlaska pomaknut s 2026. na ljeto 2025. godine zbog izvanrednih reakcija na testnim projekcijama.

Uspjeh filma Weapons zacementirat će status Zacha Creggera kao jedne od najvažnijih novih snaga u Hollywoodu i potvrditi da je oklada New Linea od 38 milijuna dolara bila isplativa. S projektima poput reboota franšize Resident Evil koji su već u pripremi, njegova budućnost izgleda svijetla. 

Iako zvuči kao pošteno istrošena frazetina, Weapons je uistinu više od filma jer dokazuje da u modernoj filmskoj industriji originalne ideje još uvijek mogu potaknuti ratove ponudama, da novi ljudi mogu nadjačati etablirana imena i da drama iza kulisa može postati neodvojivi dio samog spektakla. Ovo posljednje je dobro poznato. 
 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.