Foto: Press
Ne radi se o posebno naprednoj metodi jer ciljana skupina najčešće i nije toliko "tvrd orah". Pogledajte samo dramu koja je nastala oko naoko nevažne inicijative "U ime obitelji" o kojoj smo isprva pisali kao o unezvjerenim marginalcima da bi se sve na posljetku pretvorilo u priču o inicijativi koja nas je unazadila.
Njihovo igranje na kartu emocija i vjere te beskonačnu tiradu o prijetnji koju homoseksualci predstavljaju tradicionalnim vrijednostima, mogli bismo nazvati dobro poznatom metodom konzervativaca, ali prije i poslije svega, riječ je o rezultatu dugogodišnje "mozgopraone" koja je iskorištena za prikupljanje političkih poena. Još jednom. Uspješno. Bez iznenađenja.
S druge strane, postoje i mnogi koji su uvjereni da su upravo "protivnici" žrtve medijske manipulacije i trenda koji se pojavio u lijevo orijentiranim medijima koji uporno šire "homoseksualnu agendu".
Treća strana tvrdi da smo na neki način svi žrtve ispiranja mozga i da pomoći nema.
Što je ispiranje mozga?
Ispiranje mozga je izraz koji opisuje situaciju u kojoj neki vanjski faktor, najčešće je riječ o osobi ili skupini ljudi, sistematski manipulira drugom osobom ili skupinom kako bi ih pridobili na svoju stranu. Cilj se postiže dugotrajnom manipulacijom procesa koje ljudski um inače koristi prilikom učenja i upijanja informacija.
Konačni cilj je natjerati ljude da ne razmišljaju i nekritički prihvaćaju sve ono što im se servira. Dovoljno je da manipulator ima jasan stav, minimum inteligencije i skupinu ljudi na kojoj će ove metodu iskušati.
Marketinške tvrtke i velike medijske kuće najbolji su primjeri ovog tipa manipulacije. Svaki put kad vas netko šopa stavovima i idejama o tome koga trebate mrziti ili koji je šampon najbolji za vas, vi ste žrtva ispiranja mozga. Mislite da određena skupina predstavlja prijetnju vašem načinu života? Jeste li sami došli do tog zaključka? Jeste li sami istražili o čemu je riječ i na koji vas način određena skupina ugrožava? Najvjerojatnije ne, ali zasigurno ste se složili s tuđim, serviranim stavovima.
Stara taktika, nove žrtve
Iako su mnogi već pisali o manipulaciji, između ostalih i Noam Chomsky koji je sastavio listu deset metoda manipulacije ljudima, na posljetku se radi o nekoliko jednostavnih taktika koje se neprestano koriste.
Pasivnost i igranje na kartu emocija
Promicanje pasivnog način života savršeno je želite li manipulirati ljudima. Velik ste dio problema riješili imate li pred sobom pasivnu i neuku gomilu kojoj jednostavnim rječnikom i uz igranje na kartu emocija, servirate određenu priču. Upotreba emotivnog registra omogućuje pristup nesvjesnom, pa je kasnije moguće na tom nivou u djelo provesti ideje, želje, brige, strahove ili prinudu, ili pak izazvati određena ponašanja.
Manipuliranje opcijama
Morate ljudima ostaviti određene opcije, ali u isto se vrijeme pobrinuti i da te opcije daju iste rezultate. Primjerice, nekog nećete pitati što želi za večeru već želi li za večeru pizzu ili jaja. Ponavljate li ovu praksu dulje vrijeme, stvarate iluziju izbora i slobode.
Ponavljanje
Ponavljanje je ključ. Što češće nešto slušate, to je veća vjerojatnost da će određena ideja "pustiti korijenje". Primjerice, ako vam netko neprestano govori da određena skupina predstavlja prijetnju, vremenom ćete početi razmišljati ima li u tome istine.
Riješite se samosvijesti i odgovornosti
Uvjerite ljude da su njihovi instinkti uvijek pogrešni i s vremenom će u to povjerovati. Uvjerite ih da nemaju moć bez tuđe pomoći i da su s njom neuništiva sila. Neovisnost potiče razmišljanje i slobodnu volju, a to u konačnici rezultira pružanjem otpora.
Djeca
Iskorištavanje djece u marketinške svrhe jedna je od najčešćih metoda manipulacije. Međutim, djeca su odlično "oružje" i svih onih koji žele zaigrati na kartu emocija i pridobiti pažnju odraslih koji tobože ugroženu djecu žele zaštiti.
Neznanje i veličanje gluposti
Siromašnijim slojevima treba onemogućiti pristup mehanizmima razumijevanje manipulacije njihovim pristankom. Kvaliteta obrazovanja nižih društvenih slojeva treba biti što slabija ili ispodprosječna da bi ponor između obrazovanja viših i nižih slojeva ostao nepremostiv.
Javnost istovremeno valja poticati da prihvate prosječnost i izazivati otpor prema kulturi i znanosti.
Intenzivno zatupljivanje
Kad ljude informirate, informacije im dajte na kapaljku i obuhvatite veći broj tema. To izaziva ADD (poremećaj smanjene pažnje) i potiče kratkoročno pamćenje. Glupe mase su mase ispranih mozgova.
Neka budu prestrašeni
Uvjeriti ljude da postoji prijetnja odlična je metoda kontrole. Ponudi li im se u takvoj situaciji zaštita, prestrašeni ljudi još će lakše prihvaćati ideje manipulatora i smatrati ih ispravnima.