GOLF i TDI bili su neraskidivi, a u toj vezi poseban status imala je jedna posebna izvedba.
Svima je još nakon izbijanja afere Dieselgate bilo jasno kako Volkswagen i TDI više ne mogu zajedno. Ostali su u vezi, ali oznaka je zajedno s dizelskim opcijama završila u sporednoj ulici. Broj dizelskih izvedbi se konstantno smanjivao, a onda je krenula i elektrifikacija.
Sva ta izazovna vremena preživio je Golf GTD, upamćen kao dizelski GTI. Podsjetimo, dok je primjerice Octavia imala istu oznaku (RS) za dizelsku i benzinsku opciju, kod Golfa od 1982. godine vrijede neka druga pravila. Točnije, vrijedila su jer je Golf GTD u tišini preminuo nakon 42 godine burnog života.
Tako razmišlja većina proizvođača automobila pa su neki iz game već potpuno izbacili dizelske motore. Razlozi su pad potražnje i skupa tehnologija pročišćavanja ispušnih plinova. Unatoč dizelskom skandalu prije deset godina, VW je dijelom ipak ostao vjeran toj vrsti pogona.
Iznimka je Golf GTD koji je još prošle godine nestao iz ponude, a da to većina nije ni primijetila. To se uklapa u aktualnu taktiku VW-a i Audija prema kojoj se, prvenstveno zbog flota, u ponudi najčešće ostavlja samo jedan dizelski motor, a u višim klasama možda dva ili najviše tri.
Prilikom redizajna Golfa osme generacije GTD je tiho i bez velike najave nestao iz ponude. Njegovu ulogu sada bi trebao preuzeti GTE, plug-in hibrid kojeg karakterizira kombinacija TSI benzinca s elektromotorom i malom baterijom.
Mi se stoga prisjećamo Golfa GTD kroz generacije, od početka iz ranih 80-ih, pa sve do prošle godine 200 KS snažne opcije za oko 50.000 eura.
1982. pred kraj prve generacije Golfa na tržište dolazi pravi adut – 1,6-litreni četverocilindarski turbodizelski motor od 70 KS, proizveden u tvornici motora u Salzgitteru. Ova tehnologija donijela je dizelu novu dimenziju jer je do tada bio poznat kao trom.
Golf GTD, dug tek 3,70 metara, postizao je 160 km/h, imao snažno ubrzanje i dobro se slagao s ručnim mjenjačem. Nudio je 130 Nm okretnog momenta i do 100 km/h ubrzavao za 14 sekundi. Potrošnja je bila konkurentna sa 7,5 l/100 km. Izgledao je kao GTI, s proširenjima blatobrana, širim gumama, kromiranim okvirom maske, ali i sportskim interijerom.
Golf II zadržao je isti motor, ali je od 1989. katalizatorska verzija imala tek 60 KS. Primjera radi, cijena trovratnog GTD-a 1984. iznosila je 19.405 DEM, nekih 10 posto manje od GTI-ja.
Golf III donosi od 1993. eru TDI motora, no GTD kao naziv nestaje. Pojavljuje se GTI-TDI i posebni modeli sa 110 KS, dok je slabiji TDI sa 75 KS dobio GT opremu i naziv GTD.
Golf IV imao je samo GTI TDI verziju sa 150 KS, a Golf V nudio je dizelske motore do 170 KS, s najjačim sportskim dizelašem u modelu GT/GT Sport. Tek šesta generacija, od 2009., ponovno vraća GTD s motorom od 170 KS.
Golf VII je imao četiri dizelske verzije. GTD iz 2013. dolazio je sa 184 KS i 380 Nm okretnog momenta te ručnim ili DSG mjenjačem. Do 100 km/h stizao je za 7,5 sekundi, a maksimalna brzina bila je 230 km/h.
Konačno, osma generacija (2020. – 2024.) bila je vrhunac s 2.0 TDI motorom od 200 KS, ali i cijenom od oko 50.000 eura. Ipak, novi Golf GTD bio je snažniji, štedljiviji i ekološki prihvatljiviji nego ikad prije. Imao je 400 Nm okretnog momenta, ubrzavao do 100 km/h za 7,1 sekundu i postizao 245 km/h, uz kombiniranu potrošnju od svega 4,4 l/100 km. Standardno se isporučivao sa 7-stupanjskim DSG mjenjačem.
Ako ste zainteresirani za novi Golf GTD, može ih se naći u oglasnicima po cijeni između 30 i 35.000 eura za primjerke prije redizajna i preko 40.000 eura za modele iz prošle godine.