KLIMA-uređaj je nekad bio luksuz u automobilu, a danas je doslovno dio opreme za preživljavanje.
S dolaskom prvog toplinskog vala mnogi su u svojim automobili bili primorani upaliti klima-uređaj. U protivnom, automobili bi postali pećnice na kotačima, odnosno mjesta opasna po zdravlje u kojima mnogi mogu biti i životno ugroženi.
I doista, klima-uređaj je danas potreba bez koje se ne može, pa ne čudi što je na gotovo svim novim automobilima dio serijske opreme. Pritom se stječe dojam da u pojedinim automobilima klima-uređaj bolje radi. Najčešće je ipak posrijedi nešto drugo, pogrešno korištenje ili pak nekorektno održavanje.
Motor mora raditi
Izuzmemo li električna vozila jasno je da s ugašenim motorom neće biti ništa od rada klima-uređaja. Upravo tako, za pogon klima-uređaja je potrebna struja, a nju daje alternator kojeg pokreće motor, odnosno benzin. Da, klima indirektno utječe na potrošnju goriva, ali manje no što bi to primjerice imali otvoreni prozori pri vožnji od 90 km/h. U tom slučaju otpor zraka će imati daleko veći utjecaj od klime koja vam ne pije više od pola litre goriva na 100 km.
Stoga tu nema govora. Ako je vruće koristite klimu, a mi bismo išli korak dalje i rekli da slobodno u takvim uvjetima nije loše isključiti ni start-stop sustav te izbjegavati Eco način rada. Ekstremne situacije traže odgovarajuće mjere, pa makar i trošili nešto više goriva.
Kako si pomoći?
Ako želite ljeti boravak u automobilu učiniti što ugodnijim, ovi savjeti bi vam mogli biti od pomoći. Naravno, ako je auto bio u garaži i ''ohlađen'' je, bit će vam ugodnije u vožnji. Međutim, dovoljno je potražiti hladovinu, pokriti vjetrobran i/ili koristiti zaštitnu foliju. Osim što štiti od zagrijavanja (i pogleda), radi se o sigurnosnom dodatku.
Nadalje, prije polaska je pametno otvoriti sve prozore i provjetriti automobil radom ventilacije na maksimumu. Tako možete ohladiti kabinu i za više od deset stupnjeva Celzijusa. A kad je klima-uređaj konačno uključen, ne libite se pritisnuti i onu tipku za recirkulaciju zraka. Ventilacija će tada koristiti već ohlađeni zrak iz kabine, a neće uvoditi topli zrak iz okoline.
Također, ako stojite u koloni recirkulacija zraka znači i čišći zrak u kabini. Studije su pokazale da recirkulacijom zraka tijekom stajanja u koloni količina štetnih čestica u kabini se smanjuje za oko 20 posto.
Pritom je važno temperaturu prilagoditi tako da bude 5 - 6° C niža nego vanjska temperatura kako organizam ne bi pretrpio šok nakon što izađete iz vozila. Također, pametno je klimu isključiti par minuta prije zaustavljanja i pustiti da radi ventilator. Tako će se isušiti nakupljena vlaga i smanjiti mogućnost razvoja raznih mikroorganizama te kasnije stvaranja neugodnog mirisa.
Održavanje klime
Uz redovito punjenje plinom čim se primijeti slabije hlađenje, potrebno je svake dvije godine vršiti zamjenu filtera klima-uređaja. Osim redovitog servisiranja, dobro je redovito koristiti klima-uređaj. Tijekom godine bar jednom tjedno uključite klima-uređaj na par minuta. Tako produžujete životni vijek kompresora i sprječavate gubitak medija.