Što je "gušenje" motora i zašto uništava vaš automobil?

Foto: Shutterstock

Vožnja automobila s ručnim mjenjačem za mnoge je pravi užitak, no zahtijeva i određenu vještinu. Iako iskusni vozači znaju da pravilnim mijenjanjem brzina mogu uštedjeti gorivo, oni manje iskusni često rade grešku koja može skupo koštati – 'guše' motor. Ova naizgled bezazlena navika nepotrebno opterećuje motor i s vremenom može dovesti do ozbiljnih kvarova.

Što je točno "gušenje" motora?

Jednostavno rečeno, do 'gušenja' ili preopterećenja motora dolazi kada pokušavate naglo ubrzati u previsokom stupnju prijenosa, pri čemu su okretaji motora preniski. Klasičan primjer je vožnja 50 km/h u petoj brzini, gdje umjesto prebacivanja u niži stupanj prijenosa samo pritisnete papučicu gasa do poda.

Iako se početnicima može činiti da viša brzina znači i veću snagu, istina je suprotna. Niži stupnjevi prijenosa (prva, druga, treća) zaduženi su za isporuku okretnog momenta koji je ključan za pokretanje i učinkovito ubrzavanje vozila. S druge strane, viši stupnjevi (peta ili šesta brzina) služe za održavanje postignute, konstantne brzine uz što manju potrošnju goriva. Pokušaj snažnog ubrzanja u njima stvara ogromno i štetno opterećenje za motor.

Koje su posljedice za motor?

Kontinuirano preopterećenje motora s vremenom uzima danak na njegovim vitalnim dijelovima. Ovo su najčešće posljedice:

  • Oštećenje klipova i cilindara: Zbog prevelikog naprezanja, na stijenkama cilindara nakupljaju se naslage ugljika. Vrući klipovi i njihovi prstenovi mogu se 'zalijepiti' za te naslage, što s vremenom dovodi do njihovog ubrzanog trošenja i trajnog oštećenja.
  • Propuštanje kompresije (eng. blow-by): Kada se klipni prstenovi istroše, više ne brtve cilindar kako bi trebali. Zbog toga vrući plinovi iz komore za izgaranje "probijaju" se pokraj klipa u karter (kućište radilice). To povećava tlak i temperaturu u karteru te može ometati pravilno podmazivanje pokretnih dijelova motora.
  • Kontaminacija ulja: Plinovi koji dospiju u karter mogu se pomiješati s vlagom i stvoriti kisele spojeve koji nagrizaju metalne komponente. Sama vlaga također kontaminira motorno ulje, stvarajući štetni talog (mulj) i potičući koroziju unutar motora.

Sve navedeno u konačnici vodi do kvarova i skupih popravaka koji su se vrlo lako mogli izbjeći.

Kako voziti pravilno i izbjeći štetu?

Srećom, rješenje je jednostavno i svodi se na usvajanje ispravnih vozačkih navika. Ne treba dugo da osjetite kako vaš automobil 'diše' i kada je pravo vrijeme za promjenu brzine. Držite se ovih osnovnih pravila:

  • Za ubrzanje koristite niže brzine: Ako želite odlučnije ubrzati, uvijek prebacite u niži stupanj prijenosa. Motor će tako raditi u optimalnom rasponu okretaja i isporučiti potreban okretni moment bez nepotrebnog naprezanja.
  • Više brzine služe za 'krstarenje': Jednom kada postignete željenu brzinu na otvorenoj cesti, prebacite u viši stupanj prijenosa (četvrtu, petu ili šestu) i održavajte ju. Tako štedite gorivo i čuvate motor.
  • Prilagodite brzinu prije usporavanja: Kada se pripremate za usporavanje ili zaustavljanje, prvo lagano kočite, a zatim pravovremeno prebacujte u niže stupnjeve prijenosa kako biste uvijek bili spremni za nastavak vožnje.
Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.