Remek-djelo koje obožavaju svi. Ušao je u Guinnessovu knjigu rekorda

Foto: Wikipedia, Mazda

U kasnim 1970-ima svijet sportskih automobila suočavao se s promjenama. Mali, lagani roadsteri poput britanskih MG-a i Triumpha nestajali su s tržišta. 

Upravo u to vrijeme američki automobilski novinar Bob Hall predložio je Mazdinim inženjerima ideju o modernom, pouzdanom roadsteru koji bi oživio duh klasičnih britanskih sportskih automobila. Ova ideja postavila je temelje za razvoj Mazde MX-5 Miata.

Početak razvoja i projekt "Duo 101"

1981. Hall se pridružio Mazdi kao planer proizvoda i ponovno je predstavio svoju viziju laganog sportskog automobila. Mazda je ozbiljno shvatila njegov prijedlog i započela istraživanje koncepta. 

U suradnji s dizajnerom Markom Jordanom, razvijeni su prvi nacrti automobila koji će kasnije postati poznat kao MX-5 Miata. Projekt je interno nazvan Duo 101 i uključivao je timove iz Japana i Kalifornije koji su radili na različitim konceptima. Kalifornijski tim predložio je klasični prednji motor s pogonom na stražnje kotače, što je na kraju i odabrano kao konačni dizajn. 

.

Prva generacija (NA) – Povratak klasičnom roadsteru

Mazda MX-5 Miata debitirala je na sajmu automobila u Chicagu 10. veljače 1989. godine. Prva generacija, poznata kao NA, imala je prepoznatljive skočne farove i bila je opremljena 1.6-litrenim DOHC motorom, koji je proizvodio oko 115 konjskih snaga.  Automobil je težio oko 950 kilograma, što je omogućavalo agilnu i dinamičnu vožnju. Dizajn je bio inspiriran klasičnim britanskim roadsterima, ali s pouzdanošću i kvalitetom japanske proizvodnje. 

Kako bi težina automobila i cijena bile što niže, osnovni modeli nisu bili opremljeni servo upravljačem, klima uređajem, audiosustavom i imali su čelične naplatke. Standardno je dolazila s pet-stupanjskim ručnim mjenjačem, dok je opcijski bio dostupan i četverostupanjski automatski mjenjač.

Po izlasku na tržište, auto je osvojio brojne nagrade, uključujući nagradu magazina Automobile za automobil godine 1990. Bio je uvršten i na Car and Driverovu listu 10 najboljih automobila od 1990. do 1992. godine.

Druga generacija (NB) – Evolucija dizajna

Druga generacija MX-5, označena kao NB, predstavljena je 1998. godine. Najveća vizualna promjena bila je uklanjanje skočnih farova zbog sigurnosnih propisa. 

Godine 2001. model je prošao kroz određene izmjene. Druga generacija dobila je blago povećanje snage motora, profinjeniju unutrašnjost s ažuriranim dizajnom te je postala dostupna s novim šest-stupanjskim ručnim mjenjačem.

Daljnje izmjene uvedene su iste godine, a uključivale su blago osvježen dizajn prednjeg i stražnjeg dijela te tehnologiju varijabilnog upravljanja ventilima. Automobil je dobio snažniji 1.8-litreni motor, koji je sada razvijao 142 KS. Unatoč promjenama, zadržao je osnovnu filozofiju laganog i zabavnog roadstera. 

Treća generacija (NC) – Modernizacija

Treća generacija, označena kao NC, uvedena je 2005. godine. Automobil je postao nešto veći i teži, ali je dobio snažniji 2.0-litreni motor. Po prvi put MX-5 je bio dostupan s opcijom sklopivog tvrdog krova, što je povećalo njegovu privlačnost širem spektru kupaca. Unatoč povećanju dimenzija, Mazda je nastojala zadržati vozne karakteristike koje su bile ključ uspjeha prethodnih generacija. 

Treća generacija MX-5 osvojila je nekoliko nagrada, uključujući nagradu za Japanski automobil godine 2005./2006. te je bila uvrštena na Car and Driverovu listu 10 najboljih automobila od 2006. do 2013. godine.

Četvrta generacija (ND) – Povratak korijenima

Četvrta generacija, ND, predstavljena je 2015. godine. Mazda je odlučila vratiti MX-5 njegovim korijenima smanjujući težinu i dimenzije automobila.  Dizajn je bio moderniziran, ali je zadržao prepoznatljive linije koje su ga činile ikoničnim. Automobil je bio opremljen 1.5-litrenim ili 2.0-litrenim motorom, ovisno o tržištu, s naglaskom na agilnost i užitak u vožnji. 

Također je uvedena verzija s tvrdim sklopivim krovom, nazvana RF (Retractable Fastback), koja je ponudila kupcima alternativu između klasičnog kabrioleta i coupea. Osim toga, ovaj model poslužio je kao osnova za Fiat 124 Spider i Abarth 124 Spider.

I četvrta generacija MX-5 osvojila je brojne nagrade, uključujući nagradu za Japanski automobil godine 2015./2016., nagradu za Svjetski automobil godine 2016. te Red Dot nagradu Best of the Best za dizajn 2017., a opet se našla i na Car and Driverovoj listi 10 najboljih automobila od 2016. do 2019.

Guinnessova knjiga rekorda

Od svog predstavljanja, Mazda MX-5 Miata postala je sinonim za pristupačan i zabavan sportski automobil. Ušla je u Guinnessovu knjigu rekorda kao najprodavaniji dvosjed sportski automobil u povijesti - prodano je više od milijun primjeraka. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.