SVIMA je jasno da su novi automobili poskupjeli, što nije trend rezerviran isključivo za Hrvatsku, a još manje za određeni segment automobila.
Nakon što su se poremećeni lanci dobave i problemi prelili na samu proizvodnju, naglo su se produžile liste čekanja na nove automobile. Sve to prouzročilo je rast cijena, uključujući i tržište rabljenih. A onda je uslijed ratnih zbivanja stigla i inflacija.
Porast cijena na tržištu traje već godinama
Prema podacima Jato Dynamicsa, u Americi je prosječna maloprodajna cijena benzinca od 2015. do 2022. godine skočila čak 14 posto, s 39.143 na 44.641 USD. Podaci za Europu su još gori. Analiziramo li najveća europska tržišta, cijena prosječnog benzinca na tržištu je u istom razdoblju porasla s 35.500 na čak 44.101 euro. Pritom valja imati na umu kako je na to utjecalo i to što posljednjih godina brojni proizvođači streme skupljim segmentima, a ponudu u onim najjeftinijima dokidaju.
Ekstreman slučaj je Norveška, gdje se automobile pogonjene fosilnim gorivima nastoji što prije eliminirati s tržišta. Stoga je na norveškom tržištu cijena skočila čak 63 posto, s 42.199 na 68.677 eura, piše Motor1. Blizu je i Velika Britanija, gdje je utjecaj imao i pad vrijednosti funte pa je cijena automobila skočila s 32.247 u 2015. godini na 46.230 GBP potkraj lipnja ove godine.
U istom razdoblju u Kini se dogodio tek minimalni porast cijene. Kako je kod njih ponuda u nižim segmentima povećana, porast cijene prosječnog automobila iznosi tek 5 posto, prije svega zbog dolaska nešto skupljih SUV-ova.
Skuplji električni automobili
Kupac će u Europi za prosječan novi električni auto morati platiti 55.821 euro. Za utjehu, cijene u Americi su još više, pa je tako prosječan auto na razini od 63.864 USD. Zanimljivo, jedino je u Kini cijena električnih automobila povećanjem ponude drastično pala pa sad iznosi 31.829 USD.
Naravno, jedno od objašnjenja ovakvih razlika između Istoka i Zapada je to što su zapadne marke svoje električne modele pozicionirale u premium ponudu, i to među luksuzne limuzine i SUV-ove. Istina, i to se polako mijenja pa se može očekivati kako će električni modeli uskoro biti još dostupniji. U Kini su, pak, u tom pogledu otišli puno dalje i lansirali niz malih automobila koji stoje manje od 10.000 USD.
Unazad 18 godina porast cijena preko 50 posto!
Pogledamo li nešto dulje razdoblje, mogli bismo pasti u depresiju. Naime, u zadnjih nešto manje od dva desetljeća automobili su u prosjeku poskupjeli gotovo 50 posto. Prema JATO Dynamicsu, prosječna cijena malog automobila kalibra Ford Fieste bila je oko 13.000 eura. 2020. godine ta je cijena skočila na 21.000 eura, a danas su još skuplji.
Prebacimo li se u klasu iznad, stvari su još drastičnije. Kompakti su 2020. godine došli do prosječne cijene od 30.000 eura, što je porast od čak 63 posto.
Istina, postoje i olakotne okolnosti, odnosno svojevrsna opravdanja. Kako naglašava Revija HAK, pojedini modeli su u tom razdoblju narasli za barem jedan broj, a više je i opreme. Ipak, dojam je jedno, a činjenice nešto posve drugo.