EUROPSKI MEDIJI pišu kako su širom kontinenta uočeni ozbiljni nedostaci s razinom tehničke podrške i podrške dijelovima za nove kineske marke automobila. Štoviše, u Ujedinjenom Kraljevstvu se zbog toga neki električni automobili gotovo ne mogu osigurati, dok su kod drugih osiguranja puno skuplja no što bi trebala biti.
Britanci tako izdvajaju BYD Seal kao jedan od primjera novog kineskog modela koji je teško osigurati, jer je vrlo malo osiguravajućih društava spremno preuzeti rizik. BYD je britanskim novinarima rekao da je svjestan da kupci mogu imati problema te je nedavno održao događaj za osiguravatelje na kojem je prikazao svoju britansku strategiju za dijelove i popravke. "Ovu stvar shvaćamo vrlo ozbiljno i radimo s relevantnim stranama kako bismo pronašli dugoročno rješenje", rekao je glasnogovornik tvrtke.
Nedostatak razumijevanja
Problem nije u samim kineskim automobilima, već u nedostatku razumijevanja o tome kako funkcionira europsko tržište popravaka i neuspjeha u omogućavanju isporuke ispravnih dijelova i informacija koje bi omogućile isplative popravke nakon nesreća.
Ben Townsend je voditelj automobilske industrije u tvrtki Thatcham Research koja se bavi istraživanjem rizika koju financira industrija osiguranja: "U osnovi nema ničeg lošeg u automobilima koje proizvode", tvrdi. "To su dobri proizvodi. BYD je najveći svjetski proizvođač baterija, najveći svjetski proizvođač solarnih panela i proizvodi polovicu svjetskih iPada." No, kaže Townsend, tvrtke nemaju dovoljno znanja o tome kako funkcionira europsko tržište popravaka i osiguranja, jer to nije nešto što su prije trebale znati.
Auti se otpisuju zbog glupih razloga
I tu počinju problemi. Martyn Rowley, izvršni direktor Nacionalnog udruženja za popravak karoserija, otvoren je u svojoj kritici kineskih proizvođača. Priča o problemu koji se dogodio s modelom GWM Ora. "Imamo servisere koji su taj auto otpisali iz glupih razloga, zbog nečega što bi proletjelo kroz radionicu da je u pitanju Ford ili Vauxhall", kaže. "Nažalost, jednostavno ne možete dobiti dijelove; nisu dostupni za to vozilo, što mislim da je smiješno s obzirom na to da se radi o poslovima vrijednim više milijuna funti."
Osim poteškoća s dijelovima kod kineskih modela, postoje i problemi oko pružanja informacija. Osiguranje automobila temelji se na premisi da se šteta mora popraviti prema odobrenom standardu proizvođača, ali za mnoge kineske modele relevantne informacije o tome kako ih popraviti ne postoje, jer ih kinesko domaće tržište ne treba.
Prema Townsendu, činjenica da su troškovi rada niži u Kini znači da su očekivanja vrlo različita. "Popravak kompletne strane karoserije na automobilu je normalan u Kini; ako imate bočni udar, oni će samo popraviti cijelu stranu jer je radna snaga tako jeftina", kaže on. "Dakle, oni pružaju takve informacije za popravak karoserije nekoj radionici u Velikoj Britaniji, ali ovdje bi takav popravak karoserije završio otpisom automobila, jer ga cijena rada čini neodrživim."
U Hrvatskoj za sada sve funkcionira
Mi smo se raspitali kakvo je stanje u Hrvatskoj i dobili sljedeće odgovore. Ivan Markovinović iz marke Geely tvrdi: "S naše strane nemamo problema, imamo centralno skladište u Ljubljani za dijelove koji opskrbljuje našu Adria regiju s brzom dostavom čak već drugi dan. Sljedeće najbliže skladište Geely dijelova je u Dubaiju, tako da se brzo može naručiti dio iz Dubaija i prevesti avionom u naše skladište (cca 5 radnih dana). Slično funkcionira i naručivanje dijelova iz Kine."
Markovinović spominje i vlastiti primjer: "Ja sam prije mjesec dana imao sudar sa svojim službenim Atlasom, uredno je prijavljena šteta u Generali osiguranju, napravljen je izvid, ostavio sam auto u našem servisu, naručeni dijelovi su stigli iz Ljubljane (u pitanju je bio zadnji branik, ukrasni poklopci auspuha i još neke sitnice) i normalno se sve napravilo bez problema s osiguranjem."
Slično nam kažu i u Grand Automotive Adriatic, koji je uvoznik marke MG. "Naša tvrtka ima svoje centralno skladište rezervnih dijelova koje se nalazi u Novom Mestu. Vrijednost skladišta je 700 tisuća eura, a rok dostave dostupnih rezervnih dijelova je drugi radni dan od dana narudžbe ovlaštenog MG partnera u Hrvatskoj i Sloveniji."
Dostava od 3 do najviše 40 dana
Inače, SAIC Motor CEE početkom ove godine otvorio je centralno skladište rezervnih dijelova u Budaörsu blizu Budimpešte za uvoznike MG vozila u regiji. Skladište rezervnih dijelova prostire se na 2000 četvornih metara, a vrijednost rezervnih dijelova je 2 milijuna eura.
Iz MG-a tvrde: "Rok dostave dostupnih rezervnih dijelova do skladišta uvoznika je 3 radna dana za hitne narudžbe i 5 dana za redovne. U slučaju nedostupnosti rezervnih dijelova, dijelovi se naručuju avionskom pošiljkom, gdje je rok dostave cca 40 dana. Manji dijelovi se naručuju i DHL-om gdje je rok dostave do cca 10 dana."
S nebrojenim novim brendovima električnih vozila koji niču u Kini, Indiji, pa čak i Vijetnamu - a svi se nadaju da će profitirati od prodaje u Europi - logično je da nastaju problemi. Oni nisu ograničeni na nove robne marke za koje možda jedva da ste čuli, već utječu i na etablirane robne marke. Kako bilo, jasno je da je svima potrebna krivulja brzog učenja.