FOND ZA ZAŠTITU OKOLIŠA i energetsku učinkovitost objavio je kako je za ovu godinu za građane osigurao 15 milijuna eura za sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila, što je do sada najveći planirani budžet za ovu namjenu, a javni poziv za građane očekuje se do kraja prvoga kvartala.
Ta je odluka, naravno, značajnim dijelom politički motivirana jer smo u super-izbornoj godini pa je svaki glas koristan. Pa naravno i onih koji će iskoristiti ovu “Superhik” mjeru gdje se siromašnima uzima da bi bogati skupe stvari kupovali jeftinije.
Naravno da se na poticaje može gledati i drugačije. “Budućnost je električna, ali ako je takvom napravimo”, slogan je pod kojim države širom Europe nude poticaje za kupnju električnih automobila, baš kao i poticaje za izgradnju privatne ili društvene infrastrukture za punjenje EV-a, što osobno smatramo znatno poštenijom raspodjelom društvenog novca.
Kako stvari stoje, građani će moći dobiti do 40 posto sredstava za osobna električna i plug-in vozila te motocikle i skutere. Iako su visinu poticaja u Fondu neznatno korigirali, u osnovi je ona na razini prethodnih godina - do 9000 eura za električne automobile, do 5000 eura za plug-in vozila i do 2500 eura za motocikle i skutere. Velikodušno, nema što.
Ono što je novina u odnosu na prije je da su, sukladno analizama koje su napravili, ograničili cjenovnu kategoriju automobila koje će sufinancirati na iznos do 50.000 eura.
Također, potiču i razvoj infrastrukture pa su, osim namjenskog javnog poziva za punionice koji su imali prošle godine, i u sklopu javnog poziva za energetsku obnovu obiteljskih kuća dali mogućnost građanima koji će postaviti fotonaponsku elektranu da dobiju sredstva u iznosu od 1000 eura i za kućne punionice za električna vozila.
Međutim, pogledajmo koliko će ove godine kupcima električnih vozila dati druge europske zemlje, prema podacima koje je prikupio belgijski FleetEurope, i to kada je riječ o poticajima za kupnju i infrastrukturnim poticajima.
Samo da primijetimo kako ništa za kupnju neće dati Njemačka, Švicarska, Švedska, Velika Britanija… Za infrastrukturu je druga priča.
Velika porezna rasterećenja
Ovdje moramo napomenuti sljedeće: radi preglednosti, nismo popisali sve beneficije kupcima EV-a, a vezane za poreze.
Naime, popriličan broj zemalja nudi odbitak PDV-a u različitim verzijama (ili u postotku ili za vozila do neke određene vrijednosti ili nešto treće…), doslovno sve daju ogromne popuste ili ne naplaćuju razne lokalne poreze kao što su oni na prometnice, na službeni automobil, registracijski porez i slično, već zavisno od zemlje do zemlje.
Međutim, imajte na umu: taj novac je predviđen u proračunu i niti jedna od tih država neće ga se olako odreći nego će ga uzeti od drugih. Dakle od onih koji nemaju dovoljno novca da kupe električni automobil čak i s poticajima nego krpaju koliko mogu sa svojom deset ili više godina starom kramom...
Austrija
Poticaji za kupnju: U sklopu inicijative E-mobilnosti 2024. privatna kupnja električnih vozila subvencionirana je s do 5000 eura. Nema posebnih poticaja za korporativna električna vozila.
Poticaji za infrastrukturu: Kao dio inicijative E-mobilnosti 2024., privatna infrastruktura za punjenje subvencionirana je s do 600 € za zidne kutije ili kabele i do 1800 € za zajedničke sustave u zajedničkim zgradama. Javno dostupna infrastruktura dobiva do 30.000 eura.
Belgija
Poticaji za infrastrukturu: Porez na struju iznosi 6% umjesto 21% ako se koristi za punjenje.
Češka
Poticaji za kupnju: Državne i lokalne vlasti nude poticaje za kupnju BEV i PHEV vozila još nepoznatog iznosa.
Poticaji za infrastrukturu: Ministarstvo prometa nudi potporu još nepoznatog iznosa.
Francuska
Poticaji za kupnju: Subvencije od 3000 € za tvrtke (i 5000 € za privatne potrošače) za kupnju novog BEV-a u iznosu do 47.000 €. Za potrošače je također dostupan bonus za otpis starog automobila u iznosu do 6000 eura.
Grčka
Poticaji za kupnju: 30% povrata gotovine na BEV-ove, najviše 8000 €, plus 1000 € uz otpis automobila starog najmanje 10 godina. Postoji još bolja ponuda za taksije (40% povrata novca, do 17.500 €), ali staro vozilo (dodatnih 5000 €) je obavezno.
Irska
Poticaji za kupnju: Do 3500 € za BEV vozila čija je cijena između 14.000 € i 60.000 €.
Italija
Poticaji za kupnju: 3000 € za BEV i PHEV vozila s najmanje emisija (<20 g CO2/km) s kataloškom cijenom ne višom od 35 tisuća €. Poticaji se spuštaju na 2000 eura ako je cijena u maloprodaji između tog iznosa i 45 tisuća eura. U oba slučaja dodajte 2000 € u slučaju rashoda.
Poticaji za infrastrukturu: 80% troškova kupnje i instalacije, s maksimalnim iznosom od 1500 €, samo za privatne potrošače.
Mađarska
Poticaji za kupnju: Privatni potrošači mogu dobiti bespovratnu pomoć od 7350 € za kupnju EV-a (cijena max. 32.000 €) ili 1500 € (cijena između 32.000 € i 44.000 €).
Njemačka
Poticaji za kupnju: Nakon što je u rujnu 2023. postupno ukinula svoje korporativne poticaje, njemačka vlada je u prosincu iznenada ukinula svoje poticaje za kupnju EV-a i za privatne potrošače.
Nizozemska
Poticaji za kupnju: Shema SEPP nudi subvencije pojedincima za kupnju ili leasing novog (2950 €) ili rabljenog (2000 €) BEV-a.
Portugal
Poticaji za kupnju: 3000 € za privatne kupce koji kupe BEV (do 62.500 €).
Poljska
Poticaji za kupnju: od 18.750 PLN do 27.000 PLN za kupnju ili leasing BEV-ova s kataloškom cijenom do 225.000 PLN.
Španjolska
Poticaji za kupnju: S 290 milijuna eura od izvornih 1.2 milijarde eura još uvijek neiskorištenih sredstava, Moves III produljen je za 7 mjeseci, do srpnja 2024. Shema nudi do 7000 eura za nove i skoro nove BEV (5000 eura za PHEV). Posebna pravila vrijede za flote tvrtki (Moves Flotas).
Poticaji za infrastrukturu: Moves III također subvencionira infrastrukturu za punjenje: 70% prihvatljivog troška za privatne potrošače i različite stope za tvrtke (30%-55%) ovisno o veličini tvrtke i snazi punjenja instalacije.
Švedska
Poticaji za infrastrukturu: 50% odbitka poreza (s maksimalnim iznosom od 15.000 SEK) za kućno punjenje, potpore za instalaciju punjenja u stambenim kompleksima.
Švicarska
Poticaji za infrastrukturu: Različiti kantoni doprinose troškovima instalacije kroz još nepoznat iznos.
Ujedinjeno Kraljevstvo
Poticaji za infrastrukturu: Shema punjenja EV Homecharging Scheme i shema punjenja na radnom mjestu subvencioniraju postavljanje stanica za punjenje (za tvrtke: do 75% ukupnog troška, s najviše 40 utičnica i £350 po utičnici).