MALOTKO nije upoznat s pojmom crne kutije, a većina ljudi zna da se nalazi u avionima. Svi podaci o zrakoplovu trajno se bilježe, svaka odluka pilota i svaki pokret aviona spremaju se i dokumentiraju u svakom djeliću sekunde te se mogu evaluirati u slučaju nesreće.
Od srpnja će crna kutija biti obavezna i u novoregistriranim vozilima, kaže pravilo EU. Crna kutija (službeno nazvana Event Data Recorder, odnosno EDR) nalazi se u blizini kontrolne jedinice zračnog jastuka jer se tu skupljaju svi podaci koji su ključni za aktiviranje zračnog jastuka u nesreći.
Bilježi se hrpa podataka
Trajno snimljeni podaci spremaju se samo u slučaju nesreće, od nekoliko sekundi prije do milisekundi nakon nesreće. A crna kutija govori o svakom detalju koji bi mogao bolje objasniti ili čak posve razjasniti nesreću. Tako se mogu očitati i filtrirati kut upravljanja, brzina, brzina motora, pa čak i relevantna kretanja vozila (npr. ako niste vozili svojom trakom).
U slučaju nesreće ti pohranjeni podaci mogu se očitati preko sučelja ili na kontrolnoj jedinici zračnog jastuka. To mogu naručiti suci ili državni odvjetnici preko vještaka, a očitavanje mogu zatražiti i sudionici nesreće. Prema riječima glavnog odvjetnika austrijskog automobilskog kluba Martina Hoffera, o tome mora odlučiti nadležni sudac.
Time pravni spor u slučaju nesreće nije ništa manje složen. "To je dvosjekli mač u pravnom procesu", rekao je Hoffer i dodao: "Pravni suparnik bi imao pravo zahtijevati podatke, a moguća je i da dokazi budu protiv onoga koji je tražio vještačenje. Ali crna kutija vam neće uvijek naškoditi, taj takozvani snimač podataka o događajima ništa ne izmišlja i služi samo za objektivizaciju incidenta.
Umjesto nejasnih izjava svjedoka
Ponekad prometni stručnjaci pogriješe, ali to se može izbjeći uz uporabu crne kutije. Ono što želim reći jest - da, moguće je da mi ti podaci smetaju. Ali tehnologija se koristi za pronalaženje istine, primjerice, u slučaju nejasnih izjava svjedoka. Mislim da to ne nadilazi zahtjeve i ograničenja Opće uredbe o zaštiti podataka."
Danas čak i kamere koje iz automobila snimaju prometne događaje nisu valjane kao izvor dokaza. No u ozbiljnijim incidentima sudac sada može proglasiti da se snimke mogu koristiti ako je korist veća od štete.
Hoće li biti manje nesreća?
Međutim, jedna pretpostavka je već danas opovrgnuta, prije nego što je pravilo stupilo na snagu. Riječ je o tvrdnji da će u budućnosti biti manje nesreća s crnom kutijom u autima jer su vozači svjesni da ih prati vlastiti automobil.
Policijski automobili, primjerice, bili su opremljeni snimačima podataka o događajima prije mnogo godina. Ipak, stopa nesreća se nije smanjila. Prema riječima vještaka, može se samo očekivati da će istraga nesreće biti objektivnija.
EDR je nepotkupljiv i daje objektivne podatke. Fenomen da su u nesrećama uvijek krivi drugi također se može brzo riješiti. "Može se dogoditi da ti podaci budu protumačeni na moju štetu. Kako me mogu prisiliti da iznesem podatke koji me inkriminiraju?" pita Hoffer prije nego što sam daje odgovor: "S ovim snimačima podataka o događajima očito je da je to moguće."
Može se okrenuti protiv vas
Čak i u širim razmjerima nego što mnogi mogu zamisliti. Primjerice, možete biti uvjereni da ste dali pokazivač smjera u nesreći s biciklistom i da je biciklist to vidio. Međutim, ako crna kutija pokaže da je žmigavac bio neispravan i da ga biciklist zbog toga nije vidio, vozači su odgovorni za nesreću.
"Raspon mogućih posljedica je širok - radi se o tehničkom stanju vozila i nastaloj opasnosti, kao i mogućnosti da se na temelju podataka rekonstruira linija vožnje ili čak nepoštovanje zaustavne linije." Čak i u izuzetno složenim nesrećama – na primjer, kada pješak krene prelaziti cestu procjenjujući razmak između dva vozila dovoljnim, a ipak ga udari automobil – sada ste bliže objektivizaciji slučaja.
Ali moguće i na štetu vozača. Suci bi mogli inzistirati na podacima jer oni služe većem interesu za pronalaženje istine čak i ako vozači njima inkriminiraju sami sebe.