KADA je sredinom 2017. godine krenuo projekt izgradnje zagrebačke žičare koja se uoči puštanja u rad pretvara u veliku aferu, na njegovom je čelu bio Vladimir Gruborović.
Taj malo poznati Bandićev čovjek kalio se na zagrebačkoj Savici, gdje je pokušavao progurati projekt plastičnog parka koji je izazvao golemi revolt građana Savice, a taj je revolt na kraju i rezultirao propašću tog projekta.
Tko je Vladimir Gruborović? Prvi put je javnost za njega saznala tijekom kaosa s parkom na Savici
Gruborović, tada član glavnog odbora Bandićeve stranke i član upravnog odbora Zoološkog vrta, u više se navrata pojavljivao na Savici, a pojavio se i među kontraprosvjednicima koji su došli prosvjedovati protiv prosvjednika koji su danima dežurali u parku kako bi spriječili raskopavanje parka. Bio je tada vrlo aktivan, a činilo se da je svojevrsni koordinator kontra-prosvjeda. Zabilježen je na snimci na kojoj se vidi kako upravo mobitelom snima ljude koji se protive parku. Na snimci se vidi kako je još nekoliko Bandićevih ljudi na kontra-prosvjedu, na kojem je na koncu morala postupati i interventna policija.
Potpisniku ovih redova tih je dana Vladimir Gruborović govorio kako je on sa Savice i da mu je jako stalo do uređenja parka čiji je središnji dio bila atletska staza, ali tek je danas možda ponešto jasnije zašto mu je bilo toliko stalo da se taj projekt realizira.
U nekoliko je godina Vladimir Gruborović brzo i strelovito karijerno napredovao. Postao je posebni savjetnik gradonačelnika Milana Bandića, a te 2017. i voditelj mega-projekta zagrebačke žičare.
Ispostavilo se da je zgradu žičare projektirala djevojka Bandićevog prvog čovjeka za žičaru
Gruborović je u ime Grada i Bandića poduzimao sve radnje koje su bile potrebne za izgradnju žičare. Sve je to potkrijepljeno brojnim dokumentima objavljenima u sedmosatnom videu koji otkriva potencijalne muljaže oko žičare.
No osim tog dijela priče čije se raspetljavanje tek očekuje, svakako je zanimljiv i njezin krak - odnos prvog čovjeka projekta koji je to bio sve do 26. veljače 2019. kada je Bandić umjesto njega postavio Dinka Bilića, pročelnika Gradskog ureda za prostorno uređenje, graditeljstvo, komunalne i promet, te arhitektice Ane Lovinčić.
Promjenama ugovora cijena usluga arhitektice s Lovinčić s 400.000 kuna narasla na 1.250.000 kuna
Nju je kao podizvođača angažirala tvrtka Elektroprojekt koja je radila glavni projekt za Zagrebačku žičaru. Tu tvrtku sada Grad tuži nakon što su procurili dokumenti koji pokazuju kako je projekt poskupljivao.
Poskupljenje se pravdalo znatnim povećanjem opsega zahvata projektiranja projekta donje nove postaje. Dobitnica u toj priči bila je i Ana Lovinčić i njena firma Arhitektura u bijelom. Ona je u prvotnom ugovoru imala ugovoreni iznos u vrijednosti od 400.000 kuna, odnosno 6,24 posto ugovora koji je Grad potpisao s Elektroprojektom. Taj je iznos zbog preinaka koje se prvenstveno odnose na gradnju dvije etaže podzemne garaže porastao za čak 850.000 kuna pa je po aneksu ugovora iznosio 1.250.000 kuna, odnosno 15,35 posto ugovora.
Arhitekti se zgražali nad izgledom donje postaje, frapantna je sličnost s poslovnom zgradom u Oslu
Lovinčić je zaslužna za izgled donje postaje koji su mnogi arhitekti ocijenili potpuno neadekvatnim za prostor u kojem se nalazi, pa čak i ruglom.
Ono što je također mnogima zapelo za oko jest frapantna sličnost pročelja nove donje postaje zagrebačke žičare i poslovne zgrade Deloittea u Oslu.
Lijevo - donja postaja zagrebačke žičare, desno - zgrada Deloittea u Oslu
Ljubavna veza Bandićevog šefa projekta žičare i arhitektice koja ju je projektirala
Arhitektica Lovinčić i tadašnji voditelj projekta žičare Gruborović bili su više od ljudi koji rade na istom projektu, a valja napomenuti da je Gruborović, premda ga je Bandić početkom 2019. maknuo s mjesta voditelja projekta, najveći dio vremena otkad je pokrenut projekt žičare, bio na njegovom čelu.
Kako nam potvrđuje izvor iz Grada, osim rada na projektu žičare veže ih i ljubavna veza. U Gradu nam govore da je ljubavna veza Gruborovića i arhitektice Lovinčić koja je započela ranije sigurno trajala još i početkom 2020. godine, a pretpostavljaju da traje i danas.
Za arhitekticu Lovinčić se prvi put čulo kod nakaradnog "uređenja" parka na Savici
Arhitektica Ana Lovinčić bila je nepoznata javnosti sve do 2017. godine i, pogađate, "uređenja" parka na Savici.
Nekoliko mjeseci nakon što su bageri počeli raskopavati park na Savici, protiv čega su žestoko ustali stanovnici Savice koji su i uspjeli zaustaviti radove, Lovinčić je osnovala firmu Arhitektura u bijelom.
Nije bilo jasno kako je arhitektica s tri mjeseca starom firmom dobila posao preuređenja parka koje je građane trebalo stajati 12 milijuna kuna
Nikome nije bilo jasno kako je baš ona s tri mjeseca starom firmom dobila projekt koji je u Gradu nastao i krenuo se realizirati preko noći i koji je građane trebao stajati 12 milijuna kuna.
Lovinčić je tvrdila da su je iz Grada zvali da uredi park, a iz Grada su poslali priopćenje da im se arhitektica sama javila. "Arhitektica Ana Lovinčić, potaknuta situacijom oko uređenja zelene površine, odnosno parka na Savici (predmetne k.č.br.2729/10 i dijela kč.br.2807/2 k.o.) sastavila je idejni koncept uređenja spomenute površine te se samoinicijativno obratila Gradu kako bi taj koncept i prezentirala", navodili su tada iz Grada.
Izvor iz Grada: Gruborović je htio čuda za tu curu
Tako je glasila službena verzija, a sada kada, uslijed afere sa žičarom, doznajemo za narav odnosa Gruborovića i Lovinčić, iz Grada cure i informacije o tome kako je zapravo došlo do projekta parka na Savici. Naš nam izvor govori kako je Gruborović gurao taj projekt, a sumnja kako je to radio upravo za svoju djevojku arhitekticu.
Vjeruje kako se taj odnos preslikao i na žičaru.
"Gruborović je htio čuda za tu curu. Za vrijeme te priče sa žičarom Bandića su suradnici upozorili na njega, mislim da je onda i on shvatio i maknuo ga od sebe", priča nam izvor iz Grada.
"Gruborović već više od pola godine ne dolazi na posao"
U priči postoji još jedan zgodan detaljčić. Gruborović, kako nam govori izvor iz Grada, već više od pola godine ne dolazi na posao, iako je i dalje formalno Bandićev savjetnik.
"To je krenulo od pojave koronavirusa, kada smo radili u smjenama i kada se radilo od kuće. Od tada on ne dolazi na posao, a kako Bandić ne daje lako otkaze, eto...", govori nam sugovornik iz Grada.
Gruborović i Lovinčić od Savice do Sljemena
O Gruboroviću i Lovinčić se gotovo ništa ne može pronaći na društvenim mrežama, no internet pamti da se bave trčanjem i da su zajedno sudjelovali na nizu utrka diljem Hrvatske i izvan nje. Zajedno su trčali, vidi se iz dostupnih podataka, još 2016. godine.
Privatni život dvoje ljudi, naravno, ne bi bio tema da se i njihovi poslovni putovi tako skladno ne isprepliću, od Savice pa sve do Sljemena.
Više o prirodi njihovog poslovno-privatnog odnosa pokušali smo doznati od njih samih. Ana Lovinčić nije nam odgovarala ni na pozive ni na SMS poruku. I njoj i Gruboroviću poslali smo upit je li njihova ljubavna veza utjecala na dobivanje posla projektiranja donje postaje žičare. Pitali smo ih i je li točna informacija da su krajem 2016. godine zajedno putovali u Oslo, gdje se nalazi poslovna zgrada na koju neodoljivo podsjeća donja postaja žičare koju je projektirala Lovinčić. Odgovore ćemo svakako objaviti ako ih dobijemo.
Index je poslao i upit tvrtki Elektroprojekt d.d. koja je kao podizvođača angažirala tvrtku Ane Lovinčić. Pitali smo ih kako su izabrali baš njenu tvrtku te jesu li bili upoznati da je Lovinčić u ljubavnoj vezi s tadašnjim voditeljem projekta Zagrebačka žičara Gruborovićem. Odgovor ćemo objaviti kada ga dobijemo.
Žičara je ukupno poskupjela gotovo dvostruko, jedna je od najskupljih u Europi
Nakon što su dokumenti o žičari dospjeli u javnost, objavljena je i informacija da je arhitektica Lovinčić tužila Grad i tražila zaustavljanje radova zbog povrede autorskih prava. Jednostavnije rečeno, ona smatra da izvedba donje postaje nije u skladu s projektom koji je izradila, no o tome nije detaljnije željela govoriti u medijima.
Zagrebačka je žičara ukupno, u projektnom i izvedbenom dijelu, poskupjela za gotovo pola prvotno predviđenog iznosa. Ukupna se cijena koju će Zagrepčani platiti tako popela na 709 milijuna kuna pa je tako jedna od najskupljih u Europi.