U samo nekoliko dana dogodila su se tri odvojena incidenta s tankerima koji pripadaju takozvanoj ruskoj "floti u sjeni". Dva tankera pod sankcijama pogođena su ukrajinskim dronovima u Crnom moru, dok se treći bori s prodorom vode kod obale Senegala, na oko 5000 kilometara od Ukrajine.
Turske pomorske vlasti ulažu velike napore u stabilizaciju dvaju tankera, *Kairos* i *Virat*, nakon što su pogođeni u napadima ukrajinskih pomorskih dronova.
Požar na 274 metra dugom tankeru *Kairos*, koji je plovio iz Egipta prema ruskoj luci Novorosijsk, sada je u potpunosti ugašen. Svih 25 članova posade sigurno je evakuirano nakon eksplozije i požara koji su se dogodili oko 28 nautičkih milja od obale. Turski spasilački brodovi radili su cijelu noć kako bi obuzdali vatru.
Istovremeno, nastavljaju se operacije tegljenja drugog pogođenog tankera, *Virat*, iz čije strojarnice se dizao oblak gustog dima. Iako ga je u subotu ujutro pogodio i drugi dron, brod je ostao stabilan, a 20 članova posade je neozlijeđeno.
Odgovornost za napade preuzela je Služba sigurnosti Ukrajine. Jedan dužnosnik izjavio je za Reuters kako su pomorski dronovi pogodili oba tankera dok su bili na putu za ukrcaj nafte namijenjene stranim tržištima, a objavljena je i snimka napada.
"Video pokazuje da su nakon udara oba tankera pretrpjela kritična oštećenja i da su praktički izbačeni iz službe. To će zadati značajan udarac ruskom transportu nafte", rekao je ukrajinski dužnosnik. Oba plovila već su pod međunarodnim sankcijama zbog prijevoza ruske nafte: *Kairos* pod sankcijama Ujedinjenog Kraljevstva i EU, a *Virat* pod sankcijama SAD-a i EU.
Gotovo istovremeno, tisućama kilometara dalje, odvija se nova drama. Tanker *Mersin* pod panamskom zastavom, u vlasništvu turske tvrtke, našao se u nevolji kod obale Senegala. Brod koji prevozi oko 30.000 tona goriva prijavio je prodor vode u strojarnicu.
Senegalske vlasti odmah su aktivirale krizni stožer, a svi članovi posade su spašeni. Prioritet je sada stabilizacija plovila i sigurno ispumpavanje tereta kako bi se spriječila ekološka katastrofa, a francuska mornarica poslala je brod kao podršku.
Iako uzrok incidenta s *Mersinom* još nije potvrđen i nije utvrđena veza s napadima u Crnom moru, ova tri slučaja bacaju svjetlo na opasnosti koje predstavlja "flota u sjeni" - brodovi koji operiraju izvan standardnih pomorskih regulacija. Michelle Wiese Bockmann, analitičarka iz tvrtke Windward AI, istaknula je kako je tanker *Kairos* nedavno bio među 72 plovila izbrisana iz gambijskog brodskog registra zbog lažnih certifikata.
"Kairos je bez zastave, bez državljanstva, a svako osiguranje i klasifikacija (ako ih ima) poništeni su činjenicom da lažno tvrdi da plovi pod zastavom Gambije", izjavila je Bockmann. Dodala je kako je "'flota u sjeni' nesreća koja čeka da se dogodi, a ovakvi incidenti su samo predznak onoga što dolazi".
Dok turski stručnjaci ostaju u pripravnosti u crnomorskoj regiji, pomorski promet kroz Bosporski tjesnac za sada teče neometano. Ovi incidenti naglašavaju ne samo rastuće geopolitičke napetosti oko ruskog izvoza nafte, već i goleme rizike koje predstavljaju stari, loše održavani tankeri koji plove bez adekvatnog nadzora, osiguranja i regulacije.