Za godinu i pol dana naplatne kućice bi trebale nestati s hrvatskih autocesta, no ako se ostvare planovi vlade, cijena cestarina će se i dalje obračunavati na identičan način kao do sada, samo će vam se novac skidati s bankovnog računa ili ENC uređaja bez prolaska kroz kućice.
Portali koji će biti postavljeni na autocestama automatski će vam očitavati registarske oznake pa vam skidati novac s bankovne kartice koju povežete sa svojim registracijama ili će vam očitavati ENC uređaj i skidati s njega, sve prema prijeđenim kilometrima.
Uvođenje takvog sustava na sve hrvatske autoceste koštat će oko 100 milijuna eura. Možda nešto manje, a možda i znatno više jer su ponude koje su pristigle došle u velikim rasponima, od 80-ak milijuna eura pa sve do 244 milijuna eura, bez PDV-a.
Ono što je jasno je da vlada uporno kao rješenje odbija elektroničke vinjete i inzistira na tome da se autoceste i dalje naplaćuju po prijeđenim kilometrima.
Vlada je za odbijanje vinjeta kao modela koji bi prvenstveno građanima Hrvatske omogućio da putuju više, sigurnije i brže te da jednostavno više koriste autoceste čije kredite skupo plaćaju i kroz novac koji uplaćuju u proračun, već davala suluda objašnjenja poput izjave ministra Butkovića da je novi sustav "vid elektroničke vinjete jer vidite da se klasične vinjete napuštaju".
Butković, naravno, uopće nije objasnio tko to napušta klasične vinjete i na što točno misli. Naime, zemlje poput Slovenije jesu zamijenile lijepljenje vinjeta na vjetrobranska stakla elektroničkim vinjetama, ali su to i dalje ostale vinjete kojima se vozači voze neograničeno u određenom vremenskom periodu.
Pola godine kasnije od ove izjave Butković je ovih dana dao još luđu. Naime, ministar prometa izjavio je da - Hrvati ne žele vinjete.
Manipulativna anketa na koju se poziva vlada
"Ispitivanje provedeno 2019. pokazuje da je 70 posto vozača bilo upravo za model 'plati koliko voziš' umjesto klasične vinjete. Sustav naplate klasičnim vinjetama polako se napušta, a ovdje je riječ o elektroničkom plaćanju cestarine bez zaustavljanja", izjavio je ministar Oleg Butković.
Naravno, nameće se pitanje kakvo je to istraživanje u kojem je 70 posto ljudi u Hrvatskoj reklo da ne želi vinjete. Istraživanje koje je spomenuo Butković je anketa na tek 600 ispitanika koju je za vladu i HAC 2019. godine provela agencija Ipsos. Ljudima su bile ponuđene tri opcije - sustav naplate "plati koliko voziš", vinjete i opcija "ne znam", no pitanje je bilo formulirano tako da je ljudima sugerirano da bi se u sustavu vinjeta naplaćivale ne samo autoceste nego i "većina državnih cesta".
Jasno je da je takav sugestivan način postavljanja pitanja vrlo izgledno itekako utjecao na postotak u kojem 70 posto ispitanika odabire model "plati koliko voziš", što Butković sada koristi kao argument i govori da su se Hrvati izjasnili da ne žele ankete.
Vlada nije ponudila ni jednu studiju o tome da bi vinjete bile u Hrvatskoj financijski neisplative ili dala bilo kakav ozbiljan argument protiv vinjeta. Umjesto toga se poziva na sugestivnu anketu sa 600 ispitanika. U Indexovoj anketi koju smo otvorili prije više od mjesec dana sudjelovalo je oko 70.000 ljudi i 81 posto bilo je za vinjete. Za vladin model glasalo je 14 posto ljudi, a za dosadašnji model 5 posto.
Velika Indexova anketa - jeste li za vinjete ili za vladin model
Sada vas u velikoj anketi pitamo da se izjasnite između dvije opcije - vinjete s vremenskim trajanjem i elektroničku naplatu po prijeđenim kilometrima.
Ako to vladu uopće zanima, možda im pomognete da shvate što doista građani žele, kada se već na to pozivaju.