Grad Zagreb uvodi nova ograničenja u prometu na svojim ulicama. Vozit će se sporije, biciklisti i pješaci bit će sigurniji od naleta motoriziranih sudionika u prometu, dok će sustav nadzora i upravljanja prometnim znakovima biti prepušten i umjetnoj inteligenciji.
Odgovore na pitanja što će se sve promijeniti na zagrebačkim prometnicama potražili smo u nadležnom Gradskom uredu za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost, gdje kažu kako ograničenja brzine na trideset kilometara na sat već postoje u nekim gradskim četvrtima. "Zone 30" proširivat će se od kvarta do kvarta, odnosno po odlukama zagrebačkih gradskih četvrti, ali se neće, kažu u gradskoj upravi, odnositi na najvažnije ulice i "žile kucavice" gradskog prometa.
O čemu ovisi gdje se proglasiti "Zone 30"
U Gradskom uredu Indexu su poručili kako "Zone 30" već postoje na više lokacija u Zagrebu, primjerice na području Mjesnog odbora Kanal, Vrbik, Pongračevo i Trnsko te brojnim drugim lokacijama. Planira se njihova daljnja uspostava sukladno traženjima vijeća gradskih četvrti i procjeni prometno-sigurnosne situacije na području koje je vijeće predložilo.
Pravilo po kojem se proglašava "Zona 30" je jasno, kažu u Gradu Zagrebu.
"Načelno, "Zona 30" uspostavlja se u pretežito stambenim područjima kao i zonama na kojima se nalaze dječji vrtići, škole te svim drugim područjima na kojima je potrebno i opravdano uvesti ovakvo ograničenje brzine. One se neće uvoditi na područjima glavnih gradskih prometnica", napominju nadležni.
Pritužbe biciklista koji voze po kolniku i plaše se brzih vozača automobila, kao i pješaka, također se uzimaju u obzir.
"Uvođenje "Zone 30" služi povećanju sigurnosti svih sudionika u prometu. Uvodimo ih prema potrebama, na inicijativu vijeća gradskih četvrti, ali zahtjeve zaprimamo i od svih ostalih skupina sudionika u prometu", kažu u gradskom uredu.
Žele što više bicikala, nema rokova za uvođenje "Zona 30"
Iz Grada su već prije najavili kako podržavaju što veće korištenje bicikala i javnog prijevoza na zagrebačkim ulicama pa uvođenje novih zona spore vožnje koje bi osigurale spokojno bicikliranje ne iznenađuje.
Za uvođenje "Zona 30" i druge promjene nema rokova: "Promjene u regulaciji prometa kontinuirano se promišljaju i implementiraju. Kako smo već naglasili, za cilj imaju povećanje sigurnosti i uvjeta za odvijanje prometa općenito. Grad Zagreb razvija cjeloviti pristup prometnoj politici koja omogućuje kretanje građana s fokusom na poboljšanje kvalitete usluge i brzine javnog gradskog prijevoza. U Zagrebu je, kao i u drugim velikim gradovima, prevelik broj osobnih vozila koji i dalje raste te se gradovi moraju okrenuti alternativnom i održivom prometu", kažu za Index u nadležnom gradskom uredu.
Osim "Zona 30" po brojnim gradskim četvrtima, Zagrepčane će zanimati i automatizacija upravljanja tramvajskim prometom koje će obavljati umjetna inteligencija. Na taj će način, tvrde, ubrzati javni prijevoz.
AI će upravljati nekim raskrižjima, uvode se digitalni prometni znakovi
"Uspostavlja se sustav automatskog upravljanja prometom na raskrižjima kroz koja prolaze linije tramvajskog prometa. Radit će na način da će pomoću kamera koje su postavljene na raskrižju prikupljati podatke o prometnom toku, a u cilju kvalitetnijeg upravljanja gradskim prometom. Naime, sustav će dodjeljivati prioritet prolaska vozilima javnog gradskog prijevoza na raskrižju što će, naravno, ubrzati njihov prolazak", poručuju iz Grada.
Ni to nije sve u prometnim novotarijama koje čekaju Zagrepčane. Uvode se i digitalni prometni znakovi, za koje nadležni kažu kako su to "varijabilni znakovi, poput onih već postavljenih na autocestama, koji sudionicima u prometu pružaju pravovremene informacije. Primjerice, u slučaju zastoja ili nekog poremećaja na cesti, svi sudionici u prometu mogu se obavijestiti o alternativnim pravcima."
Uvođenje novih "Zona 30" i ubrzavanje tramvajskog prometa dio je promjena koje u Zagrebu još od preuzimanja vlasti najavljuje vladajuća većina. Poruka je jasna – umjesto automobila, koristite tramvaj, bicikl ili vlastite noge kada je to moguće. Hoće li takva politika smanjiti ili pojačati gradske gužve, nitko od nadležnih ne prognozira.