Drugi vatikanski koncil (1962.–1965.), poznat i kao Vatican II, bio je 21. ekumenski koncil Katoličke crkve i jedan od najznačajnijih događaja u njezinoj modernoj povijesti. Sazvan od strane pape Ivana XXIII., a dovršen pod papom Pavlom VI., koncil je započeo 11. listopada 1962. godine u bazilici Svetog Petra u Rimu.
Njegov cilj bio je modernizacija Crkve, prilagođavanje njezina učenja i prakse 20. stoljeću te promicanje dijaloga s drugim vjerama i svijetom. Koncil je donio revolucionarne promjene u liturgiji, ekumenizmu i odnosu Crkve prema modernom društvu, ostavljajući dubok trag na katolicizam i globalnu religijsku scenu.
Sredinom 20. stoljeća, Katolička crkva suočavala se s izazovima modernizacije. Svijet se mijenjao pod utjecajem dva svjetska rata, dekolonizacije, porasta sekularizma i tehnološkog napretka. Crkva je bila kritizirana zbog svoje krutosti, posebice nakon Prvog vatikanskog koncila (1869.–1870.), koji je učvrstio papinsku nepogrešivost i centralizaciju.
Papa Ivan XXIII., izabran 1958., iznenadio je svijet najavom novog koncila 25. siječnja 1959., izjavivši da želi "otvoriti prozore Crkve" kako bi pustio svjež zrak. Njegova vizija bila je pastoralna, usmjerena na "aggiornamento" (obnavljanje) i približavanje Crkve suvremenom čovjeku.
Koncil je privukao više od 2500 biskupa, teologa i promatrača iz cijelog svijeta, uključujući nekatoličke kršćane, židove i muslimane, što je bio presedan. Rad je organiziran u četiri sjednice (1962.–1965.), s intenzivnim raspravama o teološkim, društvenim i liturgijskim pitanjima.
Drugi vatikanski koncil donio je 16 dokumenata, uključujući četiri konstitucije, devet dekreta i tri deklaracije. Neki od najznačajnijih doprinosa bili su:
Iako je koncil bio široko hvaljen, izazvao je i podjele. Tradicionalisti, poput nadbiskupa Marcela Lefebvrea, kritizirali su promjene kao odustajanje od katoličke tradicije, dok su progresivci smatrali da reforme nisu dovoljno dalekosežne.
Liturgijske promjene izazvale su otpor među onima koji su preferirali latinsku misu, što je dovelo do raskola poput osnivanja Družbe sv. Pija X. Također, pitanja poput celibata, kontracepcije i uloge žena u Crkvi ostala su neriješena, izazivajući daljnje rasprave.
Implementacija koncila varirala je među regijama. U nekim zemljama, poput Latinske Amerike, koncil je inspirirao teologiju oslobođenja, dok su u drugim područjima promjene bile sporije. Papa Pavao VI. suočavao se s izazovom uravnoteženja različitih frakcija unutar Crkve, dok su kasniji pape, poput Ivana Pavla II. i Benedikta XVI., nastojali tumačiti koncil u duhu "kontinuiteta s tradicijom".
Drugi vatikanski koncil promijenio je lice Katoličke crkve. Liturgijska reforma učinila je bogoslužje dostupnijim, povećavši sudjelovanje vjernika. Ekumenski dijalog doveo je do povijesnih susreta, poput onog između pape Pavla VI. i pravoslavnog patrijarha Atenagore 1964., koji je ukinuo uzajamne ekskomunikacije iz 1054. godine.
Odnos s drugim vjerama, posebice judaizmom, postao je temelj moderne katoličke misije, dok je naglasak na društvenoj pravdi inspirirao aktivizam u borbi protiv siromaštva i nejednakosti.
Koncil je također imao globalni utjecaj. U Africi i Aziji, podrška narodnim jezicima omogućila je širenje katolicizma u kulturno raznolikim zajednicama. Međutim, Crkva se i dalje suočava s izazovima, poput sekularizacije, pada vjerske prakse u Europi i napetosti između liberalnih i konzervativnih struja. Papa Franjo, izabran 2013., često se pozivao na duh Vatican II, naglašavajući milosrđe i dijalog.