Rusija je drastično pojačala napade na ukrajinsku željezničku mrežu, s trostrukim porastom udara od srpnja ove godine, u pokušaju da paralizira ključni logistički sustav Kijeva. Prema riječima ukrajinskog potpredsjednika vlade Oleksija Kulebe, napadi na željeznicu od početka godine prouzročili su štetu od milijardu dolara.
"Ako usporedite samo posljednja tri mjeseca, napadi su se utrostručili", izjavio je Kuleba, dodajući da je zabilježeno 800 napada na željezničku infrastrukturu, piše The Guardian. U zemlji veličine Ukrajine, željeznice su od vitalne važnosti. Prema državnim statistikama, željeznička mreža prevozi više od 63% tereta, uključujući ključne pošiljke žitarica te 37% svih putnika.
S obzirom na to da od početka ruske invazije nijedna civilna zračna luka nije u funkciji, vlakovi su postali jedini način za putovanje u i iz zemlje, što uključuje i dolaske svjetskih čelnika. Vojna pomoć iz inozemstva također često stiže željeznicom.
Ruske snage promijenile su taktiku i sada koriste visoko precizne dronove za napade na specifične ciljeve. "Sada, budući da imaju vrlo precizne dronove Šahed, ciljaju pojedinačne lokomotive", rekao je rekao je Oleksandr Pertsovski, čelnik ukrajinskih državnih željeznica, Ukržalizinjice.
"Ono što smo vidjeli u ovim eskalirajućim napadima jest da idu za vlakovima, posebno pokušavajući ubiti strojovođe", dodao je. Kao odgovor, Ukrajina je počela opremati vlakove elektroničkim sustavima za ometanje dronova i formirala je posebne timove protuzračne obrane sastavljene od željezničkog osoblja.
Jedna od meta bila je i postaja u Lozovi, u Harkivskoj oblasti, gdje je glavna zgrada teško oštećena. Voditeljica postaje Tetjana Tkačenko opisala je napad koji se dogodio usred noći. "Bila je noć i svi su spavali. Probudila sam se od ogromne eksplozije jer živim vrlo blizu kolodvora. Dogodilo se u 2 i 44 ujutro.
Bilo je jasno da su ciljali kolodvor. Htjeli su to učiniti. I učinili su to", prisjetila se.Tkačenko je objasnila stratešku važnost postaje: "Lozova je na velikom željezničkom čvorištu. Možete ići u četiri smjera, prema Dnjipru, prema Slavjansku, Poltavi i Harkivu", rekla je. Te se linije koriste za prijevoz putnika, tereta i za vojnu logistiku, uključujući evakuaciju ranjenih vojnika.
Prema Kulebi, Rusija ima tri glavna cilja: uništavanje logistike na jugu kako bi se spriječio transport robe do morskih luka, ometanje prometa blizu bojišnice u regijama poput Černihiva i Sumija te "uništavanje svega" u Donbasu. Uz izravne napade, mreža je često meta i lažnih dojava o bombama. Unatoč stalnoj opasnosti, željezničari nastavljaju s radom.
"Glavni zadatak je zaštititi živote ljudi", rekao je Oleksandr Podvarčanski, zadužen za pruge na području Lozove. "Kod svake zračne uzbune moramo stati i koristiti sklonište. Ako je vlak na tračnicama, premještamo ga na najbližu stanicu kako bi se ljudi mogli evakuirati", istaknuo je.
Dok se tračnice mogu popraviti relativno brzo, ponekad i unutar jednog dana, uništavanje lokomotiva i vagona predstavlja dugoročnu prijetnju. Ukrajinski vojni stručnjak Serhij Beskrestnov nedavno je izjavio da su vlakovi posebno ranjivi na dronove jer su spori i kreću se predvidljivim rutama.
Kako se domet i preciznost ruskih dronova povećavaju, sve veći dio mreže postaje ugrožen. "Ako Rusi nastave udarati dizelske i električne lokomotive, vrlo brzo će doći vrijeme kada će pruga i dalje biti netaknuta, ali nećemo imati ništa što bi po njoj vozilo", upozorio je Beskrestnov.