Foto: Hina
IAKO je na hrvatskim prometnicama u 2016. po još nekonačnim podacima stradalo najmanje osoba dosad, prometni stručnjak Željko Marušić navodi da realno ne možemo biti zadovoljni jer su hrvatske ceste kao i proteklih godina 60-ak posto smrtonosnije od europskog prosjeka.
"Posebice ne možemo biti zadovoljni jer se na razini Europske unije očekuje smanjenje smrtnosti u usporedbi s 2015. za oko pet posto, uz stopu od 48 poginulih na milijun stanovnika", ističe Marušić, upozoravajući da su hrvatske ceste, kao i proteklih godina, 60-ak posto smrtonosnije od europskog prosjeka pri čemu je Hrvatska među dvije-tri najgore zemlje Unije.
Uzroke lošeg stanja sigurnosti na hrvatskih cestama Marušić je grupirao u deset točaka, navodeći kako ta analiza pokazuje da su najavljene promjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama dio površnog i pogrešnog pristupa rješavanju problema sigurnosti, odnosno prevelike stope smrtnosti na našim cestama te 'bacanje pijeska u oči' građana.
Od loše prometne kulture do neučinkovitog sustava
Marušić smatra da je u Hrvatskoj pogrešno ustrojen prometni sustav, jer ga od osamostaljenja Hrvatske vodi MUP, umjesto da njime kao u većini zemlja upravlja Ministarstvo prometa koje jedino može osigurati sustavni pristup i približavanje standardima EU-a.
Razlog vrlo lošeg stanja sigurnosti na hrvatskih cestama za Marušića je i loša prometna kultura, koju "matematički potvrđuje" udio najugroženijih skupina sudionika u prometu, poput pješaka, biciklista, mopedista i motorista u ukupnom broju poginulih.
Problem je, smatra, i skandalozno neučinkovito pravosuđe, što potvrđuju slučajevi niza vozača koji i nakon desetaka brutalnih kršenja prometnih propisa i dalje imaju važeću vozačku dozvolu čime se, po Marušićevim riječima, "udara u temelje nacionalnih interesa, ukazujući gotovo na 'petu kolonu' u pravosudnom sustavu". Stanje bi, smatra, bilo i gore, da nije djelovanja medija, odnosno alarmiranja javnosti.
Ostali razlozi lošeg stanja u prometu su i manjkavi propisi, katastrofalno medicinsko zbrinjavanje nakon nesreća, prosječna starost automobila na hrvatskim cestama koja je prešla 13 godina i za pet godina je veća od europskog prosjeka, preskupe autoceste i taksi prijevoz, manjkava i neispravna prometna infrastruktura te nedovoljno korištenje elektroničke tehnologije za nadzor prometa, tvrdi Marušić.