VLADA je odobrila nagodbu kojom zatvara imovinsko-pravne odnose stare 16 godina u odšteti za imovinu izuzetu iz kapitala u vrijeme cjepkanja nekadašnjeg HŽ-a na tri tvrtke, piše Večernji list. Za tu svrhu će u proračunu biti osigurano 1.28 milijardi kuna, od čega 511 milijuna iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te 673 milijuna iz Ministarstva financija.
U odluci se objašnjava da je HŽ Cargo imao potraživanja od države za manji preneseni temeljni kapital i nadoknadu uloženih vlastitih sredstava temeljnog kapitala nekadašnjeg HŽ-a u gradnji željezničke infrastrukture.
Rješavanje problema nastalog prije dva desetljeća neće spasiti posrnuli HŽ Cargo
Država se naknadno upisala kao vlasnik pojedinih nekretnina koje su trebale pripasti tvrtkama pravnim sljedbenicama HŽ-a, zbog čega one ne mogu slobodno njima raspolagati.
Problematika je stara dva desetljeća, od 2012. kad je nekadašnji HŽ podijeljen na nekoliko dijelova. Tada su nastali HŽ Infrastruktura, HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo. Dok se prve dvije kompanije izdašno financiraju iz državnog proračuna, HŽ Infrastruktura direktno, a HŽ Putnički prijevoz iz prihoda od trošarina na gorivo, EU je zahtijevala liberalizaciju tržišta teretnog željezničkog prometa.
Od tada HŽ Cargo gubi tržišni udio, a privatne kompanije su od nekadašnjih 1.4 posto udjela u ukupnom teretnom prometu 2014. došle do više od 50 posto danas. Otkako je razbijen monopol zbog pritiska EU, HŽ Cargo je u svega nekoliko godina došao s 98.7 posto udjela na tržištu na manje od 50 posto udjela na tržištu.
Prošle godine prodavali vagone u staro željezo da bi mogli isplatiti plaće
Nagodbom, koju je potpisala vlada s HŽ Cargom, ta se kompanija odriče potraživanja za nekretnine, ali se na njima država upisala kao vlasnik. To će biti podloga za sklapanje sporazuma između tri kompanije koje su nastale nakon podjele HŽ-a, na temelju čega će se restrukturirati cijeli željeznički sektor. Taj plan će morati biti usuglašen i s Bruxellesom.
HŽ Cargo je teški gubitaš sa zastarjelim voznim parkom i nije zanimljiv ulagačima. Kao potencijalni partneri u restrukturiranju spominju se PPD i CE Industries, jedan od partnera u preuzimanju Đure Đakovića.
2021. HŽ Cargo bio je prisiljen prodati vagone u staro željezo da bi mogao isplatiti plaće radnicima. Od početka liberalizacije tvrtka je dobila 1.7 milijardi kuna iz državnog proračuna, a kontinuirano gubi tržišni udio iako je količina prevezenog tereta željezničkim prometom rasla od 2016.