Hrvatske zračne luke bilježe sve veći promet zrakoplova i putnika, a time raste i pritisak na kontrolore leta koji se brinu da sve zračne operacije prođu sigurno.
Unatoč visokim plaćama, sve je manje onih koji su spremni prihvatiti se ovog iznimno odgovornog i stresnog zanimanja, piše HRT.
Svaki put kad sjednete u zrakoplov, za vašu sigurnost u zraku i na tlu odgovorni su upravo kontrolori letenja. Njihov radni dan zahtijeva maksimalnu usredotočenost, što opisuje i kontrolor leta Igor Bjelan.
"Morate cijelo vrijeme biti koncentrirani na to da zrakopovi cijelo vrijeme sigurno prolaze kroz vaš zračni prostor. Smjene su nam po osam sati, dva sata radimo na sektoru, nakon toga se jedan sat odmaramo i tako u principu dođe do toga da radimo šest sati u komadu, a dva sata smo slobodni", kaže Bjelan.
Potražnja za kontrolorima letenja sve je veća jer zračni promet, osobito ljeti, neprestano raste. Međutim, broj stručnjaka ne prati taj trend.
"U Hrvatskoj mislim da ima oko 300 kontrolora. Nije to velika brojka, trebala bi biti puno veća, ali nadamo se da će se to s vremenom popravit i da će onda nama biti i lakše i da ćemo imati više vremena za odmor, i biti manje pod stresom nego inače", kaže Krešimir Rakoci.
Da je posla sve više, potvrđuju i podaci koje iznosi Željko Oreški iz Hrvatske udruge kontrolora letenja: "Prošle godine smo imali 14 posto više prometa u odnosu na prethodnu, a ove godine osam posto više prometa u odnosu na prošlu s 75 posto manje kašnjenja. Bude i preko 30 ljudi u jednoj smjeni govorim o kontrolorima. A još toliko bude pomoćnog zrakoplovnog osoblja, tako da bude prilična gužva", ističe Oreški.
Koliko se promet povećao, najbolje svjedoči usporedba s prošlim vremenima. Ervin Mrkić-Pestić, umirovljeni kontrolor i instruktor letenja, prisjeća se kako je to nekad izgledalo.
"Ja sam 1988. otišao iz Zagreba. To ljeto je bilo 1300 aviona i pucali smo po svim šavovima, a danas je možda tri puta više, ali je kud i kamo tehnologija otišla i kontrolorska i unutar zrakoplova. Da nije tako ovaj promet ne bi mogao", kaže Mrkić-Pestić.
Iako posao kontrolora leta donosi beneficirani radni staž i dobra primanja, on mnogo i uzima. Radno vrijeme ne poznaje praznike ni blagdane.
"Treba bit spreman da je ovo 24 sata 365 dana u godini. Nema ni petka ni svetka. A što se zarade tiče ima i drugih zanimanja gdje se može ako se stvari poklope, zaradit i više", ističe Željko Oreški.
Bez njih bi zračni promet stao, a njihovu važnost potvrđuju i brojke: u prvih osam mjeseci ove godine ostvareno je oko 104 tisuće slijetanja i uzlijetanja te je prevezeno više od 10 milijuna putnika.