PRUŽNO vozilo s kojim je prskan dugotrajni tekući retardant TG-300, trebalo je dionicom od Kaštela do Labina proći nakon prolaska nagibnog vlaka iz Zagreba, no prošli su prije! I posao za koji je predviđeno više od sat vremena, djelatnici Intradea, tvrtke koja je nabavila protupožarno sredstvo i izvodila radove, obavili su u znatno kraćem roku. Dionicu od 11 kilometara prošli su u pola sata.
> Istraga: "Barba Lukin" Medak od trgovca psećom hranom nabavio smjesu za tračnice
U sklopu predistražnih radnji policija je ispitala direktore HŽ Infrastrukture, Tihomira Grgeca, šefa nabave i Ivicu Medaka, šefa službe za ekologiju, koji je kao predsjednik povjerenstva i odlučio o nabavi. Iskaz je dao i Ivan Tomašković, sin vlasnika tvrtke Intrade, koji je na natječaju dobio posao nabave i posipanja retardanta za protupožarnu zaštitu.
Prijava protiv nepoznatog počinitelja samo iz tehničkih razloga
Policija je jučer podnijela kaznenu prijavu za opće opasnu radnju protiv nepoznatog počinitelja. Učinjeno je to čisto iz tehničkih razloga, kako bi istražni sudac u Splitu uzeo izjave od Drage Rogulja, lokalnog šefa HŽ-a za protupožarnu zaštitu te šefa nabave u Splitu Miljenka Matalja. Dali su izjave kao svjedoci, kako bi se utvrdile okolnosti koje su prethodile nesreći, no u daljnjem tijeku postupka mogu postati i osumnjičeni.
Državno odvjetništvo koordinira s policijom, a sprema se akcija velikih razmjera. Kane zahvatiti od vrha do dna, tako da bi na udar zakona lako mogli doći i Grgec i Medak, izvođač Tomašković i njegovi radnici te niža struktura HŽ-a u Splitu, odgovorna za timing špricanja retardantom.
U petak, malo prije nesreće, pruga je po prvi put tretirana retardantom američkog proizvođača. Navodno je bolji od talijanskog, koji je tražio veće količine protupožarnog sredstva, a usto i nije bio toliko učinkovit. Natječaj je najprije propao prošle godine iako su se javila tri ponuđača. Među njima nije bilo Intradea, koji se još ranije natjecao, pa je bio odbijen.
Tomašković i Medak bili su u trenutku nesreće svega koji kilometar dalje
Posao je zaključen nakon natječaja na koji se javio jedino Intrade. Za 10 tisuća litara retardanta, dobili su nešto manje od 800 tisuća kuna. Preuzeli su i obavezu izvođenja radova, tj. špricanja pruge. Retardant se trebao posuti u širini od šest metara, a proizvođač nije naveo bilo kakve posebne napomene oko vremena sušenja.
Ivan Tomašković ne želi bilo što komentirati, dok mu ne stigne odobrenje proizvođača, kojeg zastupa u RH. Tvrdi da je riječ o ozbiljnom poslu pa ga smeta što mediji navode da mu se firma bavi isključivo prodajom hrane za pse.
U trenutku nesreće, on i Medak bili su svega koji kilometar dalje. U Kaštelima su čekali da se završi špricanje pruge. Ni na kraj pameti im nije bilo da bi uzrok izlijetanja nagibnog vlaka mogao biti retardant TG-300.
Isti tip retardanta navodno upotrebljavaju američke i kanadske željeznice, čak i njujorška podzemna željeznica. Prikupljeni su svi potrebni atesti i certifikati, a Tomašković navodno raspolaže i papirom proizvođača s Floride, koji niječe bilo kakvu mogućnost da je njihova kemikalija mogla prouzročiti takav katastrofalni učinak.
Hoće li Medak proći poput svog zeta Dražena Slavice?
Dosta se očekuje od analize retardanta u Centru za kriminalistička vještačenja Ivan Vučetić. To će biti odlučujući dokaz, jer će pokazati je li sredstvo s kojim je tretirana pruga uoči nesreće odgovara onom uzetom prilikom procedure dobivanja atesta.
Svu dokumentaciju Medak je poslao ministru Božidaru Kalmeti. Premda se javnost na njega već prilično naoštrila i zbog legendarnog pisma mentoru Luki Bebiću, mogla bi mu se dogoditi sudbina koja je već zadesila njegovog zeta, vatrogasnog zapovjednika Dražena Slavicu, kojeg su prvo pribili na križ kao glavnog odgovornog za kornatsku tragediju, da bi nedavno postupak bio obustavljen. Možda su i pričali koji bi retardant bio najbolji?