MJEŠTANI malog sela Ljubač, u Dubrovačkom primorju, već su mjesecima na nogama. Kako i ne bi kad velebni neimar Jure Radić i njegov IGH žele iznad sela izgraditi ni manje ni više nego vijadukt. Mještani sela već mjesecima vode bitku da se promijeni trasa buduće autoceste prema Dubrovniku, međutim svaki posjet uredima kao i upiti inspekcijama i pravnim službama Hrvatske nalikuje tek na još jedan juriš na vjetrenjače.
Nitko nije u selu lud...
"Nitko nije lud u našem selu da ide protiv izgradnje autoceste. No, ludi su oni koji misle napraviti vijadukt iznad naših glava. Prije samo par mjeseci kopali su pristupnu cestu kako bi istražili teren, a tada je bilo odrona po kućama. Ma, zamislite samo kako će tek biti kada krenu pravi radovi", kazao nam je jedan od mještana sela Ljubač.
Naime, mještani se boje kako će cesta prići i bliže nego što je zakonski određeno, a to je 250 metara od naselja. Pokazujući brdo mještani tvrde kako teoretski, možda i ima "zakonskih" 250 metara, no jedino ako se gleda kosina od kolnika do prvih kuća. S druge pak strane stope od vijadukta su zbog ogromnog nagiba terena puno bliže prvim kućama i predstavljaju pravu opasnost za mjesto.
Osim samih kuća u opasnosti su i seoski bunari koji su zapravo jedini izvor pitke vode. Vodovod u Ljubač još nije stigao iako administrativno pripadaju Dubrovniku. Ovo selo svega je pola sata vožnje udaljeno od centra grada, no čini se kako je u ovom slučaju na dijelu ona narodna o dalekom oku i još daljem srcu.
Protiv vijadukta i struka
Štoviše ovih dana, kada je bila organizirana javna rasprava za idejno rješenje, odgovorne osobe "zaboravile" su popis katastarskih čestica preko kojih ide trasa autoceste pa mještani nisu formalno-pravno mogli davati svoje primjedbe u javnoj raspravi.
"Tako je! Od javne rasprave zapravo ništa. No, mi smo ipak napravili pismeni prigovor za trasu ceste i dostavili odgovornima. Nadamo se najboljem, no dosadašnja iskustva nisu dobra", kazao je za Index mještanin sela Božo Međica.
Cijela priča poprimila je ovih dana i groteskne razmjere i to nakon rasprave, jer Hrvatske autoceste (HAC), inzistiraju na vijaduktu koji je dobio i službeni naziv "Špikula". Taj vijadukt trebao bi biti iste dužine kao i Most dr. Franje Tuđmana koji se nalazi na zapadnom ulazu u Dubrovnik.
Projekt je, kako smo i rekli, izradio sveprisutni Institut građevinarstva Hrvatske (IGH), a ovih dana mještanima sela pridružilo se i Društvo građevinskih inženjera Dubrovnika u kojem drže da je produljenje obližnjeg tunela jeftinije rješenje nego da se radi opasni vijadukt. No, za HAC kao i za IGH problema zapravo nema. Vijadukt se treba graditi.
I.Ć.
Foto: Arhiva/Ilustracija