SUDBINA se i dalje igra sa splitskim škverom. Brod kojeg je škver trebao dovršiti i isporučiti u ožujku ove godine dobio je ime Piana. A situacija s brodom je takva da se ne zna tko je pijan, brod ili škverska Uprava. Pompozno najavljena najskuplja novogradnja ikad sagrađena na hrvatskim navozima pretvorila se u pravi fijasko!
Crna varijanta
Završetak Piane kasni preko šest mjeseci, što dovodi francuskog kupca u poziciju da može raskinuti ugovor, povratiti uloženi novac, a novogradnju ostaviti škveru. Ovaj bi crni scenarij sasvim sigurno značio definitivnu propast i likvidaciju Brodosplita jer je brodograđevno tržište u vrijeme ugovaranja Piane bilo izuzetno dobro, dok danas taj brod vrijedi puno manje. Ako se i ne dogodi najcrnja varijanta, škver će morati Francuzima platiti debele penale, ne samo za kašnjenje, nego vjerojatno i za sve štete koje su Francuzi imali zbog neprofesionalnosti Brodosplita. Pitali smo u škveru kako stoji situacija s penalima. Kažu da još pregovaraju.
Muka na navozu
Brodosplit je ove godine isporučio samo dva broda, i to oba sa zakašnjenjem od pola godine. Trenutačno je u gradnji samo jedan bulk-carrier za Jadroplov. Dogodine će biti još gore. Predviđena je samo isporuka broda za Jadroplov, čija je vrijednost tridesetak milijuna dolara. Što će narednih godina raditi škver i od čega će radnici živjeti?
Ponovno se postavlja pitanje što radi Uprava Brodosplita, čime se bavi Nadzorni odbor? Hoće li itko odgovarati za sustavno upropaštavanje splitskog škvera? Čini se da ne.
Prošlu je godinu Brodosplit završio s novih 426 milijuna kuna gubitka, iako se direktor Srđan Kovač hvalio pozitivnim rezultatima poslovanja na novogradnjama. Obzirom da novi poslovi nisu osigurani, a u škveru i dalje radi tri i pol tisuće ljudi, već sada se može sa sigurnošću predvidjeti velike gubitke u poslovanju ove i sljedećih godina.
Svemirski zahtjevi
Jedini posao koji je ugovoren gradnja je broda za prijevoz teških tereta za Nizozemce. Dobro obaviješteni sugovornici iz Brodosplita nam tvrde da će ta novogradnja završiti s velikim gubitkom i dosad nezapamćenim kašnjenjem u isporuci. Nizozemci imaju svemirske zahtjeve, traže vrhunsku preciznost izrade i tehnologiju gradnje potpuno izvan brodograđevnih standarda. Brodogradilište koje je izradilo prethodne slične brodove za nizozemsku kompaniju zbog ovih je problema odbilo ponovno ugovoriti gradnju sličnih brodova.
I onda se škversko rukovodstvo hvali ugovaranjem sofisticiranih brodova i dobivanjem kvalitetnih poslova iz tržišnih niša. Izgleda da je svim tim, takozvanim tržnim nišama zajedničko to da ih nijedno drugo brodogradilište nije bilo voljno graditi. I zato, nije najjasnije tko je ovdje pijan - Piana ili svi ostali koji bi morali brinuti o budućnosti splitskog škvera.
Može li Jaca shvatiti što se događa u Brodosplitu?
A ta budućnost je krajnje upitna, što potvrđuju nalazi revizije. Gubitak iznad visine kapitala iznosi 3,7 milijardi kuna, dok kratkoročne obaveze društva premašuju kratkoročnu imovinu za 2,8 milijardi kuna. Europa je dala zeleno svjetlo, nesuđenog kupca DIV su svi zaboravili, što sad? Ima li Jaca spasonosnu formulu? Je li joj itko objasnio što se događa u škveru? Može li premijerka uopće shvatiti problem ili samo krpa do izbora? Likvidacija brodogradnje u Splitu čini se prilično izvjesnom.