DVA indijska nosača zrakoplova predvodila su svoje borbene skupine u kombiniranoj operaciji u Arapskom moru početkom ovog tjedna, pokazujući ono što indijske oružane snage nazivaju svojim "strašnim pomorskim sposobnostima" i sposobnošću iskazivanja moći na Indijskom oceanu i izvan njega. Analitičari kažu da je to veliko postignuće koje je u posljednje vrijeme uspjelo samo mornarici SAD-a, piše CNN.
"Ovo nije malo postignuće i naglašava da je indijska mornarica jedna od rijetkih u svijetu koja raspolaže s više od jednog nosača zrakoplova", rekao je Nick Childs, viši suradnik za pomorske snage i pomorsku sigurnost na Međunarodnom institutu za strateške studije (IISS).
Dva nosača zrakoplova, INS Vikramaditya i INS Vikrant, izvodila su vježbu s više od 35 zrakoplova i nizom brodova i podmornica, navodi se u priopćenju indijske mornarice.
"Uspješna demonstracija operacija borbene grupe s dva nosača aviona služi kao snažan dokaz ključne uloge zračnih snaga baziranih na moru u održavanju pomorske nadmoći", navodi se u priopćenju.
Nosač vrijedan tri milijarde dolara Indija proizvela sama
Indija je postala sposobna za operacije s dva nosača kada je Vikrant vrijedan tri milijarde dolara, prvi indijski nosač izgrađen na domaćim brodogradilištima, isporučen mornarici u rujnu prošle godine, pridruživši se Vikramadityi, koja je kupljena u Rusiji i stavljena u službu 2013. godine.
Nakon što je Vikrant pušten u pogon prošle godine, Indija se pridružila Ujedinjenom Kraljevstvu i Kini u naručivanju nosača zrakoplova u domaćim brodogradilištima u prethodne tri godine. Iako i Kina i Ujedinjeno Kraljevstvo imaju više od jednog nosača zrakoplova u svojim modernim flotama, nijedna od spomenutih zemalja još nije izvodila operacije s dva nosača, kažu analitičari.
Collin Koh, znanstveni suradnik na S. Rajaratnam School of International Studies u Singapuru, rekao je da bi Indija mogla prestići Kinu, čija je ratna mornarica najveća na svijetu, u trenutnom operativnom okruženju za nosače zrakoplova.
"Indijska mornarica ima desetljeća dugo iskustvo i stručnost u operacijama nosača zrakoplova i to je vjerojatno ključna prednost koju posjeduje u odnosu na kinesku mornaricu, njenog ključnog suparnika na ovom polju, unatoč relativnom napretku potonje u domaćem programu nosača zrakoplova", rekao je Koh.
Kina ima dva aktivna nosača zrakoplova
Kina ima dva aktivna nosača zrakoplova, sovjetski Liaoning i domaći Shandong. Porinut je i treći nosač Fujian, ali još nije u operativnoj službi. Analitičar Carl Schuster, bivši kapetan američke mornarice, rekao je da ovotjedne operacije Indije na dva nosača zrakoplova pokazuju "pomlađivanje indijske mornarice".
Indija je naručila svoj prvi nosač zrakoplova 1961. i dodala drugi 1987. Upravljala je s dva nosača zrakoplova u dva prethodna navrata, između 1987. i 1997. te između 2013. i 2017. godine. "Treba imati na umu da je indijska mornarica uvijek bila dobro obučena, strogo disciplinirana i vrlo vješta snaga", rekao je Schuster.
Priopćenje za medije indijske mornarice naziva nosače "plutajućim suverenim aerodromima", dodajući: "Oni našim prijateljima pružaju jamstvo da je indijska mornarica sposobna i spremna podržati naše kolektivne sigurnosne potrebe u regiji."
Suradnja s drugim mornaricama
Snage New Delhija pojačavaju suradnju s drugim mornaricama u Indopacifiku, uključujući one u neformalnom Quad partnerstvu - SAD, Japan i Australija - u godišnjim pomorskim vježbama Malabar. "Indijska partnerstva i zajedničke vježbe s drugim mornaricama proširile su operativno znanje mornarice i iskustva na otvorenom oceanu", rekao je Schuster.
Ono što indijska mornarica može naučiti o operacijama s dva nosača aviona od SAD-a moglo bi biti značajno. Američka mornarica upravlja najvećom svjetskom flotom nosača - 11 ratnih brodova - a samo prošli tjedan dva od njih, Nimitz i Ronald Reagan, djeluju zajedno u Filipinskom moru.
"Amerika vidi Kinu kao rastuću prijetnju"
Američka mornarica vidi Kinu kao "rastuću prijetnju" u Indopacifiku, a indijske pomorske operacije također su usmjerene prema Kini, naglasio je Schuster.
"Kineska agresija duž zajedničke himalajske granice i širenje kineskih operacija i prisutnosti u Indijskom oceanu postali su najozbiljniji sigurnosni problem Indije. Ekspanzija i modernizacija namijenjene su rješavanju te zabrinutosti", rekao je Schuster.
No, čak i uz napredak kroz djelovanja dvaju nosača, indijski program još uvijek nosi upitnike, ističe Childs iz IISS-a.
"Iako se radi o impresivnom prikazu, moglo bi biti nekih pitanja o tome što to zapravo znači u smislu stvarne operativne sposobnosti", rekao je Childs, napominjući da slike iz indijske operacije prikazuju relativno malo borbenih zrakoplova na palubama Vikramaditya i Vikranta.
"Ovo može značiti ograničenu dostupnost zrakoplova ili da su kapaciteti brodova trenutno donekle ograničeni. To bi svakako sugeriralo da bi indijska mornarica trebala imati više nosača zrakoplova", rekao je Childs.