HRVATSKE ŽELJEZNICE

HŽ bi propao bez naših milijuna. Radnicima su povećali plaće i dali beneficije

Foto/montaža: Index/Pixsell/Ivica Galović

UPRAVA tvrtke HŽ Putnički prijevoz, koja iz proračuna dobiva stotine milijuna kuna i bez toga bi propala, nedavno je potpisala novi kolektivni ugovor s radnicima kojima su povećali plaće te uveli još neke beneficije. Tako su uveli naknade za novorođenčad, a uz to imaju božićnice, regres, uskrsnice, otpremnine te pravo na naknadu za specijalističke liječničke preglede. Prema posljednjem financijskom izvješću, za 2017. godinu (za 2018. još nije objavljeno), vidi se da bi tvrtka bila u debelom minusu da ju država nije financirala našim novcem, unatoč tome što HŽ PP zarađuje od prodaje karata.

Tako su ukupni prihodi za tu godinu iznosili 837,685.000, a rashodi 837,426.000 kuna. Bili su 259.000 kuna u plusu, a od države su dobili 517 milijuna kuna - 441 milijun kuna su iznosile državne potpore za poticanje putničkog prometa, a 76 milijuna kuna državne potpore za modernizaciju željezničkih vozila.

Što se tiče prihoda od prodaje, oni su iznosili oko 271 milijun kuna.

No iako ne bi opstali bez pomoći države, Upravu to nije spriječilo u povećanju plaća. S radnicima su 31. siječnja ove godine potpisali novi Kolektivni ugovor na 5 godina, o čemu je izvijestio Sindikat željezničara Hrvatske na svojim stranicama, pohvalivši se kako su uspjeli s Upravom potpisati KU za radnike HŽ Putničkog prijevoza.

Plaća raste za 400 kuna neto

"Kolektivnim ugovorom svim radnicima s cijenom rada do 50 HRK od 1. ožujka 2019. raste plaća za 400 HRK neto, kao trajni neoporezivi dodatak. Radnicima s cijenom rada između 50 i 55 HRK plaća raste za 200 HRK neto. Od 1. rujna 2019. radnicima s cijenom sata rada do 50 HRK raste cijena sata rada za 2 posto, a od 1. siječnja 2020. za dodatnih 3 posto. Radnicima će se tijekom trajanja KU isplaćivati božićnica, regres za GO i uskrsnica u ukupnoj visini 2.500 HRK godišnje", stoji u objavi sindikata.

Navode i kako naknada za prijevoz u visini cijene pokazne karte prema sjedištu poslodavca (trenutno 360 HRK) ostaje kao pravo svim radnicima. Radnici koji su zaposleni na određeno vrijeme imat će pravo nakon 1 godine od zasnivanja radnog odnosa na zasnivanje radnog odnosa na neodređeno vrijeme (Zakon o radu propisuje rok od 3 godine, a Kolektivni ugovor iz 2013. rok od 2 godine). Uvodi se naknada za novorođenče - radnik ima pravo na naknadu za novorođenče u iznosu od 1.000 HRK neoporezivo utvrđeno propisima o porezu na dohodak.

Isto tako navode da će se vrijeme provedeno na svjedočenju konduktera/strojovođe na sudu u svojstvu svjedoka po prijedlogu Poslodavca računati u radno vrijeme, tako da se trajanje smjene računa kao da je radio, a u slučaju svjedočenja u slobodno vrijeme radnika, računa se stvarno vrijeme provedeno na sudu, uključujući i vrijeme dolaska i povratka sa suda, ali ne više od šest sati.

Ističu kako će tijekom 2020. godine Uprava i sindikati započeti i okončati pregovore o dobrovoljnoj mirovinskoj štednji (3. mirovinski stup), s primjenom od 1. siječnja 2021. godine.

Naknade na plaću (naknada troškova za putovanje osoblja vlaka (kilometraža), dnevnica, noćni rad, prekovremeni rad, rad subotom, rad nedjeljom, nejednakomjerni smjenski rad i dr.) ostaju nepromijenjene.

Imaju plaćene specijalističke liječničke preglede

Pravo na zadržavanje plaće s osnove solidarnosti ostaje radnicima kod gubitka zdravstvene sposobnosti po dosadašnjim uvjetima. Poslodavac se usmeno obvezao da će pronaći rješenje kojim će radnici koji su stekli pravo na zadržavanje plaće s osnove solidarnosti zadržati stečeno pravo, pretpostavljamo do određenog iznosa plaće. Radnici zadržavaju pravo na naknadu za specijalističke liječničke preglede. Radnici su osigurani od nezgode.

Navode kako će naknada za vrijeme bolesti do 5 dana iznositi 70 posto plaće, a preko 5 dana do 42 dana, u visini 80 posto plaće. Isplata otpremnine utvrđenom tehnološkom višku po sporazumnom prestanku ugovora o radu po prijedlogu Poslodavca u 2019. iznosi maksimalno 110.000,00 kn, a otpremnine u slučaju otkaza ugovora o radu iz razloga poslovno uvjetovanog otkaza do maksimalno 70.000,00 kn.

"Potpisom Kolektivnog ugovora radnici s najnižim primanjima dobit će ukupno do 15 posto povećanja plaće, s tim da povećanje ide u 3 dijela. Radnicima na radnim mjestima za koja se traži SSS, plaća raste između 10 i 13 posto (kondukter, šef vlaka, putnički blagajnik, kolodvorsko putnički blagajnik, vagonski otpremnik, manevrista, vlakovođa, pregledač vagona, vagonski serviser, referent, strojovođa, itd.). Potpisom Kolektivnog ugovora sačuvali smo većinu prava iz isteklog Kolektivnog ugovora, a kao naročito bitnim smatramo odredbu prema kojoj će svi radnici zadržati pravo na naknadu za prijevoz na posao i s posla u visini 360 HRK, što su sindikati uspjeli ishoditi tek na dan potpisa Kolektivnog ugovora. Kolektivni ugovor, u okolnostima vrlo ograničenih financijskih sredstava, smatramo dobrim, dok ćemo nedostatke nastojati promijeniti traženjem Izmjena i dopuna Kolektivnog ugovora, na što imamo pravo", navodi Sindikat željezničara Hrvatske.

Inače, u financijskom izvješću za 2017. stoji da je na dan 31. prosinca 2017. u društvu zaposleno 1937 djelatnika, godinu prije ih je bilo 1906, po čemu se vidi da se broj radnika povećava.

Nedavno je objavljeno kako je Hrvatska najgora u EU po učinkovitosti željezničkih usluga. Pokazalo je to najnovije istraživanje Europske komisije u kojemu se ocjenjuju učestalost željezničkih linija, točnost, brzina i cijena.

"Zastarjela i ograničena željeznička infrastruktura rezultira slabom kompetitivnošću, niskom kvalitetom usluga i preferiranjem drugih načina transporta, primjerice cestovnog, u kojemu je infrastruktura značajno kvalitetnija. No troškovi i negativni utjecaj na okoliš su mnogo viši kod cestovnog prometa", navodi EK te ističe da je u Hrvatskoj sagrađeno tek 5 do 6 posto predviđene osnovne željezničke mreže Europe, dok je prosjek EU-a između 50 i 60 posto, što znači da Hrvatska deset puta zaostaje za prosjekom EU-a, a još više za članicama koje imaju izvrstan željeznički promet.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.