Europski proizvođači automobila osigurali su manje od šestine ključnih sirovina koje će im trebati do 2030. za proizvodnju baterija za električna vozila, pokazuje analiza koja predviđa veliku potražnju i tržišnu borbu oko resursa zelene tehnologije.
Proizvođači automobila osigurali su ugovore za 16% litija, kobalta i nikla potrebnih za postizanje svojih ciljeva prodaje električnih automobila 2030. godine, stoji u analizi Transport&Environmenta (T&E), lobističke organizacije sa sjedištem u Bruxellesu, piše The Guardian.
Dva najveća svjetska proizvođača električnih automobila, Tesla u SAD-u i kineski BYD, bili su znatno ispred mnogih svojih europskih konkurenata u osiguravanju pristupa ključnim sirovinama, otkrili su istraživači.
Baterije koje se koriste u uređajima od mobitela do automobila izrađene su od precizno kontroliranih kombinacija metala. Postoji globalna utrka da se pronađe dovoljno litija, najlakšeg metala, ali kobalt i nikal također su važni u mnogim baterijama.
"Tesla i BYD daleko su ispred većine europskih konkurenata"
Analiza je pokazala da su proizvođači automobila objavili sporazume koji pokrivaju samo 14% litija, 17% nikla i 10% kobalta potrebnih za postizanje ciljeva za 2030. EU i Ujedinjeno Kraljevstvo zabranit će prodaju novih automobila na fosilna goriva 2035. godine.
Julia Poliscanova, direktorica za vozila i mobilnost u T&E-u, rekla je sljedeće: "Postoji jasna razlika između ciljeva proizvođača automobila u vezi s električnim vozilima i njihovih ključnih strategija vezanih uz minerale. Tesla i BYD daleko su ispred većine europskih konkurenata, koji se tek sada bude i suočavaju s izazovom osiguravanja baterijskih metala."
T&E je objavio da su Mercedes-Benz, BMW i Hyundai/Kia proizvođači automobila s velikim europskim operacijama koji najviše zaostaju za konkurentima. Ford, Volkswagen i Stellantis otkrili su planove za opskrbu mineralnim baterijama koji ne zaostaju bitno za Teslom i BYD-om.
Neki od proizvođača automobila možda imaju tajne dogovore s rudarskim ili rafinerijskim tvrtkama o opskrbi metalima, dok drugi traže načine za smanjenje ili eliminaciju skupog kobalta i nikla. Unatoč tome, razmjeri ponude detaljno navedeni u javno objavljenim ugovorima sugeriraju da će se proizvođači automobila namučiti kako bi ispunili svoje električne ciljeve.
Potražnja za litijem učetverostručit će se do 2030. godine
Analiza je u skladu s predviđanjima podatkovne tvrtke Benchmark Mineral Intelligence da će potražnja za nekim ključnim materijalima značajno premašiti ponudu u narednom desetljeću.
Benchmark Mineral predviđa da će se potražnja za litijem učetverostručiti do 2030. godine jer se Kina, Europa, a potom i SAD brzo odriču benzina i dizela. Međutim, prognoze sugeriraju da će 2030. doći do manjka litija od 390.000 tona, u usporedbi s globalnom proizvodnjom od 2.7 milijuna tona. Također se predviđa manjak kobalta i nikla, što bi moglo ograničiti tempo odmaka od benzinskih i dizelskih automobila.
Caspar Rawles, glavni službenik za podatke Benchmarka, kaže za The Guardian: "Srednjoročno, pa čak i dugoročno, litij će vjerojatno biti ograničavajuć faktor u stopi koju industrija baterija može postići."
Velikim rudarskim projektima obično treba najmanje pet godina da počnu proizvoditi materijal u velikim razmjerima, a čak sedam godina ako je bilo potrebno prikupljanje sredstava, dodaje Rawles. To bi značilo da će investicijske odluke trebati donijeti u sljedećih godinu ili dvije kako bi se povećala opskrba do 2030. godine.
Poliscanova je rekla da će strategije opskrbnog lanca biti ključne za prijelaz na električna vozila u Europi, kao i da će učiniti neke tvrtke zastarjelima. Međutim, dodala je da su europski proizvođači ispred konkurenata iz Kine i SAD-a u "čišćenju opskrbnih lanaca". Prethodno je utvrđeno da su neki dobavljači minerala koristili dječji rad, iskorištavali slabo plaćene radnike ili koristili metode štetne za okoliš.