Jesu li premium goriva bolja od običnih? "To je kao bolji parfem naspram lošijeg"

Foto: Igor Kralj/PIXSELL

TIFON i Ina prodavat će svoja premium goriva do isteka zaliha.

 

Razlog u fiksiranju cijena

Odgovor je to te dvije naftne kompanije na vladinu uredbu o fiksiranju cijena koja će biti na snazi do 23. studenog. Nakon što je cijena goriva iz tjedna u tjedan vrtoglavo rasla, vlada je cijenu benzina ograničila na 11.10 kuna po litri, a dizela na 11 kuna po litri.

Inače, nabavna cijena ima udjel od 30 do 35 posto, posebni porez oko 40 posto, dok PDV u strukturi cijene goriva ima udjel od dodatnih 20 posto. Trgovačka marža je između 5 i 10 posto. Fiksiranjem cijene goriva, pojednostavljeno rečeno, vlada zabranjuje trgovcima da podižu cijene u skladu s kretanjima na svjetskim tržištima, dok sama trošarine nije spustila.

Potez distributera ne čudi

Stoga potez Tifona i Ine u tom smislu ne čudi.

>>Ina: Premium goriva prodavat ćemo do isteka zaliha, neisplativa su zbog odluke vlade

Ina je također ocijenila da vladina uredba uzrokuje značajan negativan utjecaj na poslovanje kompanije, posebno u odnosu na premium goriva, te da neće moći kontinuirano opskrbljivati maloprodajna mjesta premium gorivima.

>>Nakon Ine i Tifon objavio: Zbog odluke vlade class goriva prodajemo do isteka zaliha

Iz Tifona su podsjetili da EVO goriva sadrže aditive, no u premium gorivima ih ima više, te ističu da upravo na taj segment goriva odredbe propisane Uredbom imaju značajan negativan efekt, čime, kako se navodi, "direktno nepovoljno utječu i na cjelokupno poslovanje, što za posljedicu ima privremenu obustavu opskrbe prodajnih mjesta premium gorivima."

Grozdanić: Moguće je i da drugi krenu tim putem

Kontaktirali smo energetičara i energetskog ekonomista Igora Grozdanića. 

Pitali smo ga je li moguće i da će drugi veliki distributeri goriva krenuti ovim putem.

"Teško je to za sada komentirati, ali ako se uredba bude produžila, moguće je i to", rekao je Grozdanić.

Korak nazad za tržište naftnih derivata

"Zamrzavanje cijena premium goriva je donekle korak unazad za tržište naftnih derivata, općenito za energetsko tržište u Republici Hrvatskoj. Dvadeset godina radimo na kvalitetnom tržištu naftnih derivata, koji sada pokazuju visoke kvalitete na svim crpkama u Republici Hrvatskoj. Danas se u Hrvatskoj goriva visoke kvalitete mogu nositi sa svim takvim gorivima na zapadnoeuropskom tržištu", rekao je Grozdanić.

"Prije dvadeset godina smo imali problem s usklađivanjem s EU normama, a danas su zadovoljene sve norme i direktive. Stoga, Ina i ostali proizvođači goriva nisu 'zločesta djeca', nego traže svoje mjesto na tržištu", objasnio je Grozdanić.

Strani državljani će izbjegavati hrvatske benzinske postaje

Pitamo ga koje su tu moguće posljedice na tržište.

"Strani državljani sa skupocjenim automobilima, oni koji žele visokokvalitetno gorivo, izbjegavat će hrvatske benzinske postaje. A imat ćemo i odljev građana koji će točiti visokokvalitetna goriva u susjednim državama, što je loše po tržište. Jednom kad odu kupci, teško ih je vratiti nazad", poručio je.

"U svakom slučaju, država bi trebala više razgovarati s distributerima. Ali, nadam se da će ova uredba trajati 30 dana", objasnio je Grozdanić, dodajući da su premium goriva bolja od onih običnih jer imaju više aditiva.

Dekanić: Premium goriva su nešto bolja

O kvaliteti ovih dvaju goriva pitali smo i naftnog stručnjaka Igora Dekanića, inače profesora na Rudarsko-geološko-naftnom fakultetu i autora knjige Stoljeće nafte.

Rekao nam je da premium goriva jesu kvalitetnija.

"I obična i premium goriva bi trebala zadovoljavati osnovne europske standarde, kako benzin tako i dizel. Premium goriva jesu nešto čišća, imaju nešto više aditiva, koji, kako to kažu proizvođači, omogućavaju čišćenje motora", rekao je.

Više vozača koristi premium goriva

"No, u suštini nema velike razlike. Recimo to je kao da uspoređujemo bolji parfem u odnosu na slabiji, figurativno rečeno. Ona jesu bolja, kvalitetnija i namijenjena su suvremenim motorima. Treba znati da u Hrvatskoj starost voznog parka iznosi više od 10 godina i stoga sva normalna goriva zadovoljavaju većinu voznog parka. Iako, moram reći da, prema anketama, više vozača toči premium goriva, pogotovo su to oni koji imaju automobile s novijim motorima. Moram reći i da ja koristim premium gorivo", objasnio je.

Marketinški potez

Pitamo ga kako objašnjava potez Tifona i Ine.

"To je marketinški potez, prva faza pritiska na vladu da se sama uskrati svog dijela prihoda i smanji trošarine i tako olakša poslovanje distributerima", pojašnjava.

"Sad, za ministra financija i vladu je pitanje hoće li vlada to napraviti. Svako smanjenje trošarina i poreza je manji prihod za državu i financiranje svega potrebnog u proračunu. Ne zaboravimo da se iz maloprodajne cijene goriva financira i otplata autocesta, cesta, kao i izgradnja željezničke infrastrukture", poručio je.

Pritisak većinskog vlasnika na manjinskog

Dodaje da je moguće i da ostale naftne kompanije krenu putem Tifona i Ine.

"Crodux je sad prodan Petrolu, koji je slovenski. Tifon je mađarski, Ina je većinski mađarska, tu je država vlasnik 45 posto, to možemo okarakterizirati pritiskom većinskog vlasnika na manjinskoga", objasnio je.

"Da podvučem crtu, može se očekivati da će više Hrvata ići u susjedne zemlje točiti premium goriva, pitanje je hoće li im ga se svuda isporučivati, ali u Europskoj uniji gotovo sigurno hoće", rekao je Dekanić.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.