Rok od šest dana istječe talijanskom brodu usidrenom u splitskom brodogradilištu, nakon što je Ministarstvo pomorstva donijelo rješenje da plovilo mora napustiti hrvatske teritorijalne vode zbog tereta s azbestom.
Brod se nalazi u Brodosplitu, a cijeli slučaj izazvao je burne reakcije javnosti, politike i gradske vlasti, uz zahtjeve građana i gradonačelnika Tomislava Šute za oduzimanjem koncesije brodogradilištu.
Predsjednik Uprave Brodosplita Tomislav Debeljak poručio je da je odluka na vlasniku broda, a ne na brodogradilištu. "Naša odgovornost je da brod pustimo iz škvera. Vlasnik je šokiran situacijom, prvi put smo razgovarali u utorak poslijepodne. Traže odvjetnika u Hrvatskoj, ali ga ne mogu naći zbog godišnjih odmora", rekao je Debeljak za Dnevnik.
Naglasio je kako građani nemaju razloga za strah. "Žao mi je ljudi koji se boje, iako za to nema razloga jer je apsolutno nula azbesta s naše strane", kazao je.
Na prozivke zbog mogućeg gubitka koncesije odgovorio je da Brodosplit radi u skladu sa zakonom: "Ne znam kome je u interesu da se koncesija oduzme. Ne može se nešto oduzimati izvan zakonskih okvira", rekao je.
Prema njegovim riječima, za posao uklanjanja azbestnih ploča na dva broda trebali su dobiti oko tri milijuna eura. "To je problem – kako sada radnicima koji pokušavaju zaraditi za plaće objasniti da im netko oduzima kruh", poručio je Debeljak.
Talijanski putnički brod Moby Drea, dug 183 metra i širok 26.88 metara, krajem srpnja uplovio je u splitsko brodogradilište Brodosplit radi remonta i uklanjanja pregradnih panela koji sadrže azbest. Riječ je o materijalu koji se u 1970-ima široko koristio u protupožarnim pregradama klase A60, a danas je poznat po ozbiljnim zdravstvenim rizicima.
Planirani radovi uključivali su ručno uklanjanje panela uz mjere poput prskanja deterdžentom radi smanjenja prašenja, nakon čega bi se otpadni materijal trebao zbrinuti na zasad nepoznatoj lokaciji. Međutim, Hrvatska od 2006. zabranjuje zbrinjavanje azbesta na svom teritoriju, a europska Uredba (EZ) br. 1013/2006 o prekograničnom prometu opasnog otpada propisuje međunarodni postupak odobrenja za ovakve radove.
Ministarstvo zaštite okoliša utvrdilo je 4. kolovoza da bi uklanjanje azbesta bez potrebnih dozvola bilo nezakonito i rizično za zdravlje i okoliš. Zbog toga je jučer Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture naredilo da brod napusti hrvatske vode u roku od sedam dana.
Dolazak broda izazvao je burne reakcije javnosti i prosvjede građana Splita, koji su uz zabrinutost zbog mogućeg onečišćenja tražili i oduzimanje koncesije brodogradilištu