OČEKIVALO se da će se kupci, umorni od inflacije, na Crni petak sliti u trgovine u rekordnom broju, no baš i nije bilo gužvi ovoga petka u New Yorku, Raleighu, Chicagu i Los Angelesu, na dan u godini kada se povijesno ostvaruje najveći promet u šoping-centrima.
Mnogi Amerikanci koji su ipak otvorili svoje novčanike u petak naveli su da su njihove kupnje bile strateške, a ne impulzivne. "Čekali smo popuste", izjavio je Tulio Rose, koji je kupio TV s velikim ekranom u Best Buyu u Los Angelesu, uštedjevši 500 dolara na 85-inčnom Samsung TV-u.
Američko nacionalno udruženje maloprodajnih lanaca procjenjuje da ove godine 166.3 milijuna ljudi planira kupovati od američkog Dana zahvalnosti do Cyber ponedjeljka 28. studenoga, što je gotovo osam milijuna više nego lani. No, uz povremenu kišu, u nekim dijelovima SAD-a trgovine su na Crni petak bile manje prometne nego inače.
"Obično u ovo doba godine imate problema s pronalaskom parkinga. Ove godine nisam imao problema s time", rekao je Marshal Cohen, glavni savjetnik u NPD Group Incu. Dodaje kako u trgovinama ljudi kupuju samo ono što im treba. "Nema osjećaja hitnosti", ustvrdio je Cohen temeljem podataka iz svojih trgovina u New Yorku, New Jerseyju, Marylandu i Virginiji.
Najviše se kupovala odjeća
Mnogi kupci koji su tražili najnovije Appleove telefone ostali su praznih ruku ovog Crnog petka, dok se ta tehnološka tvrtka suočava sa zastojima u proizvodnji u Kini zbog covida.
Konzultantska tvrtka Kearney navodi da su trgovci odjećom bili najaktivniji s rasprodajama, nudeći čak 60 posto popusta na svoju robu, a znatno su bile snižene i cijene TV prijemnika i ostale elektronike, u nastojanju da se privuku sve oprezniji kupci.
"Teško je reći kako se Crni petak zasad razvija. Moramo sagledati cijelu blagdansku sezonu. Sporost s kupnjama mogla bi potrajati do Cyber ponedjeljka, a moguće i dalje", naveo je Michael Brown, partner u Kearneyu.
Očekuje se da će Crni petak donijeti trgovcima 9 milijardi dolara prihoda od online prodaje, što je skromnih 1 posto više u odnosu na prošlu godinu. Također, očekuje se da će Amerikanci, posebno oni s niskim primanjima, ove godine manje kupovati za blagdane jer inflacija i više cijene energije smanjuju kupovnu moć.
I europski trgovci na malo suočavaju se sa sve težom krizom rastućih troškova života, a dio kupaca sjedi pred televizorima i prati Svjetsko nogometno prvenstvo.