Ana se zaposlila tri mjeseca nakon što je diplomirala. Radi posao budućnosti

Foto: Press

RAZVOJ i unapređenje znanja i vještina kroz obrazovanje i svakodnevno učenje, koje nikada ne prestaje, ključni su pokretači individualnog uspjeha, razvoja kompanija i ekonomskog rasta.

Kako bi istražili koje su vještine potrebne da bismo se već danas bavili inovativnim poslovima u najpropulzivnijim industrijama, A1 Hrvatska je s ekspertnim timom, u kojem je 27 znanstvenika, profesora, menadžera, stručnjaka iz različitih industrija i osnivača tehnoloških tvrtki, lansirao prvu hrvatsku interaktivnu mapu poslova i vještina budućnosti. Ovo su priče o ljudima koji već danas rade poslove budućnosti u Hrvatskoj i koji svojim znanjem pomiču granice, rade s najnovijim tehnologijama na inovativnim proizvodima i uslugama te pokreću transformacije u svojim industrijama. Evo kako svatko od nas može steći vještine za poslove budućnosti.

Ana Bikić inženjerka je razvoja proizvoda u AD Plastik Grupi: "Studirala sam na Fakultetu strojarstva, brodogradnje i elektrotehnike u Splitu industrijsko inženjerstvo, smjer koji objedinjuje tehnička i ekonomska znanja i vještine. Učite osnove strojarstva i proizvodnje, a istodobno su u to duboko implementirane osnove ekonomije", opisuje taj relativno novi smjer, uveden jer se na tržištu rada pokazala potreba za kadrovima koji imaju tehničko i ekonomsko znanje.

Diplomirala je u lipnju 2017., a zaposlila se za tri mjeseca. "Pojavio se oglas za posao, prijavila sam se bez prevelikih očekivanja. Iskreno, nisam znala što očekivati, ali sad sam zadovoljna. Posao je dinamičan, nikad nije dosadno, ponekad je malo stresno, ali kad vidite vaš finalni proizvod u vozilu, budete sretni zbog cijelog tima i zbog toga što ste imali priliku to raditi."

Radi u sjedištu AD Plastik Grupe u Solinu, tvrtke koja se etablirala kao jedan od vodećih proizvođača komponenti za interijere i eksterijere automobila. Od tridesetak tisuća dijelova od kojih se sastoje moderna vozila, trećina je napravljena od plastike, a u svijetu polimera, koji je donio revoluciju u performansama, sigurnosti, konstrukciji i funkcionalnosti automobila, Ana je već četiri godine. Gotovo svaki proizvod koji rade je inovacija jer oni moraju zadovoljiti zahtjevne standarde industrije i održivog razvoja. Automobili današnjice moraju biti što laganiji, kvalitetniji i sigurniji. Autoindustrija prolazi značajnu i dinamičnu transformaciju, a Ana se već sada bavi onim što se smatra jednim od važnijih poslova novog doba prema A1 prvoj interaktivnoj mapi poslova budućnosti.

Najveći izazov su autonomna vozila

Ono na čemu radi s kolegama Odjela istraživanja i razvoja u jeseni 2021., ugrađivat će se u automobile, ovisno o projektu, tek kroz otprilike dvije godine. Dok konačni proizvod ne krene na cestu, Ana mora proći kompleksan put.

"Odjel istraživanja i razvoja prima zahtjeve za razvoj i proizvodnju komponenti i dijelova od velikih partnera s kojima surađujemo, proizvođača automobila ili njihovih dobavljača ako smo mi dobavljači drugog reda. Od njih dobivamo ulazne podatke za vozila koja će se na tržištu pojaviti tek za nekoliko godina i prema tim inputima razvijamo dijelove. Kupac daje svoju viziju koju mi razvijamo. Najveći su izazov danas električna i autonomna vozila, a i ekološki standardi sve su rigorozniji. "Očit je napredak na tržištu kod električnih vozila i autonomne vožnje. Sve projekcije pokazuju da će u budućnosti velik naglasak biti na tim vrstama automobila. Istodobno, vozila sve više moraju zadovoljiti norme i standarde samoodrživih i ekoloških materijala. Sa svakim novim projektom stižu sve stroži standardi koje autoindustrija, pa tako i naša kompanija, moraju ispunjavati. Trend je da vozila budu smanjene težine bez obzira na to o kojim je pogonskim motorima riječ, jer time se u svakom slučaju smanjuje njihova potrošnja i čuva okoliš", kaže Ana.

Foto: Press

Njezin je posao dinamičan, a ilustrira to primjerom koliko su se rapidno i korjenito promijenili standardi čak i tijekom ove četiri godine otkako je počela raditi. "Svi smo svjesni da industrija brzo napreduje, ponekad se u šest mjeseci stvari znaju jako izmijeniti. Sve su stroži zahtjevi za upotrebu materijala čije su emisije nakon recikliranja male ili nikakve. U vrlo kratkom roku to su postali standardni uvjeti dobavljača, pogotovo kod komponenti u električnim vozilima. A sve to nikad ne smije ići nauštrb sigurnosti i kvalitete."

Prva hrvatska interaktivna mapa vještina za poslove budućnosti

Provjeri koje su sve vještine potrebne da bi bio inženjer razvoja proizvoda kao Ana:

https://vjestinebuducnosti.a1.hr/

Autoindustrija tjera dobavljače na stalna ulaganja u nove materijale i tehnologije kako bi automobili bili sigurniji, ekološki prihvatljiviji, ali ne i skuplji. Sami proizvođači bave se dizajnom, proizvodnjom karoserije i motora, a sve ostalo rade dobavljači. Zato je uloga kompanije u kojoj radi i njihovog razvojnog tima partnerska, jer je pozicija dobavljača u autoindustriji veća i aktivnija u odnosu na druge branše.

"Na tom putu proizvoda, od trenutka kad ga netko osmisli i iznese prvu ideju, mi dolazimo do onog stadija kad imamo gotov proizvod koji predajemo kupcu, koji ga ugrađuje u svoje vozilo." U Aninom slučaju to znači modeliranje u 3D programima na računalu. U Odjelu razvoja koriste suvremene metode 3D rapid prototypinga i skeniranja, odnosno trodimenzionalne izrade prototipskih uzoraka iz materijala sličnih stvarnom proizvodu te trodimenzionalne mjerne sustave. Na temelju toga se izrađuju 2D ­­nacrti proizvoda te definiraju različite tehničke upute za njegovo korištenje i montažu.

"Na prvu ovo možda zvuči jednostavno, ali dosta je parametara kojima smo ograničeni, odnosno stavki koje moramo ispoštovati. Kroz razvoj proizvoda cijelo smo vrijeme u intenzivnoj komunikaciji s kupcem, najčešće tjedno, a nerijetko na dnevnoj bazi. Nakon razvojnih faza vršimo testove simulacije i analize udara, to je prioritet kojeg se moramo držati."

Partneri na pet kontinenata

Radno joj jutro počinje pregledavanjem mailova jer AD Plastik Grupa ima partnere na pet kontinenata s kojima su u neprekidnoj komunikaciji. "Nakon toga krećemo u rješavanje prioritetnih zadataka. Puno komuniciramo s klijentima, ponekad tijekom dana imamo dva do tri sastanka, gdje prezentiramo rješenja ili rješavamo dvojbe. Onda kreće razvoj 3D modela i nacrta." Faze opisuje ovako: kad je njihov 3D model odobrio kupac, prate njegov razvoj, sudjeluju u probama na proizvodnim lokacijama, putuju u tvornice ili kod alatničara. "Ono što ste crtali, vidite proizvedeno, opipljivo!"

"Kad sam prvi put vidjela svoj proizvod u vozilu, pomislila sam - to je to! Ali, sjajan je osjećaj kad vidite da ste zajedničkim radom kolega i kupca uspjeli ostvariti ciljeve. Prvi put vidite proizvod koji ste pažljivo stvarali. Zadovoljni ste."

Radi u velikom open space uredu i to smatra idealnim okružjem. "Odgovara mi dinamična radna atmosfera, ne trebam tišinu, a i posao je vezan za kolege koji su naviknuti na užurbaniju atmosferu. Morate se stalno savjetovati i tražiti podršku projektnog tima. Sva ta znanja objedinjujemo u novi proizvod prema zahtjevu kupca. Jer ako to ne učinimo, naš proizvod možda sutra neće biti konkurentan na tržištu." Opisuje tako kombinaciju starijih kolega inženjera, koji su u svojim početcima morali dizajn i razvoj raditi "ručno", ali imaju ogromno iskustvo i spremnost prenijeti znanje na mlađe kolege, i onih mlađih, kojima i sama pripada, a koji su generacija potpune računalne ere.

"Na području Splitsko-dalmatinske županije nema puno industrije, pa je dobro čuti i one kolege koji su radili vani i koristiti ih kao inspiraciju. Sva znanja donesena sa strane i naučena iznutra od najveće su koristi", govori o onome što je Harvard Business Review nedavno nazivao kolektivnim CV-jem, kurikulumom kolektiva. U današnje vrijeme svatko je učenik i svatko je učitelj. A učenje je stalno.

"Treba uložiti trud jer sa svakim projektom dolaze novi izazovi. Svaki put kad mislite da ste nešto naučili, novi vas projekt iznenadi nečim drugačijim. U ovoj je profesiji dobro što za nas često novi kupci ili dobavljači organiziraju interne treninge. Kao tim razvoja imamo dodatne interne obuke. Dosta i čitam nakon posla. Kao i u svakom poslu, dobar dio ovisi o individualnoj ambiciji." Ima jednostavnu računicu: bez obzira na to radite li posao budućnosti ili se bavite nečim drugim, u budućnosti ćete biti konkurentni samo ako zasučete rukave i ako konstantno učite. "Sa svakim novim projektom morate biti svjesni da jedino učenjem možete biti konkurentni na tržištu. U poslovima budućnosti neće biti situacija kakvih je možda nekad davno bilo - završite neku razinu obrazovanja i to je to."

Napravimo vam automobil kakav želite

Ponekad je dodatna edukacija bazirana na tehničkom znanju, ponekad je bitno razvijati vještine prezentacijske komunikacije jer one daju ukupnu sliku o pojedincu i timu, a ponekad je važno znanje stranog jezika. "Iako je jezik kojim se komunicira u autoindustriji u 95 posto slučajeva engleski, poželjno je znati dodatne strane jezike jer surađujete s kupcima iz cijelog svijeta."

Ne boji se budućnosti, a već sada se znaju smjerovi u autoindustriji. "Mislim da će se težiti jednostavnijem i minimalističkom dizajnu vozila, koji će biti što prilagođeniji kupcu. Mi to nazivamo plug in koncept, a najjednostavnije ga je zamisliti kao da je cijelo vozilo napravljeno od svojevrsnih lego-blokova. Mi kao dobavljači imamo već razvijene različite blokove komponenti i napravimo vam automobil kakav želite. Vi samo kao krajnji kupac dođete i kažete: 'Ja želim ovakvu konfiguraciju vozila!'"

Sigurno će netko u budućnosti, birajući komade svog novog vozila, odabrati dijelove i komponente koje je dizajnirala i iscrtala mlada, vedra inženjerka Ana Bikić.

Foto: Press

Što znači biti inženjerka razvoja proizvoda?

  • Vještine ključne za moje zanimanje:

Prije svega logičko i kreativno razmišljanje te jasno informiranje i prezentiranje. Potom, razumijevanje problema, analiza i predlaganje rješenja pa njegovo rješavanje uz miris kave.

  • Vještine koje sam stekla obrazovanjem:

Prije svega titula, koja mi je omogućila da se kvalificiram za posao koji danas obavljam. Dosadašnje obrazovanje mi je dalo uvid u cjelokupnu struku. Logično i objektivno razmišljanje primarna je vještina koju sam razvijala još tijekom školovanja. Fakultetsko obrazovanje mi je općenito dalo dobru podlogu kako bih kasnije u srodnom radnom području lako usvojila specijalistička znanja.

  • Vještine koje sam stekla kroz svakodnevni posao:

Kroz svakodnevni posao inženjera razvoja proizvoda stječem iskustvo, kao i vještine koje su vezane za 3D modeliranje proizvoda koji se izrađuju procesima injekcijskog brizganja, termooblikovanja i puhanja. Suradnja s proizvođačima automobila iziskuje kontinuirano obrazovanje i usvajanje novih vještina kako bi mogli biti dobavljači prvog reda koji razvijaju proizvod od skice do fizičkog komada. Vještine potrebne za takvo radno mjesto nemoguće je u ovom trenutku svladati u akademskim ustanovama, a ja sam ih uspjela usvojiti tijekom posla, radeći naporno s internim trenerima i mentorima. U takvom okružju presudno je biti u skladu sa svjetskim trendovima, a to su trenutačno električna vozila, kao i 'zeleni' materijali. U tom se smjeru AD Plastik Grupa i ja razvijamo kako bismo i dalje bili konkurentni. U autoindustriji je kontinuirano obrazovanje presudno kako biste išli ukorak s tehnologijom, a kasnije i s vještinama koje vas kvalificiraju kao vrlo vrijedan i rijedak kadar.

  • Moj radni dan:

Moj radni dan je prilično dinamičan, a počinje jutarnjom kavom i kratkim razgovorom s kolegama. Poslovne obveze isplanirane su terminskim planovima svakog projekta na kojem sudjelujem pa je posao poprilično unaprijed organiziran, ali, naravno, uvijek postoje iznimke koje zahtijevaju trenutnu pažnju. Svakodnevni sastanci su sastavni dio mojeg radnog dana, a tu je i planiranje putovanja, koja su neizostavni dio ovog posla, a u pravilu su podijeljena u tri kategorije. Prva kategorija su putovanja vezana za posjet kupca, proizvođača automobila, u svrhu analize, rješavanja ili razumijevanja problema. Druga kategorija su putovanja vezana za naše proizvodne lokacije te dobavljače u svrhu provjere i kontrole procesa proizvodnje. Treća kategorija su putovanja vezana za obrazovanje i različite kongrese. Svakodnevne poslovne obveze, rad u multikulturalnom okružju, kolege, putovanja, kao i mogućnost dodatnog obrazovanja čine ovaj posao još privlačnijim.

  • Na svom poslu svaki dan naučim nešto novo:

Kroz obuke, mentoriranje, sudjelovanje u projektima s više dobavljača, posjete kupcima i dobavljačima… Ne može se generalno reći kako je najbolje učiti na poslu. Svima ne odgovora isti način dijeljenja znanja i njegovo usvajanja.

  • Vještine koje su važne za proaktivnost i inovativnost:

Motiviranost da se posao obavi uspješno, kvalitetno i na vrijeme jedan je od presudnih čimbenika proaktivnosti, kao i projektni tim koji stvara motivirajuću atmosferu te utječe na smjer razvoja zaposlenika. Inovativnost zaposlenika razvija se s vremenom, iskustvom i rastom znanja i vještina.

  • Vještine koje su važne za timski rad:

Ako govorimo o timskom radu, smatram da je bitno znati i definirati ciljeve tima kako bismo o njima mogli diskutirati na otvoren, stručan i organiziran način. U pravilu, osim komunikativnosti pojedinca, kao preduvjet uspjeha tima, na čelu s voditeljem, smatram da je prijeko potrebno imati soft skills kako bi se u pojedinim trenucima spriječila šteta koja može nastati naglim i nepromišljenim nastupom. Međutim, AD Plastik Grupa ima timove iskusnih ljudi koji svakodnevno uspješno djeluju u tom multikulturalnom ozračju, prateći tako sve stručne i komunikacijske izazove autoindustrije.

Sadržaj donosi Index u suradnji s A1 Hrvatska. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.