"Ali, to nije sve! Ako nazovete sada...". Kako je propao Top Shop?

"ALI, to nije sve! Ako nazovete sada..." , nema tko nije čuo ili vidio ovakvu poruku s televizijskih ekrana posljednjih dvadesetak godina. Krenulo je tako s reklamama za Kosmodisk da vam "leđa budu zahvalna", a nastavilo s brendovima kao što su Top Shop, Dormeo, Walkmax, Delimano i drugim "inovativnim proizvodima koji čine život lakšim". 

>> Tvrtka koja drži Top Shop dužna više od 15 milijuna eura. HRT i RTL među vjerovnicima

Iza svega je stajao Studio Moderna, slovenska tvrtka nekad najbogatijeg slovenskog poduzetnika Sandija Češka, koja se sada nalazi pred krahom. No, to nije sve! Tvrtka čiji se uspjeh proučavao na Harvardu jer je u kratko vrijeme iz Slovenije postala lider direktne prodaje južne i srednje Europe, prema riječima stečajnog upravitelja u Hrvatskoj, nema baš nikakve šanse za nastavak poslovanja. 

Agresivnom kampanjom preko TV ekrana do liderske pozicije

A sve je krenulo idealno. Agresivna kampanja na TV ekranima komercijalnih televizija u Hrvatskoj, koja je počela devedesetih godina, dovela je do toga da je hrvatska podružnica slovenske tvrtke prije samo par godina imala preko 30 vlastitih trgovina, preko 400 zaposlenika, 12 veleprodajnih partnera, nekoliko pozivnih centara, 4 webshopa te uhodanu prodaju putem kataloga. 

Podružnice su se otvarale i bile uspješne i u drugim zemljama Europske unije. U jednom trenutku bilo je ukupno oko osam tisuća zaposlenih, prihod je iznosio oko 500 milijuna eura, a podružnice su otvarane u 20-ak zemalja. Brojali su gotovo 400 trgovina.

Gotovo nevjerojatno zvuči da je ta tvrtka, prije samo par godina, imala oko 300 sati zakupljenog TV prostora u raznim zemljama, što joj je otvaralo tržište od oko 317 milijuna potencijalnih kupaca. 

Sukob Ukrajine i Rusije bio je ključan

Pad je krenuo još 2014. godine s prvim sukobima u Ukrajini, kreditima preko Putinovih banaka, a ubrzao se tijekom pandemije i na kraju zbog sankcija Rusiji. Prodavali su se brendovi tvrtke, zaposlenici su se bunili zbog neisplaćenih plaća, a kupci zbog neisporuke već kupljene robe. 

"Studio Moderna (Slovenija) i Studio Moderna - TV prodaja (Hrvatska) vlasnički su povezani. Njihov vlasnik je Studio Moderna HIBV iz Nizozemske. Stečajni postupci u Sloveniji i Hrvatskoj su odvojeni i vode se neovisno jedan o drugome", kaže za Index Špela Turk, slovenska stečajna upraviteljica, koja vodi postupak za Studio Modernu iz te zemlje. Kako je dodala, u Europi još postoji nekoliko povezanih tvrtki koje su također u stečajnom postupku, i to u Srbiji Estoniji, Slovačkoj, Češkoj i  Mađarskoj. 

Dug tvrtke u Hrvatskoj veći od 15 milijuna eura, za plaće se duguje 781 tisuća eura

Što se tiče stečaja tvrtke u Hrvatskoj, iz stečajne mase pokušat će se namiriti 218 zaposlenika Studija Moderne, koji ukupno potražuju 781.615 eura za zaostale plaće, Porezna uprava koja potražuje 159.286 eura, Ministarstvo financija 587 tisuća eura, RTL Hrvatska 489 tisuća eura, HRT 201 tisuću eura, i mnogi drugi.

Ukupna dugovanja iznose više od 15 milijuna eura, a imovina, iako do sada nije u potpunosti procijenjena, neće biti dovoljna za isplatu svih dugova. Pokušali smo istražiti kako je sve krenulo prema dnu. 

Sve je krenulo od Sandija Češka, koji je u travnju 1992. godine s prijateljima osnovao tvrtku Studio Moderna. Uskoro su se dva događaja pokazala ključnima. Prvi je bila odluka da 1993. godine od Branka Stojanovića iz Novog Sada kupe prava na Kosmodisk, proizvod koji "čudesno otklanja boli u leđima". Proizvod se prodavao pod sloganom "Vaša leđa će vam biti zahvalna".  

Inovativni pristup koji se proučavao 

Drugi ključan trenutak je dolazak prve strane televizije u Sloveniju devedesetih, zbog čega se ubrzo cijela tvrtka prebacuje na tzv. direktnu prodaju putem ekrana. "Revolucija" je bila zapravo naoko jednostavna ideja da se proizvodi ne prodaju u reklamama, nego u kratkim emisijama. 

Sljedeće, 1996. godine pokreće se brend Top Shop, koji je prodavao "proizvode koji život čine lakšim", a tada snažnije ulaze i u Hrvatsku. Od 2002. godine kreće i Dormeo. Prvo od madraca, a kasnije kreće cijeli asortiman za spavaću sobu. Osam godina kasnije tvrtka osniva brend Delimano sa svim vrstama kuhinjskih potrepština, a slijede i drugi brendovi.  

Iza uspjeha stajao je inovativan pristup ne samo u prodaji nego i unutrašnjoj organizaciji tvrtke, nabavi te multimedijskoj kampanji, a uspon te tvrtke i danas se proučava na Harvard Business Schoolu, kao i na mnogim poslovnim programima, s obzirom na to da je u kratko vrijeme postala lider u srednjoj i istočnoj Europi. Češko je godinama bio najbogatiji Slovenac, čije se bogatstvo u jednom trenutku procjenjivalo na oko 334 milijuna eura. 

Od 2017. godine kreditirala ih Putinova banka

Veliki boom na tržištima Europe dogodio se prije malo više od deset godina, kada u vlasničku strukturu ulaze fondovi iz Nizozemske, Luksemburga, Švicarske i Cipra, a sjedište se iz Slovenije prebacuje u Amsterdam. Za širenje su se ključnima pokazala tržišta Ukrajine i Rusije, a prve pukotine u financijskom poslovanju pokazale su se 2014. godine, odnosno s prvim oružanim sukobima tih dviju zemalja. 

Tako je 2017. godine odjeknula vijest da je tvrtku Studio Moderna počela kreditirati ruska VTB banka, pod utjecajem Vladimira Putina. Tada je odobren kredit od 60 milijuna eura, čiji je rok za otplatu bio 2022. godine. 

"S dobivenim kreditom otplatili smo sve dosadašnje obveze”, rekao je 2017. godine Češko, koji je tada bio pod pritiskom njemačke podružnice UniCredit banke, koja je 2012. godine Studiju Moderni posudila oko 85 milijuna eura. 

Češko se 2019. godine povukao iz tvrtke 

Dvije godine nakon tog aranžmana s ruskim bankama, osnivač Češko u potpunosti izlazi iz vlasničke strukture. Tada su supružnici Češko prodali preostalih pedeset posto tvrtke stranim fondovima, koji su već ranije bili ušli u vlasništvo unosom svježeg kapitala i preuzeli polovicu tvrtke. 

Češko je dugo vremena pregovarao prodaju svojeg udjela jednom južnokorejskom internetskom lancu za oko pola milijarde eura, no na kraju se morao zadovoljiti bitno manjim iznosom. Od portfelja tvrtke, Češko je za sebe zadržao samo brend Dormeo. 

Rusija i Ukrajina bili su među tri najveća tržišta

Odmah nakon preuzimanja tvrtke od strane fondova, kreću i pravi problemi za Studio Modernu. Epidemija koronavirusa uzdrmala je tvrtku, a pravi udarac je bila invazija na Ukrajinu, koja je za posljedicu imala sankcije prema Rusiji. Naime, Rusija i Ukrajina bile su među tri najveća tržišta. 

Uništavanje skladišta sa zalihama u Ukrajini za vrijeme rata, prisilna prodaja ruskih tvrtki za vrlo male vrijednosti te brzinska otplata kredita ruskim bankama vodili su tvrtku prema dnu.  

Povratak Češka i rasprodaja brendova

Sandi Češko. Foto: Bor Slana/FA Bobo/Pixsell

U travnju 2022. godine pojavio se tračak nade, kada se Češko vraća, otkupljuje udjele od međunarodnih fondova po vrlo diskontnoj cijeni te ponovo postaje jedini vlasnik tvrtke. No, tvrtka je bila u prevelikim financijskim problemima. Početkom prošle godine krenulo je od britanske tvrtke Dormeo, koja je objavila da ima 13 milijuna eura duga, a za njom su krenule i ostale tvrtke kćeri. 

Sredinom prošle godine brendovi Dormeo, Delimano, Rovus i Top Shop prodani su švicarskoj tvrtki poduzetnika Darka Horvata, a par mjeseci kasnije prodana je i maloprodaja, koja je otišla njemačkoj trgovini madracima Matratzen Concord, u vlasništvu jednog kineskog poduzetnika. 

"Naša strategija je u novom strateškom partnerstvu koje će ponovo pokrenuti rast Studija Moderne", govorio je Češko u lipnju prošle godine, no u kolovozu prošle godine proglašen je stečaj tvrtke u Sloveniji, a malo iza toga i istoimene tvrtke u Hrvatskoj koja je imala oko 400 zaposlenika. 

Češko: Željeli smo drugačiji ishod

"Željeli smo drugačiji ishod, za to smo radili više od godinu dana. Pa i vlastitim sredstvima da Studio Moderna ostane onakav kakav je bio", rekao je Češko prije par mjeseci dodajući kako se jednostavno nakupilo previše dugova. 

Pokušali smo ovog tjedna doći do Češka, no nije nam odgovarao na pozive. Pad Studija Moderne vrlo je lako pratiti na hrvatskom primjeru. Prije korone, 2018. godine, tvrtka je imala prihode 37 milijuna eura te dobit od 128.233 eura, no nakon toga slijedi veliki pad. U 2019. godini gubitak je iznosio 985 tisuća eura, 2020. godine 2.5 milijuna eura, u 2021. godini 1.2 milijuna eura, dok je u 2022. godini prihod iznosio svega 21.7 milijuna eura, a gubitak 3.5 milijuna eura. 

Orehovec: Nije se naslućivao ovakav kraj 

Ana Orehovec vodila je hrvatsku tvrtku Studio Moderna više od šest i pol godina, a u njoj je provela 18 godina. Iz te tvrtke povukla se prije godinu i pol dana. Kako kaže u kratkom razgovoru za Index, iako je to vrijeme bilo izazovno, ništa nije upućivalo na ovakav razvoj događaja. Naime, u to vrijeme najavljeni su novi investitori.

"Osobno mi je žao što se tako razvilo jer je to kompanija koja je imala izrazito kvalitetne ljude i znanje te veliki potencijal za daljnji razvoj", kaže Orehovac, koja danas vodi vlastitu tvrtku. Nakon Orehovec na njeno mjesto došao je Duško Kos, u veljači prošle godine Ivan Vnuk, a prošlog ljeta Bojan Lah, da bi u rujnu za direktoricu bila postavljena Tetiana Smolko. 

U srpnju prošle godine otvoren je predstečajni postupak, zbog manjka likvidnosti od 1.1 milijuna eura. No predstečajni postupak nije uspio, a od listopada prošle godine tvrtka je u stečaju koji vodi upravitelj Josip Dujmović. Predstečajna nagodba nije uspjela, odnosno prekinuta je jer tvrtka nije imala dovoljno prihoda da bi mogla isplaćivati plaće te podmirivati obveze prema državi. 

Nebrojeni pozivi stečajnom upravitelju 

"Budući da dužnik ne može ispunjavati svoje dospjele obveze, a cjelokupna imovina dužnika je manja od postojećih obveza dužnika, predlaže se da se obustavi predstečajni postupak te po službenoj dužnosti nastavi kao da je podnesen prijedlog za otvaranje stečajnog postupka", stajalo je u rješenju za pokretanje stečajnog postupka koji potpisuje Dujmović.  

U svom izvještaju stečajni upravitelj naglašava kako je od dana otvaranja stečajnog postupka bilo nebrojeno puno poziva, mailova, zahtjeva, upita vezanih za prava potrošača od kupaca koji su platili, a nisu dobili robu, do onih kojih su robu nosili na servis u garanciji, a nije im popravljena, do onih koji su tražili novac nazad, te nebrojeno puno upita vezanih za prava radnika. 

Zadnja direktorica, preko nove tvrtke, želi imovinu u cijelosti 

Isto tako, valja naglasiti kako je u tijeku procjena vrijednosti imovine, no s obzirom na obveze dužnika, za koje se već sada zna da su znatno veće od njegove imovine, stečajni upravitelj misli kako nastavak poslovanja nije moguć. 

Upravitelja je kontaktirala tvrtka Rica Home iz Zagreba, osnovana 2018. godine, i izrazila namjeru za otkupom svih proizvoda u vlasništvu Studija Moderne te namjeru za otkupom većeg dijela inventara i opreme. Tu tvrtku vodi, prema sudskom registru, Tetiana Smolko, posljednja direktorica Studija Moderne, koja je i podnijela zahtjev za predstečajnu nagodbu. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.