Pumpe koje prodaju štetno gorivo i dalje su otvorene, a država ih odbija imenovati

Ilustracija: Arhiva

AKCIJA Oktan pokazala je kako 10 posto ispitanih uzoraka goriva ne zadovoljava kvalitetom. Četiri loša uzorka odnose se na dizelsko gorivo dok je jedan uzorak benzinsko gorivo Eurosuper 95.

Tijekom dvotjedne akcije pod nazivom 'Oktan' 50 uzoraka je uzeto sa 24 benzinske postaje i cisterni na dva granična prijelaza. Sporne su četiri benzinske stanice koje će dobiti zabranu stavljanja na tržište takvog goriva, a odgovorne očekuju optužni prijedlozi.

"Na žalost, moram konstatirati da su rezultati pokazali da na 10 posto ispitanih benzinskih postaja, motorna goriva ne udovoljavaju standardima kvalitete propisane hrvatskim i europskim zakonima. To u potpunosti opravdava našu opsežnu akciju kontrole kvalitete motornih goriva, pa ćemo i dalje kontinuirano kontrolirati kvalitetu goriva u cijeloj državi", naglasio je ministar Vrdoljak.

"Kroz optužne prijedloge, podnesene protiv prekršitelja kod kojih je pronađeno gorivo koje ne zadovoljava standarde, mi ćemo pokušat naplatiti kazne, ali je moja glavna poruka da ono što je danas deset posto, za nekoliko mjeseci mora bit nula posto. Naši građani zaslužuju gorivo europske kvalitete. O konkretnim imenima postaja na kojima su utvrđene greške ne mogu zbog pravnih aspekata, odnosno sudskog procesa", naveo je prvi čovjek Ministarstva gospodarstva, dodavši međutim kako su postaje gdje je pronađeno sporno gorivo radile i u subotu.

Zašto država ne želi reći građanima tko im prodaje loše gorivo?

Naime, Vrdoljak tvrdi da su u pripremi optužni prijedlozi zbog prodaje neispravnog goriva, nakon čega slijedi sudski postupak. Imenovanje kompanija koje su građanima prodavale loše gorivo značilo prejudiciranje sudske odluke, kaže Vrdoljak.

Štoviše, benzinske pumpe na kojima se prodavalo nekvalitetno gorivo mogu i dalje nastaviti s poslovanjem. Ne postoje zakonske osnove da ih se zatvori, izjavio je za RTL Ismar Avdagić, pomoćnik ministra gospodarstva za inspekcijske poslove.

"Jedino što inspektori mogu napraviti je zabraniti stavljanje takvog goriva na tržište", rekao je Avdagić, dodavši da je i Ministarstvu gospodarstva krivo što ne mogu reći o kojim se kompanijama i pumpama radi.

"Jedino što mi možemo napraviti je da pokrenemo optužne prijedloge protiv prekršitelja. Razumijem zabrinutost građana i interes javnosti, i mi bismo to možda željeli reći, ali postupak će se na sudu tek voditi i svako proglašavanje bilo koga unaprijed krivim značilo bi prejudiciranje sudske odluke i tijeka postupka", izjavio je Avdagić, te najavio da će se kontrole kvalitete goriva provoditi i dalje.

Ne samo da Ministarstvo gospodarstva nije zatvorilo pumpe koje prodaju nekvalitetno gorivo, nego je to gorivo i dalje na tržištu! Tako će, kako je objavio HRT, i ostati sve dok im ne stigne rješenje o zabrani prodaje nekvalitetnog goriva, koje će vjerojatno biti izdano u ponedjeljak.

"Deset posto nije puno. Toga je bilo i biti će. Ne možete osigurati apsolutno kvalitetno gorivo dok god postoje ljudi koji su spremni zaobilaziti propise. Analize i kontrole trebaju biti stalne pa će se to manje događati", izjavio je za HRT naftni stručnjak Davor Štern.

Kazna za pravne osobe do 600 tisuća kuna

Nije otkriveno na kojim benzinskim postajama su uzeti ti uzorci, no najavljene su prijave protiv tih tvrtki. Kazne za pravne osobe su od 300.000 do 600.000 kuna, a za fizičke osobe koje su odgovorne od 40.000 do 70.000 kuna. Zna se samo da je gorivo loše kvalitete pronađeno na osječkom, zagrebačkom, splitskom i varaždinskom području. Testovi su obavljeni i na području Rijeke, gdje je gorivo zadovoljilo kvalitetom.

Ministar je izrazio i zadovoljstvo što su trgovci naftnim derivatima, nakon sastanka u Ministarstvu gospodarstva pozitivno reagirali spuštanjem cijena. Također,  očekuje da u najkraćem mogućem roku oni koji ne zadovoljavaju uvjete učine sve kako bi zadovoljili propisanu kvalitetu goriva.

Pomoćnik ministra gospodarstva za inspekcijske poslove Ismar Avdagić kazao je s druge strane kako su sporna goriva uz ostalo imala i manji broj oktana od propisanih, ali i da su bitno gubila svojstva na nižim temperaturama. Neke su postaje isto tako nepravilno isticale i cijene goriva što bi se u budućnosti također trebalo popraviti, rečeno je.

Sa svake je postaje izuzeto šest litara goriva, od čega je četiri litre išlo na ispitivanje, jedna je litra ostala trgovcu a jedna tržišnom inspektoru.

Mogući manji državni nameti

Vrdoljak je ponovio kako je cilj akcije zaštita potrošača i provjera kvalitete gorivo, stoga će se i u buduće nastavit s provođenjem sličnih akcija. A ministar je podsjetio i kako su predstavnici Ministarstva gospodarstva prije mjesec dana kada su najavili da će kontrolirati kvalitetu goriva pozvali maloprodajne lance naftnih derivata na sniženje cijene goriva i da je od tada cijena pala za deset posto, što je, kaže ušteda od oko pedeset kuna po jednom rezervoaru.

"Njihove marže moraju biti benchamrkirane sa maržama u regiji, u najmanju ruku, više ne mogu biti, a niže, to bi bilo lijepo, a na taj način ih pratimo i kontroliramo, a ne na način kolika je naša želja da marža bude" dodao je Vrdoljak.

Na pitanje postoji li mogućnost da država smanji svoje namete u cijeni goriva, Vrdoljak je odgovorio kako mogućnost uvijek postoji. Najavio je i kako početkom sljedeće godine stiže aplikacija za mobilne uređaje i web stranice gdje će se moći provjeriti cijena goriva na benzinskim postajama.

Aplikacija za cijenu i kvalitetu goriva

Vrdoljak je također najavio aplikaciju za sve vrste mobilnih uređaja, o cijenama i kvaliteti goriva na prodajnim mjestima u Hrvatskoj. Osim što će tako interesi potrošača biti još više zaštićeni, jer će u svakom trenutku imali potpunu informaciju o cijenama motornih goriva u bilo kojem dijelu Hrvatske, također će se potaknuti tržišno natjecanje i ulaganja u maloprodaji naftnih derivata.

Akcija Oktan započeta je 1. prosinca simultanim nadzorima tržišnih inspektora Uprave za inspekcijske poslove u gospodarstvu i to uzimanjem 50 uzoraka goriva s benzinskih postaja na području cijele Hrvatske kao i na graničnom prijelazu Bajakovo i Stara Gradiška, uzimanjem uzoraka iz cisterni prilikom uzlaska istih na tržište Republike Hrvatske, odnosno jedinstveno tržište Europske unije.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.