MARK LEWISOHN o Beatlesima vjerojatno zna više nego što su oni sami ikada znali o svojoj karijeri. U isto vrijeme, raspolaže i s podacima koji mijenjaju mnogo toga vezano za raspad ove legendarne grupe.
Lewisohn, naime, posjeduje snimku koja je nastala 8. rujna 1969. i baca novo svjetlo na to kako su se razišli.
Snimka je nastala u vrijeme nakon što je završeno snimanje albuma Abbey Road koji je bio njihov posljednji studijski album. Ringo Starr u to je vrijeme bio u bolnici zbog pretraga vezanih za crijevne probleme, a u njegovom odsustvu, John Lennon, Paul McCartney i George Harrison okupljaju se u sjedištu Applea na Savile Rowu kako bi raspravili teme vezane za budućnost benda. John je sa sobom ponio snimač kako bi snimku nakon toga mogao poslušati i Ringo.
Novi album
A snimka započinje Johnovim riječima: "Ringo, ne možeš biti ovdje, ali ovo snimamo kako bi mogao čuti sve o čemu pričamo".
A ono o čemu pričaju je novi album ili singl koji bi pustili u vrijeme Božića, što je komercijalna strategija koje su se držali od samog početka Beatlemanije.
"Ovo je veliko otkriće. Knjige o Beatlesima uvijek su nam govorile da su članovi benda oduvijek znali da će Abbey Road biti njihov posljednji album te da su nakon njega namjeravali napraviti umjetničku pauzu. Ali ne, oni raspravljaju o novom albumu. A ako mislite da je John želio razoriti grupu, kad ovo čujete, bit će vam jasno da nije tako. Ne baca li to potpuno novo svjetlo na sve što smo znali?" govori Lewisohn.
Snimka otkriva i da je John sugerirao da svaki član benda napiše pjesme koje bi bile kandidati za novi singl, ali predlaže i formulu novog albuma. Paul, John i George napisali po četiri pjesme, a dvije bi napisao Ringo.
Na snimci se može čuti i Paula kako govori da je vjerovao kako Georgeove pjesme do ovog albuma nisu dobre (iako je Harrison do tada već napisao Taxmana i While My Guitar Gently Weeps), na što mu George odgovara: "To je stvar ukusa. Ljudima su se sviđale moje pjesme".
John odgovara Paulu da se nikome u grupi nije svidjela ni njegova Maxwell's Silver Hammer i da bi bilo bolje da takve pjesme ubuduće daje drugim izvođačima, poput Mary Hopkin.
"Snimio sam je jer mi se svidjela", odgovara Paul.
Hornsey Road
Priča o napetostima i raspadu jednog od najutjecajnijih pop grupa u povijesti dio je predstave Hornsey Road u kojoj Lewisohn koristi audio i video snimke, fotografije i nove mikseve pjesama kako bi ispričao priču o snimanju albuma Abbey Road.
Posljednji album tijekom godina stekao je kultni status i postao opće mjesto pop kulture. Zebra koja se nalazi na omotu danas je turistička atrakcija koja okuplja fanove iz svih dijelova svijeta.
"To je priča o ljudima, umjetnosti, osobama oko njih, životima koje su vodili i raspadu", govori Lewisohn, čovjek kojem se trebate obratiti ako vas zanima bilo što vezano za legendarnu četvorku.
Postoji još jedna snimka, a ovog se puta tiče sastanka s Allenom Kleinom, njujorškim veteranom glazbene industrije kojeg je pozvao John da sredi probleme vezane za izdavačka prava koja su prodana bez znanja članove grupe.
Snimka je nastala u studiju Olympic u trenutku kada bend odlučuje o Kleinovom angažmanu. Jedini koji se tome protivio bio je Paul McCartney, a to je ujedno bila i prva odluka benda koja nije bila jednoglasna.
"Bio je to prvi znak raspada i nakon toga nije bilo isto. Ringo i George su odlučili učiniti ono što i John, a ja sam se trudio spasiti našu budućnost", govori Paul.
Razilaženja u stavovima postojala su kao i u svakom bendu, ali Lewisohn tvrdi da 1969. nije bila presudna godina u kojoj se članovi nisu podnosili i jedva da su komunicirali: "Bili su u pozitivnom razdoblju. Imali su tu nevjerojatnu vještinu da svoje međusobne probleme ostave pred vratima studija. Ne potpuno, ali zamalo".
Štoviše, posljednji album nije u potpunosti nastao u studiju EMI na Abbey Roadu, već i u studijima Olympic i Trident.
Lewisohnov show je specifičan jer niti jedan album nije imao ovakav tretman: "Ljudi će biti u stanju poslušati s više slojeva i razina razumijevanja. Kad se nađete u galeriji očekujete da će vam stručnjaci reći što se događalo kada umjetnik slika određenu sliku. Ispričat ću vam priču o pjesmama, ljudima koji su ih snimili i kroz što su u to vrijeme prolazili. Nitko tko pogleda ovu predstavu više neće slušati Abbey Road na isti način".