Odrastanje u seks kultu: "Po cijele noći slušali bismo orgije. Seksali su se kao babuni"

Foto: Press

KADA je Noa Maxwell imao samo četiri godine, njegovi roditelji, inače boemski nastrojeni pripadnici više srednje klase, odlučili su napustiti vrevu Londona i kupiti farmu u Herefordshireu gdje su počeli proizvoditi vlastitu hranu, uzgajati konje i svinje, pravili maslac, a pronašli su i vremena za slikanje.

Jednog dana, davne 1976., na njihovu je adresu stiglo pismo prijatelja koji je bio u Indiji i tamo pronašao "smisao svega". Cijela obitelj (roditelji i troje djece) otputila se za Poonu gdje su posjetili ašram kontroverznog gurua. Njegovo je ime Bhagwan Shree Rajneesh, a znaju ga i kao Oshoa, a njegove propovijedi bila su mješavina istočnjačkog misticizma, zapadnjačke filozofije slobodne ljubavi, malo ideje o "podizanju svijesti" i gomila obećanja o utopiji za sve njegove sljedbenike iz svih dijelova svijeta koji su bili prepoznatljivi po svojim narančastim odorama.

Sve je ovo uvod u jedan od trenutno najpopularnijih dokumentaraca o kojem "svi pričaju". Naime, Wild Wilf Country još je jedan veliki Netflixov hit, a dokumentarna serija prati zajednicu koja je nastala u Oregonu nakon što su pripadnici iste 1981. protjerani iz Indije, ali i njihov odnos s lokalnim stanovništvom.

I dok ćete u dokumentarcu doznati više manje sve što trebate doznati o ovoj nevjerojatnoj priči koja uključuje sve od neslaganja s konzervativnom okolinom, preko politike i moćnika, pa sve do pokušaja ubojstva, terorizma i ratovanja kemijskim oružjem, novinar The Guardiana Sam Wollaston porazgovarao je s Maxwellom kako bi doznao više o svakodnevici života jednog pripadnika kulta.

A Noa je bio upravo to. Od malih nogu, prvo u Indiji, a zatim i u Oregonu.

Novi život

Čim su stigli u Poonu, Noina obitelj zaključila je da će ovo biti njihov novi život. Odmah po povratku u Veliku Britaniju prodali su obiteljsku farmu i vratili se u Indiju. Doduše, njegov stariji brat imao je drugog oca pa je ostao u Engleskoj.

Svi pripadnici Rajneeshove sljedbe dobili su nova imena, a Noino je bilo Swami Deva Rupam i neprestano ga je zaboravljao.

No, prvi su se problemi ubrzo pojavili. Odmah po dolasku, majka je završila na jednom mjestu, otac na drugom, a klinci u kolibi s ostalim klincima. Ukratko, obitelj se raspala. Djeca su živjela u kolibama od bambusa, djece je bilo iz svih dijelova svijeta i bila su prepuštena sama sebi. Doduše, postojala je "škola", ali vodio ju je ludi engleski hipik imena Sharma koji im je prenosio gomilu beskorisnog znanja, a koliko su malo naučili, doznao je čim se s deset godina vratio u Englesku gdje je brzo shvatio da ne zna ni čitati ni pisati.

Ono što je naučio bila je hrpa priglupih pjesmica, a znao je i pušiti travu. Sa samo šest godina prvi se put nadrogirao kada je slučajno pojeo kolač s hašišem.

Divljačke orgije

Jedan od najšokantnijih dijelova dokumentarne serije je snimka koju je jedan Nijemac snimio u ašramu, a najbolje se može opisati kao divljačke orgije. Iako Noa nikada nije vidio nešto slično, tvrdi da se nagledao čudnog ponašanja. To ne znači da nije bio svjestan seksa.

"Neprestano ste mogli čuti zvukove orgazmičnog seksa. Trajalo je po cijele noći. Kao parenje babuna i gibona", govori Maxwell.

Njegov otac brzo je prihvatio situaciju u kojoj je neprestano mijenjao partnerice, ali njegova majka nije bila toliko entuzijastična. Vrlo je brzo počela propitivati njihovu odluku da presele u Indiju. Iako su bili u braku, postalo je prilično jasno da više nisu obitelj.

Danas tvrdi da mu je potpuno jasno zašto je Rajneesh nekima bio privlačan. Imao je posebnu auru, dobar glas, bio je karizmatičan, ali u isto vrijeme i najveći krivac za zanemarivanje svojih sljedbenika što je na kraju rezultiralo katastrofalnim posljedicama za neke od njih.

U isto ga vrijeme prezire i danas ne može ni vidjeti njegovu fotografiju (inače, Rajneesh je preminuo 1990.), ali posebne antipatije gaji prema njegovoj filozofiji: "Za mene, smisao života je obitelj, obiteljski odnosi i to je ono što je Rajneesh očito zanemarivao, promičući ideju da će sva ta djeca biti presretna odrastajući na tom divljem mjestu."

Selidba u Oregon

Nakon što su u Pooni proveli četiri godine, neprestani problemi s indijskim vlastima natjerali su članove kulta da presele u SAD gdje su osnovali komunu na jednoj farmi u okrugu Wasco u Oregonu. Ovdje počinje priča dokumentarca, a najveća zvijezda, ili je možda bolje reći negativka, je Rajneeshova osobna asistentica Ma Anand Sheela koja je bila glavna osoba u osnivaju Rajneeshpurama, novog grada usred ničeg.

Noa je pamti kao samouvjerenu, zabavni i načelno kul osobu. Od svojih je roditelja pak često znao čuti da je nemilosrdna i mnogima je bilo jasno koliko je moćna unutar zajednice.

I dok neki pamte naporan rad, loše uvjete i nategnute odnose, klinci su dane provodili igrajući se na svježem zraku.

No, ovaj "divlji odgoj" imao je i drugu stranu pa su odrastali brže od svojih vršnjaka. Otkrili su čari alkohola, ali i seksa: "Klinci su bili malo napredniji što se seksa tiče. Ne pretjerano, ali ovisi o osobi. Ipak, mislim da smo sve proživljavali ranije od svojih vršnjaka."

Problemi sa susjedima

Dokumentarac je posebno usredotočen na probleme koje su imali s lokalnim stanovništvom, a Noa je potvrdio da su ih unutar zajednice doživljavali kao neprijatelje, kao "glupe, konvencionalne i konzervativne ljude". Noa je jednom prilikom upoznao jednu maminu prijateljicu i iznenadio se koliko je rječita i emocionalno inteligentna jer on je živio u uvjerenju da su svi izvan njihovog kruga zatucane budale.

Ipak, smatra da se film malo previše bavi odnosom pripadnika kulta i lokalnih seljačina: "To je zanimljivo, ali priča unutar zajednice je zanimljivija. Kako svi ti pametni, obrazovani ljudi i iz srednjeg sloja odjednom prelaze na mračnu stranu. Kako se to dogodilo? Kao da ideali postaju veći od stvarnosti i odjednom gubite osjećaj za pravdu i što je ispravno, a što pogrešno."

Budući da je u to vrijeme bio samo dijete, nije bio svjestan skandala, borbe za ostanak u zemlji, trovanja i ostalih ludosti koje su se događale. No, osjetio je napetost, vidio oružje i znao da nešto nije u redu.

Potraga za normalnošću

Kao što smo već napisali, njegova majka još je u Indiji shvatila da to nije život za nju. Kada su se vratili u Englesku, brak njegovih roditelja bio je gotov. Majka je odlučila ostati u Norfolku, a otac je putovao za Oregon. Prije nego je otišao, Noa i njegov brat morali su odlučiti s kim će ići.

"Pitali su me što želim, a ja sam odgovorio da želim ići u školu i naučiti neke stvari. Brat je odlučio isto", govori Noa i dodaje da je to bio njegov odgovor na "čudačko" djetinjstvo - učiniti sve suprotno od onoga što je iskusio. Želio je biti normalan i donio je mnogo odluka koje bi mu vratile stabilnost.

Sretan je što se nije vratio s ocem: "Da sam ostao dulje, mislim da bi taj odmak od stvarnog svijeta postao još naglašeniji. To vidim kod klinaca koji su ostali dulje. Mislim da im je bilo teško asimilirati se u stvaran svijet i da je velik dio njih zapeo dublje u tom rubnom svijetu."

Ni njegov povratak nije bio jednostavan. Iz poštovanja prema ocu ostavio je ime Rupam, a to je bio samo jedan od problema zbog kojih se teško uklopio. Dugo je govorio da je indijsko ime dobio zato što je njegov otac bio farmer u Indiji. Nije spominjao ašrame.

Život u stvarnom svijetu

Noa se teško prilagođavao. Nije bio buntovan, ali bilo je mu komplicirano živjeti u stvarnom svijetu. Baka ga je upisala u privatnu školu koju su vodili hipiji, a tamo je razvio i ljubav prema glumi.

Često je nailazio na vijesti o pripadnicima kulta koji su se nakon raspada Rajneeshpurama podijelili u različite frakcije, ali to je ostavio iza sebe. I dalje je u kontaktu s ocem, a njegova majka zbog svega osjeća krivnju.

Noa je pak rastrgan između osjećaja zamjeranja i zahvalnosti. Trebala mu je psihoterapija da se nauči nositi s djetinjstvom bez ograničenja, koliko je to strašno, načinima na koji se moć može zloupotrijebiti, a ni dan danas ne vjeruje guruima.

Ipak, život unutar kulta naučio ga je razumijevanju prema različitostima. Postao je glumac, ali nije posebno aktivan. Postao je trener i svoje klijente podučava kako kontrolirati svoju prisutnost u medijima.

Ima uspješan posao, u braku je, ima troje djece, a njegova supruga dolazi iz dobre katoličke obitelji.

Tvrdi da je dobar otac, ali ne dobar koliko misli da jest: "Starija djeca govore mi da sam znao biti jako ljut na njih i slične stvari. No, to mi je najvažnije u životu - obitelj. Imati podršku majke i oca je bitno da kvalitetno odrastete u ovom svijetu."

Svojoj je djeci pričao o svojim iskustvima i tvrdi da je danas otvoren oko ove teme, a njegova ga djeca razumiju.

"Sad će se vjerojatno pridružiti nekom kultu", dodaje u šali.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.