PRVI Mini je javnosti predstavljen u kolovozu 1959, točnije 26. 8 1959, a igrom slučaja temeljio se na konceptu primjenjivom i u današnje vrijeme. Drugim riječima, radilo se tada, kao i danas, o malenom, kompaktnom, ekonomičnom automobilu. O dizajnu i stilu je tada malo tko razmišljao, a činjenicu njegovog postojanja Mini iskorištava sve do današnjih dana.
U svjetlu velikog rasta cijena goriva i sirovina općenito 50-ih godina prošlog stoljeća, a posebice zbog sueske krize 1956, BMC iliti British Motor Corporation je povjerila u zadatak tada 51-godišnjem Sir Alexanderu Arnoldu Constantineu Issigonisu da razvije jeftini maleni automobil, s kojim bi ovaj britanski proizvođač odgovorio na trenutno stanje na tržištu.
Sir Alec je odlučio prihvatiti se zadatka ukoliko dobije slobodne ruke prilikom dizajniranja i osmišljavanja noviteta.
Konstrukcija prvog Minija (koji je ime dobio od kratice riječi minimus - najmanji) je za svoje doba predstavljala pravo iznenađenje. Od tadašnjih nekonvencionalnosti prije svega vrijedi spomenuti pogon na prednje kotače, transverzalno postavljen motor ispod kojega su bili smješteni mjenjačka kutija i diferencijal, a sve naravno u cilju uštede prostora. Navedenim i mnogim drugim značajkama Mini je u jednu ruku postavio i temelje za današnje kompaktne automobile.
Prvi Mini iz 1959. je bio dostupan u dvije verzije, odnosno kao Morris Mini-Minor i Austin Seven. Ova je dva modela razlikovalo tek nekoliko manjih detalja.
Naime, Mini se vremenom prodavao pod više znački, a i proizvodnja je obavljana u različitim tvornicama širom svijeta. Kutijasta karoserija s oštro odrezanim stražnjim krajem je dopustila dužu i straga višu liniju krova koja je pak rezultirala većom ponudom prostora na stražnjoj klupi, ali i u prtljažniku.
Drugim riječima, unatoč svojoj ukupnoj dužini od svega 3,05 metara, putnička je kabina nudila prostranost ekvivalentnu ondašnjim limuzinama koji su u dužinu mjerili i do 1,5 metra više. Ekonomičan 0,85-litreni motor s 34 KS i solidna vozna svojstva su Miniju bila dodatni adut.
Sve je ovo doprinijelo većem prihvaćanju Minija kod širih masa, kojima je uostalom bio i namijenjen. Ipak, valja reći kako je ispočetka prodaja krenula nešto slabije jer su se kupci morali priviknuti na pomalo neobičan oblik ovog automobila.
Tek će vrijeme pokazati, točnije ukupna 50-godišnja povijest koliko je dobar posao Sir Alec odradio. Vremenom se proširila i karoserijska ponuda, a iz tadašnjeg vremena do danas je najzapaženiji ostao Mini Moke, svojevrsna off-road izvedba.
Neki su već tada primijetili veliki potencijal Minija, a posebice se to odnosi na Johna Coopera, čovjeka koji je 1961. od ovog modela poželio učiniti sportski automobil.
Cooper, inače konstruktor F1 bolida, uvjerio je čelnike BMC-a da pod njegovim vodstvom bude proizvedeno 1.000 sportskih verzija Minija iz 1961. Cooper je za svaki prodani model dobio dvije funte, no da je znao u kakvu će se trkaću legendu Mini pretvoriti vjerojatno bi tražio i više. Naime, iznenađujuće Mini je nanizao razne reli i ine pobjede i trofeje što je samo dodatno potaknulo interes za njega kako kod tadašnjih poznatih osoba tako i kod "običnog" puka.
Tijekom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća Mini je nekoliko puta osvježavan, rasla je snaga i obujam motora, a često je pronalazio i svoje mjesto na filmskom platnu. Sve je to zajedno učinilo Mini ikonom stila i mode druge polovice dvadesetog stoljeća, a slično je i danas. No, o tome više kasnije.
Naime, povijest tadašnjeg Minija traje do 2000. godine do kada je proizvedeno preko pet milijuna primjeraka ovog automobila. Spomenute 2000. Rover (kao jedan od nasljednika BMC-a) je zaustavio proizvodnju, no nasreću ona je prestala tek nakratko.
Tada je bavarski BMW kupio brand s čime je započela moderna era Minija, koji se da budemo u potpunosti točni od tada piše velikim slovima.Dakle MINI, a ne Mini.
Za opravdanost kupnje Minija nije dugo trebalo čekati, jer je odmah po svojoj pojavi novi MINI postao veliki hit. Točnije, ovaj je model odlično objedinio modernu motorizaciju, odlična vozna svojstva, vrhunsku izradu i opremljenost s danas popularnim retro lookom.
Što je najbolje od svega Mini u to vrijeme, točnije sve donedavno gotovo da nije imao ozbiljnu konkurenciju u segmentu premium mališana. Pa kud bolje. Pod vladavinom BMW-a Mini je doživio novi rast popularnosti pa su vremenom došle nove izvedbe (hatch, cabrio i Clubman, a uskoro i crossover), filmske uloge i sl. Sve u svemu Mini je ponovno postao pravi hit.
Mini je djelomično svoj pedeseti rođendan obilježio prethodnog vikenda na Silverstoneu, gdje se skupilo tisuće ljubitelja ovog automobila. Pored najrazličitijih događanja posebno vrijedi izdvojiti predstavljanje dviju novih izvedbi.
Točnije, radi se samo o stilističkim preinakama postojećeg modela, od kojih je Mayfair namijenjena onima željnima klasičnijeg izgleda, dok Camden krasi sportska nota. Oba će automobila biti dostupna u Cooper, Cooper D i Cooper S izvedbi, a prve isporuke europskim kupcima se očekuju ove jeseni.
U Silverstoneu je najavljen i Mini JCW World Championship 50. Radi se o jednoj od najsportskijih izvedbi Minija do sada, koju pokreće već otprije poznati 1,6-litreni turbobenzinski motor snage 211 KS. Posebnost čine razni sportski ukrasi, a i činjenica kako će ovaj model biti proizveden u svega 250 primjeraka.
Što budućnost nosi i kako će Mini izgledati 2059… Tko zna možda će tada biti u vlasništvu nekog indijskog ili kineskog proizvođača. U svakom slučaju sretnih mu prvih i sve najbolje u sljedećih pedeset godina.