KADA je nedavno promijenio ime Facebooka u Meta, Mark Zuckerberg jasno je dao do znanja da misli da budućnost interneta leži u nečemu što se zove "metaverzum", virtualnom svijetu u kojem će ljudi živjeti, raditi i igrati se. To je futuristička ideja, ali sam pojam dolazi iz prošlosti i star je gotovo 30 godina, prenosi CNBC.
Autor Neal Stephenson skovao je izraz "metaverzum" u svom znanstveno-fantastičnom romanu Snow Crash iz 1992. godine, koji predviđa nasljednika interneta temeljenog na virtualnoj stvarnosti. U romanu ljudi koriste digitalne avatare sebe kako bi istražili online svijet, često kao način bijega od distopijske stvarnosti. Gotovo tri desetljeća kasnije to zvuči kao budućnost koju Zuckerberg pokušava izgraditi s Metom. Samo bez distopije.
Prošlog tjedna Stephenson je za Axios rekao da nikada nije ostvario nikakvu komunikaciju sa Zuckerbergom. Ipak, ako Meta ispuni sve Stephensonove prognoze, njezin metaverzum možda neće biti tako idilično mjesto kakvim se čini.
Što je Snow Crash "predvidio"?
Smješten na početku 21. stoljeća, Snow Crash zamišlja tmurnu budućnost u kojoj je globalna ekonomija propala, a savezne vlade izgubile većinu svoje moći zbog šačice divovskih korporacija. Metaverzum je bijeg, a glavni lik romana - računalni haker i vozač dostave pizze koji nosi šaljivo ime, Hiro Protagonist - provodi većinu svog vremena tamo. On pristupa metaverzumu noseći naočale i "slušalice", a unutar digitalnog svijeta pojavljuje se kao vlastiti prilagođeni avatar.
Jednom kad su tamo, avatari mogu prošetati jednom širokom ulicom, dugom desecima tisuća milja, u kojoj se nalaze zabavni parkovi, trgovine i uredi. Ljudi slabijeg imovinskog stanja često koriste javne terminale za pristup metaverzumu, a korisnici sa superiornom tehnologijom općenito na njih gledaju s visoka. Radnje u metaverzumu mogu imati ozbiljne posljedice: veliki dio radnje vrti se oko protagonista koji pokušava zaustaviti računalni virus koji uzrokuje da korisnici metaverzuma pretrpe stvarna oštećenja mozga.
Neki elementi "metaverzuma" već postoje
Slušalice koje koriste likovi u romanu zvuče slično današnjim slušalicama za virtualnu stvarnost. Brend Meta Oculus proizvodi ih već nekoliko godina, a u prošlotjednom postu na blogu Zuckerberg je ustvrdio da će takva tehnologija biti neophodna kako bi se korisnici osjećali "potpuno uronjeni" u budući metaverzum njegove tvrtke.
Virtualni avatari također postoje: oni su desetljećima u videoigrama, a korisnici velikih online zajednica poput Robloxa, Minecrafta ili Fortnitea navikli su istraživati virtualne svjetove s avatarima. Ljudi svake godine troše milijarde dolara na digitalnu odjeću i dodatke za svoje avatare. Ta spremnost na trošenje mogla bi biti ključni čimbenik monetizacije za tvrtke kao što je Meta. "Moći imati svoju digitalnu robu i svoj inventar te ih prenositi s mjesta na mjesto, to će biti velika investicija u koju ljudi ulažu", rekao je Zuckerberg u srpnju.
Metaverzum u Snow Crashu sadrži šifriranu elektroničku valutu, sličnu današnjim kriptovalutama. I roman istražuje ideju trošenja pravog novca na virtualne nekretnine, koja se već koristi na platformama virtualne stvarnosti s omogućenim blockchainom kao što su Decentraland i The Sandbox, pojašnjeno je u CNBC-jevoj emisiji Fast Money u ožujku.
Što se još treba dogoditi - i gdje bi moglo poći po zlu?
Čak i ako ideja u potpunosti zaživi, nedvojbeno će proći neko vrijeme prije nego što milijuni korisnika krenu redovito istraživati metaverzum. Čak i Zuckerberg propovijeda oprez. "Meta bi trebala uložiti mnogo milijardi dolara u godinama koje dolaze prije nego što metaverzum dosegne adekvatnu razinu", rekao je prošlog tjedna na Facebook Connectu, konferenciji o proširenoj i virtualnoj stvarnosti svoje tvrtke.
U objavi na Facebooku u ponedjeljak Zuckerberg je također obećavao razvoj materijala za "senzore dodira visoke rezolucije", koji bi mogli pomoći u repliciranju fizičkog osjećaja dodira u virtualnom svijetu. Takva tehnologija mogla bi buduće metaverzume učiniti iznimno zaraznim, što je jedan od glavnih nedostataka u Stephensonovom zamišljenom svijetu. U Snow Crashu neki likovi razvijaju nezdravu ovisnost o virtualnom svijetu, nikada ne izlaze iz njega i izbjegavaju stvarnost pod svaku cijenu.
Zuckerbergova predviđanja za Metu odražavaju neke od tih ideja. U postu na blogu prošlog tjedna opisao je budući metaverzum svoje tvrtke kao mjesto gdje ćete moći raditi gotovo sve što možete zamisliti - družiti se s prijateljima i obitelji, raditi, učiti, igrati se, kupovati i stvarati. Ono što dodatno komplicira stvari, Meta se već suočava sa stalnim valom kritika zbog negativnih učinaka njegovih društvenih mreža, poput Facebooka i Instagrama, na mentalno zdravlje korisnika.
Ipak, Zuckerberg se čini nepokolebljivim. "Očito je da knjiga ima okruženje oko metaverzuma koje je nekako negativno", rekao je za The Verge u četvrtak, upitan o utjecaju Snow Crasha na Metinu viziju metaverzuma. "Ali mislim da to ne mora biti tako."