FRANŠIZA animiranih filmova nastalih prema popularnim igračkama u najboljem je slučaju simpatična razbibriga koju vjerojatno ni niste primijetili osim ako nemate djece. No vjerojatno niste ni svjesni da su se Trolovi našli usred dugoočekivanog prepucavanja između studija Universal Pictures i najvećeg lanca kino dvorana u SAD-u AMC Theaters i da bi rezultati ovog poslovnog natezanja mogli utjecati na budućnost filmske industrije.
Naime, uobičajen odnos kino lanaca i distributera se svodi na to da studio kinu iznajmi film u zamjenu za dio zarade od prodaje karata. Radi se o simbiozi jer kina trebaju filmove, a studiji što više kino dvorana. Dio tog dogovora je da kina imaju period od 90 dana u kojem posjeduju ekskluzivna prava na prikazivanje filma prije nego što krene u distribuciju na drugim platformama. Taj se model poslovanja donekle promijenio otkako su se na sceni pojavili streaming servisi koji su dokazali da studio može objaviti sadržaj i servirati ga velikom broju gledatelja u kratkom vremenu.
Pandemija je dodatno poljuljala taj već ionako narušen ekosustav. Kina su zatvorena, a studiji nemaju pristup tradicionalnim kanalima distribucije sadržaja koji čekaju da se nešto dogodi kako bi vratili barem dio uloženog novca. Jedan od načina su tzv. premium video-on-demand (PVOD) platforme kao što su Apple, Amazon i slično. Prvi val PVOD filmova (The Invisible Man, The Hunt, Onward itd.) su filmovi koji su već prošli kino prikazivanje, što znači da su prošli barem dio dogovorenog perioda kino prikazivanja.
Trolovi napadaju
No to nije slučaj s filmom Trolls World Tour koji se u kinima trebao pojaviti 17. travnja, ali je pomaknut tjedan dana ranije kako bi se distribuirao na digitalnim platformama i prikazao u barem dijelu još uvijek otvorenih kina. Tu dogovor između kina i studija nije ispoštovan.
Većina lanaca nije reagirala, barem ne javno, ali to se promijenilo nakon što je The Wall Street Journal objavio da je Universal od PVOD prodaje zaradio 100 milijuna dolara u tri tjedna. To je i dalje manje nego što je prvi dio animiranog filma zaradio u SAD (153 milijuna), ali taj novac ne dijele s kinima. Da stvar bude gora, izvršni direktor NBC Universala Jeff Shell izjavio je: "Čim se kina otvore, očekujemo da ćemo film pustiti i u kina i u PVOD formatu."
Ta je izjava sve promijenila.
Izvršni direktor AMC-ja Adam Aron tu je izjavu nazvao neprihvatljivom i dodao da od ovog trenutka AMC neće prikazivati Universalove filmove u svim svojim kinima u SAD-u, Europi i na Bliskom istoku. Tome su se pridružili još neki lanci koji su diplomatski dali do znanja da neće tolerirati ovakva kršenja ugovora, a jedan od lanaca je i drugi najveći američki kino prikazivač Regal Cinemas.
Pogled u budućnost
I premda u slučaju Trolova postoji niz faktora koji su utjecali na ovako dobar rezultat, činjenica je da kino prikazivači strahuju od ne pretjerano optimistične budućnosti, a jedan od većih problema svakako su i streaming servisi koji su i prije pandemije bili ozbiljna prijetnja kino distribuciji. Pandemija je sve ubrzala.
Ipak, ovo je pogubno za obje strane. Universal se ne može oslanjati na iskustvo s Trolovima jer to je više iznimka, a ne pravilo, dok AMC ne može dopustiti da im zbog ove ishitrene izjave izmaknu blockbusteri kao što su Fast 9, novi Jurassic World ili No Time to Die jer radi se o filmovima koji prelaze prag od milijarde dolara na blagajnama.
Isto tako, PVOD i streaming nemaju smisla za sve filmove, ali sve ovo pokazuje način na koji će se industrija razvijati u narednim mjesecima i godinama. Mnogo toga preselit će se iz kina na streaming platforme, ali budimo realni, mnogo toga već ionako nije prolazilo u kinima.
Nažalost, to bi se moglo odraziti i na filmove nominirane za Oscara koji će dobivati kraći period u kinima ili se čak neće ni prikazivati u njima iako neki od njih u periodu nominacija ostvaruju sasvim solidne rezultate na blagajnama.
Ono što je sigurno je da će osjetljiv odnos kina i studija postajati sve krhkiji, a sve što ostaje je strpjeti se i vidjeti kako će sve izgledati jednom kad se situacija normalizira.