HOLLYWOOD se od šezdesetih godina prošlog stoljeća naovamo volio doživljavati kao "bastion liberalnih vrijednosti" i tu ideju s više ili manje uspjeha guraju i danas, trudeći se stvoriti napredniju viziju svijeta kakav je ponekad postojao samo u filmovima koje su izbacivali.
Ipak, industrija zabave nije oduvijek bila propagandni stroj progresivnog razmišljanja. U prvim desetljećima postojanja, Hollywood je bio vođen snažnim moralnim kodeksom i konzervativnim vrijednostima. Uvođenjem Haysovog kodeksa (1930.), filmska industrija je strogo regulirala sadržaj filmova, zabranjujući prikaze seksualnosti, nasilja i politički osjetljivih tema. U tom razdoblju, desničarski i konzervativni pogledi često su dominirali, a filmovi su promicali tradicionalne američke vrijednosti.
Tijekom Hladnog rata, Hollywood se suočio s antikomunističkom histerijom, predvođenom senatorom Josephom McCarthyjem i Odborom za neameričke aktivnosti (HUAC). Brojni scenaristi, redatelji i glumci optuženi su za simpatiziranje komunizma, što je rezultiralo crnim listama i uništenim karijerama. Ovo je bilo jedno od najkonzervativnijih razdoblja u povijesti Hollywooda.
Ideja Hollywooda kakvog danas poznajemo pojavila se šezdesetih. Kako su se širili pokreti za građanska prava, feminizam i protesti protiv rata u Vijetnamu, Hollywood je postao sve otvoreniji prema liberalnim idejama. Filmovi su počeli istraživati tabu teme poput rase, seksualnosti i političke korupcije. Redatelji poput Stanleya Kubricka, Francisa Forda Coppole i Martina Scorsesea koristili su film kao alat za kritiku društva.
Barbarski napad na demokraciju
Međutim, unatoč tome što ni osamdesetih, a na kraju krajeva, ni danas, nije monolitan, zanimljivo je pratiti na koje će se sve načine na američku industriju zabave odraziti Trumpove konzervativne mjere.
Govoreći za AFP u Berlinu, gdje predsjeda žirijem na filmskom festivalu Berlinale, redatelj Todd Haynes rekao je da je šokiran Trumpovim "barbarskim napadom na američke demokratske institucije".
"Trenutačno smo u užasnoj situaciji koja će zahtijevati svu našu energiju kako bismo joj se suprotstavili i vratili se sustavu koji, iako nesavršen, smatramo nečim što smo kao Amerikanci uzimali zdravo za gotovo", rekao je.
Sve ovo rezultat je Trumpove anti-DEI (Diversity, Equity, Inclusivity) kampanje kojom se zapravo dodvorava konzervativcima krajnje sluđenim "woke propagandom" koju, poput njegovog hype-mana Elona Muska, smatraju rakom modernog društva.
Neće ih, dakako, smetati da borbu protiv manjina od kojih neke čine ispod jedan posto populacije, predvode ljudi poput Trumpa i Muska koji pripadaju onom jednom postotku koji drži većinu svjetskog bogatstva i zbog kojih svi ti ljutiti "antivokaši" žive tako kako žive.
U svakom slučaju, mnoge američke korporacije već su se prilagodile ovom trendu kako bi pridobile naklonost nove Trumpove administracije u Washingtonu. Velike američke tvrtke, od investicijske banke Goldman Sachs do diva društvenih mreža Mete, najavile su promjene u svojim politikama raznolikosti i inkluzije, poznatim kao DEI.
"Hollywoke" se mijenja?
No, kako bi se sve to moglo odraziti na Hollywood?
Industrija koju već godinama nazivaju "Hollywoke" ili ih pak bombardiraju "go woke, go broke" komentarima svaki puta kada u kinima propadne nešto što su prepoznali kao "woke propagandu". U nastojanjima da se prikaže kao borac za tradicionalne vrijednosti, Trump je kao sve holivudske predstavnike još u siječnju izabrao tri ambasadora koji bi Hollywood trebali vratiti na pravi put. Točnije, Sylvester Stallone, Mel Gibson i Jon Voight bi, prema riječima Donalda Trumpa, trebali vrati "Zlatno doba Hollywooda".
Oni upoznati s cijelom situacijom tvrde da se promjene već osjete, a reakcija industrije najbolje se može opisati kroz priču o dva filma vezana uz Trumpa.
Samo dva tjedna prije Trumpove inauguracije, Amazon Prime Video iznenada je najavio da će objaviti dokumentarni film o Melaniji Trump, s bivšom prvom damom kao izvršnom producenticom.
Istovremeno, drugi film vezan uz Trumpa, The Apprentice, biografski film o njegovom usponu na vlast prije nekoliko desetljeća – još uvijek nije osigurao ugovor za streaming, unatoč dvjema nominacijama za Oscara (Sebastian Stan kao Trump i Jeremy Strong kao njegov pravni savjetnik Roy Cohn).
To je malo utišalo holivudske liberale koji nisu sigurni što sve ovo znači za industriju. Posebno zbog brzine kojom je Trump uveo opsežne izvršne odluke u saveznoj vladi, prividne podrške korporativnih lidera te mogućeg utjecaja na budući kreativni sadržaj.
Čak i prije povratka u Bijelu kuću, malo se tko od čelnih ljudi otvoreno suprotstavljao Trumpu. Unatoč premijeri na Cannesu prošlog svibnja, The Apprentice je teško pronalazio domaćeg distributera, osobito nakon što je Trumpova kampanja zaprijetila tužbom kako bi spriječila objavu filma.
"Definitivno je postojao strah od uplitanja u ovaj film nakon našeg premijernog prikazivanja u Cannesu. Dovoljno da ohladi svaki potencijalni interes koji smo imali. Dok su neki distributeri odmah odbili film, drugi su 'pristojno odustali'", rekla je Amy Baer, jedna od producentica filma.
Ništa kontra Trumpa i njegovih "broligarha"
I drugi politički filmovi suočili su se s istim problemom. Union, dokumentarni film o prvoj sindikalnoj organizaciji u Amazonovom skladištu, također nije uspio osigurati distribucijski ugovor, iako je dospio na uži izbor za Oscara
U takvoj atmosferi, vijest o dokumentarcu o Melaniji Trump iznenadila je mnoge u industriji. Ne samo da je tržište dokumentaraca ove godine prepuno izazova, već se i brzina kojom je film dobio zeleno svjetlo činila kontradiktornom u usporedbi s politički orijentiranim projektima koji su naišli na prepreke.
Dodatna kontroverza je i to da je redatelj projekta Brett Ratner, čovjek koji je u jeku Me Too pokreta optužen za silovanje i seksualno uznemiravanje, a ovo je njegov prvi veliki projekt od pojava optužbi. Ratner je odbacio optužbe.
Uz izvještaje da je Amazon platio čak 40 milijuna dolara za licencu dokumentarca, vijest dolazi samo nekoliko mjeseci nakon što je Jeff Bezos, vlasnik Washington Posta, odbio objaviti planiranu uredničku podršku za bivšu potpredsjednicu Kamalu Harris. (Bezos je tada izjavio da bi izbjegavanje političkih podrški moglo pomoći u vraćanju povjerenja u Post.)
Promatrači ove poteze vide kao povezane – pokušaj Amazona da se dodvori novoj administraciji, što je u oštrom kontrastu s načinom na koji je industrija pružala otvoreni otpor tijekom prvog Trumpovog mandata.
Na kraju krajeva, Bezos nije jedino milijarder koji je pokazao iznenadnu "ideološku fleksibilnost" po pitanju Trumpa jer isto je učinio i Mark Zuckerberg koji se također pojavio na njegovoj inauguraciji.
Povratak konzervativnog Hollywooda?
Svi se pitaju znači li to novi konzervativni zaokret za američku industriju zabave.
Nedavni požari u južnoj Kaliforniji dodatno su produbili financijsku krizu što kao posljedicu ima pomnije biranje projekata koji će se financirati. Trumpa neki percipiraju kao "točku preokreta" za liberale u industriji koji su se već suočavali s poteškoćama zbog usporene produkcije.
Nije tajna da Hollywood desetljećima podržava demokratske političare i da su, nakon što je svima postalo kristalno jasno da Biden neće biti u stanju pobijediti na izborima, entuzijastično podržali Kamalu Harris u njenoj kampanji. I ne treba pretjerivati jer talk show voditelji i dalje rade što su radili i u prvom mandatu, ismijavajući Trumpove poteze, ali u daleko manjoj mjeri.
Čak i Zlatni globusi, održani samo nekoliko tjedana prije Trumpove inauguracije, bili su uglavnom lišeni političkih poruka – voditeljica Nikki Glaser i prezenteri izbjegavali su komentare o aktualnim događajima.
I premda se neke posljedice osjećaju već i sad, malo će se toga dogoditi preko noći. Dugotrajan proces razvoja filmova znači da je prerano reći kako će nova administracija utjecati na projekte u nastajanju. No, pogledamo li u kojem smjeru sve ide i koje strateške odluke donose brendovi i tvrtke, nema sumnje da će se u "eri contenta" sve to itekako odraziti i na kreativni sadržaj. U kojoj mjeri? Pokazat će vrijeme.